رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

در همایش ملی هنر قالی هگمتانه چه گذشت؟

همایش ملی «هنر قالی هگمتانه» با اهدای تندیس به 15 نفر از فعالان شاخص حوزه فرش همدان و تقدیر از 120 نفر از فعالان این حوزه برگزار شد.

13 دی 1402
کد خبر : 17353
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

همایش ملی «هنر قالی هگمتانه» به همت اتاق همدان و انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف همدان برگزار شد. در این رویداد به 15 نفر از فعالان شاخص حوزه فرش هگمتانه در رسته‌های مختلف قالی بافی، طراحی و... تندیس همایش اهدا شد و با تقدیم لوح تقدیر از 120 نفر از فعالان این حوزه نیز قدردانی بعمل آمد.

حامی توسعه فرش استان هستیم

رحیم مرتضایی، رئیس اتاق همدان: استان همدان بیش از 400 سال در بافت فرش قدمت داشته و در اوایل قرن 20 بیش از صدها هزار نفر بافنده فرش داشته است و سالانه 40 هزار فرش در استان تولید می‌شود

ما به‌عنوان نمایندگان بخش خصوصی رسالت خود می‌دانیم از این هنر و صنعت تا رسیدن به جایگاه خود و توسعه حمایت کنیم.

همچنین از تمام ظرفیت‌های خود برای احیای فرش استان استفاده خواهیم کرد. همایش فعلی با دستور استاندار مصوبه ۵۶ مین مصوبه شورای گفتگو ما رسالت خود می‌دانیم از این هنر صنعت حمایت کامل کنیم و همچنین از هنرمندان برای بخش‌های مختلف از بافت تا فروش حمایت می‌کنیم و این عزیزان نیازمند حمایت مدیران استانی هستند بر خود می‌بالیم که دست بافته‌های ارزشمند هنرمندان استان از مهربان تا جوزان و ... زینت‌بخش موزه‌های بزرگ جهان هستند اتاق بازرگانی از تمام ظرفیت‌های خود برای رفع مشکلات این صنعت تا همیشه استفاده خواهد کرد.

جایگاه فرش در صادرات غیرنفتی

حاجی بابایی، نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی: فرش می‌تواند از مؤلفه‌های مهم صادرات غیرنفتی باشد. همدان پایتخت تاریخ و تمدن است و این تاریخ مملو از هنر در زمینه‌های گوناگون بوده و فرش همدان مظهر این هنرنمایی در تاریخ است. فرش، به‌ظاهر یک صادرات مانند بقیه است اما درواقع صنعت فرش صادرات هنر ایرانی و پیام تاریخ و تمدن برای دنیا است.

اقتصاد ایران باید از میان انگشتان ملت ایران خود را نشان دهد. یکی از مؤلفه‌های مهم صادرات غیرنفتی باید فرش باشد. فرش‌بافی کانون خانواده را تقویت می‌کند. برای نام‌آوری در دنیا باید روی صنایعی که فرهنگ ما در آن گره‌خورده تمرکز کنیم. فرش دستباف نبض و روح دارد و انسان انرژی از آن دریافت می‌کند.

ظرفیت فرش همدان

مرتضی حاجی‌آقا میری، رئیس کمیسیون فرش، هنر و صنایع‌دستی اتاق ایران: این همایش نشان‌دهنده ظرفیت غنی فرش همدان است. امروز بنا به دلایل مختلف اوضاع صادرات فرش ایران خوب نیست. گرچه حمایت حاجی بابایی رئیس کمیسیون بودجه مجلس شورای اسلامی موجب شد حمایت ارزی صادرات فرش با پیمان‌سپاری رقم بخورد اما بانک مرکزی علی رقم ابلاغ این مصوبه آن را تا امروز اجرا نمی‌کند و ما امیدواری با پیگیری دوباره این مهم محقق شود.

در سال 1400 انتقال مرکز ملی فرش از وزارت صنعت، معدن و تجارت به وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در دستور کار قرار گرفت کهان زمان هم فعالان صنعت فرش عنوان کردند که این انتقال مشکلات این صنعت را نه‌تنها حل نمی‌کند بلکه بیشتر هم می‌کند. حالا بار دیگر با تغییر چارت وزارت صنعت، معدن و تجارت مرکز ملی فرش از زیرمجموعه وزیر خارج شد و به جایگاه پایین‌تری تنزل پیداکرده است. به دلیل اهمیت صنعت فرش که نقش مهمی در اقتصاد، فرهنگ و تاریخ ایرانی دارد، با تغییر جایگاه مرکز ملی فرش، مخالف هستیم و خواهان تشکیل سازمان ملی فرش هستیم.

