رادیو مجازی اتاق ایران - 28 فروردین 1403

رئیس اتاق زاهدان در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران مطرح کرد

توسعه ترانزیت و تجارت؛ دو شرط توسعه سیستان و بلوچستان

عبدالحکیم ریگی میر جاوه رئیس اتاق زاهدان نبود زیرساخت‌ها را مهم‌ترین مانع توسعه‌نیافتگی استان سیستان و بلوچستان می‌داند و معتقد است که به‌رغم تلاش‌هایی که از سوی دولت برای رفع موانع توسعه‌نیافتگی این استان انجام‌شده است، اما باید جدیت بیشتری در مسیر رفع این موانع صورت بگیرد.

15 دی 1397
کد خبر : 17077
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

عبدالحکیم ریگی میر جاوه رئیس اتاق زاهدان در گفت‌وگو با «پایگاه خبری اتاق ایران» گفت: توسعه تجارت و ترانزیت دو اولویت اصلی استان سیستان و بلوچستان هستند که هم در سند توسعه راهبردی و هم سند توسعه این استان موردتوجه قرارگرفته‌اند.

وی افزود: از طرفی این استان دارای ظرفیت‌های فراوانی در ارتباط با کشورهای همسایه از جمله پاکستان است که باید از آنها به نحو مطلوب بهره برد. در همین زمینه با توجه به شرایطی که به دلیل اعمال تحریم‌های آمریکا علیه ایران به وجود آمده است، به دولت پیشنهاد دادیم که تفاهم‌نامه‌ای مبنی بر تجارت آزاد با پاکستان امضا کند. کما اینکه خود دولت پاکستان هم بسیار از این نوع تجارت استقبال می‌کند و اصلا پیشنهاد خود این دولت برای تجارت با ایران بوده است.

ریگی میرجاوه با اشاره به واردات کالاهای اساسی ایران از پاکستان، تصریح کرد: برنج و گوشت ازجمله محصولاتی هستند که در حال حاضر از پاکستان وارد می‌شوند و با امضای تفاهم‌نامه تجارت آزاد می‌توان واردات این کالاها را با پاکستان تهاتر کرد تا مجبور به‌صرف هزینه هنگفت برای کاشت برنج در کشور که در گروی صرف آب فراوان هم هست، نشد.

به گفته رئیس اتاق زاهدان به‌رغم مزیت‌هایی که تجارت آزاد با پاکستان می‌تواند برای کشور داشته باشد و اصرار بخش خصوصی، اما دولت هیچ واکنشی به این موضوع نشان نمی‌دهد.

ریگی میر جاوه تأکید می‌کند با توسعه بندرها چابهار و مکران، آینده‌ای توسعه‌یافته در انتظار ایران خواهد بود. چابهار فقط فرصت سیستان و بلوچستان نیست بلکه فرصت کل ایران و منطقه است که توان رقابت با تمام بندرها آزاد، حتی با جاده ابریشم را دارد.

رئیس اتاق زاهدان با اشاره به سرمایه‌گذاری هندی‌ها در بندر چابهار و همچنین چینی‌ها در بندر گوادر معتقد است که با اقدامات صورت گرفته در راستای اتصال بندر  گوادر به شمال پاکستان که ایران را از طریق مرز میر جاوه به این بزرگراه‌ها متصل می‌کند این فرصت برای ایران فراهم می‌شود تا درآینده‌ ای نزدیک حمل‌ونقل جاده‌ای بین ایران و چین برقرار شود.

ریگی میر جاوه رئیس اتاق زاهدان همچنین توسعه گردشگری به‌خصوص گردشگری حلال را دیگر مزیت توسعه استان سیستان و بلوچستان دانست و خواستار توجه دولت به این موضوع شد.

محرومیت استان سیستان و بلوچستان خاری در چشم دولت

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور که سه‌شنبه گذشته با همراهی برخی از وزاری کابینه دولت داوزدهم به استان سیستان و بلوچستان سفرکرده بود، محرومیت‌های این استان را خاری در چشم دولت دانست و تأکید داشت کارها و اقدامات بزرگی در بخش عمرانی در این استان صورت گرفته اما تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله زیادی وجود دارد.

 به گفته جهانگیری حل مسائل استان سیستان و بلوچستان نیازمند طرحی نو و نگاهی ملی است و این موضوع باید در دستور کار همه دستگاه‌های اجرایی قرار گیرد.

حل مسئله آب از طریق انتقال از دریای عمان، توسعه گردشگری استان سیستان و بلوچستان، توسعه اشتغال، توسعه حمل‌ونقل و امور زیربنایی ازجمله تکمیل خط راه‌آهن و ضرورت سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در این استان ازجمله مهم‌‎ترین موضوعاتی بود که در دیدار معاون اول رئیس‌جمهوری با مسئولان و نخبگان، صاحب‌نظران و نمایندگان سیستان و بلوچستان موردبررسی قرار گرفت.

اتمام طرح‌های نیمه‌تمام، خواسته اصلی مسئولان سیستان و بلوچستان

سیستان و بلوچستان به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی، مرزی بودن، دسترسی به آب‌های آزاد و منابع غنی طبیعی باقابلیت‌های ویژه، منحصربه‌فرد فرصت گران‌بهایی برای سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی فراهم کرده است که مهم‌ترین آنها بندر استراتژیک چابهار و اسکله‌های مهم اقتصادی و تجاری ازجمله دو اسکله شهید بهشتی و شهید کلانتری است.

بندر چابهار تنها بندر اقیانوسی کشوراست که با آب‌های آزاد جهان از طریق اقیانوس هند نزدیک‌ترین فاصله رادار است. هم‌اینک طرح توسعه بندر چابهار به‌سرعت در حال انجام است. اتصال چابهار به شبکه راه‌آهن سراسر کشور این منطقه را به پل ارتباطی ریلی کشورهای آسیای جنوب شرقی با کشورهای مشترک‌المنافع، اتحادیه اقتصادی اوراسیا، کشورهای شمالی و اروپایی تبدیل خواهد کرد که این امر مهم‌ترین مزیت نسبی منطقه در توسعه اقتصادی و بازرگانی محسوب خواهد شد.

به گفته استاندار سیستان و بلوچستان، این استان به‌عنوان پهناورترین استان کشور و باوجود یک هزار و 540 کیلومتر مرز خاکی و آبی موقعیت ممتازی برای تجارت کالا و فعالیت‌های بازرگانی است؛ بااین‌حال احمدعلی موهبتی در نشست بررسی مسائل و مشکلات استان سیستان و بلوچستان که در سفر اخیر معاون اول رئیس‌جمهوری به این استان برگزارشده بود بابیان این موضوع که شاخص‌های سیستان و بلوچستان جهش مطلوبی ندارد، اتمام طرح‌های نیمه‌تمام این استان را مهم‌ترین خواسته اصلی مسئولان سیستان و بلوچستان اعلام کرد.

بر اساس آخرین آمار منتشرشده از سوی غلامرضا مالکی رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی سیستان و بلوچستان، در این استان 2 هزار و 300 طرح نیمه‌تمام وجود دارد. به گفته وی برخی از طرح‌های ملی در سیستان و بلوچستان همچون ورزشگاه 4 هزار و 500 نفری زاهدان پس از هفت سال هنوز تکمیل‌نشده است که با توجه به مشکلات اقتصادی دولت و تأمین نقدینگی ضروری است این طرح‌های نیمه‌تمام به بخش خصوصی واگذار شود.

در همین رابطه