هنر مردمی

حسینی، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان: فرش‌بافی مردمی‌ترین هنر است اما وضعیت هنر صنعت فرش در کشور و همدان خوب نیست. اصلی‌ترین مشکل بحث ساختاری این حوزه و مورد بعدی کارکرد بیمه‌ای در این حوزه است. احساس بافنده باید در محصول تولیدی عجین باشد تا ماشین‌آلات توان رقابتی با شما را نداشته باشند

شما باید اقتصاد رفتاری داشته باشید و اقبال بازار جهانی در گرو خلاقیت هنری فرش‌بافان است. ما در دنیا رقابت نداریم و مبتنی بر ائتلاف در بازارهای جهانی هستیم و در همدان نیز باید شبکه همکاری-رقابت ایجاد شود تا یک‌صدا باشید.

فرش نیازمند توجه دولت است

علا نور توکلی، نایب‌رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف: دولت به تشکل‌های حوزه فرش توجه چندانی ندارد. زمانی صادرات فرش دستباف به 2.5 میلیارد دلار رسیده بود؛ آن زمان اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف ایران احساس کرد باید بین بخش خصوصی و دولت برای سیاست‌گذاری‌های حوزه فرش همکاری و همراهی اتفاق افتد و برای همین دولتی پیشنهاد تأسیس مرکز ملی فرش را داشتیم و درنهایت این مرکز تأسیس شود تا سیاست‌گذاری درباره تولید و صادرات با همفکری و تأمل رخ دهد. این اتفاق به‌خوبی پیش می‌رفت و تعامل دولت و تشکل‌ها در دوره‌ای خوب بود. در سال‌های اخیر دولت به تشکل‌های حوزه فرش توجه چندانی ندارد یا مدیرانی برای مرکز ملی فرش انتخاب‌شده که اطلاعی از جایگاه فرش ایرانی ندارند، و درنتیجه مشکلات سیاست‌گذاری و موانع دیگر، جایگاه فرش تنزل یافته است. درحالی‌که باید برای تصمیم‌گیری‌ها و حتی تغییر چارت وزارت صمت در حوزه مرکز فرش ملی طبق قانون، از بخش خصوصی نظر می‌گرفتند. تضعیف جایگاه فرش به منافع ملی ضربه می‌زند و توهین به هنر و فرش ایرانی است.

صادرات به پیش‌نیاز احتیاج دارد، ما همیشه فرش به اروپا صادر می‌کردیم و هنوز بازارهای خارجی دنبال فرش‌های ایران هستند و مشتاق فرش هستند حالا ما باید دنبال بازارهای خارجی باشیم.

رونق اقتصادی با احیای فرش

حمیدرضا فروزان احسن، رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف استان:  احیا و رونق بخشیدن به بازار فرش همدان برای تکاپوی اقتصاد استان اهمیت زیادی دارد، ازاین‌رو در ماه‌های اخیر تأکید مدیر ارشد استان بر برگزاری رویداد فرش در قالب همایش بیانگر ورود جدی استان برای زدودن زنگار فراموشی از سیمای فرش خوش‌نقش‌ونگار همدان شد.

 به‌منظور برنامه‌ریزی برای برگزاری نخستین همایش فرش دستباف همدان، جلسه کارشناسی شورای گفتگو اتاق بازرگانی با حضور نمایندگانی از استانداری، کانون کارآفرینان استان، صنعت، معدن و تجارت اتحادیه فرش، برگزار شد. در این نشست برنامه‌هایی برای تعیین محوریت و تعریف کمیته‌های اجرایی همایش برای ورود به مراحل اجرایی موردبررسی اعضای حاضر قرار گرفت.

احیای بازار فرش همدان به نام دستباف‌ها می‌تواند در حوزه اشتغال و اقتصاد استان تأثیرگذار باشد. هدف از برگزاری همایش فرش هم‌زمان با نمایشگاه فرش آمادگی استان برای ورود به حل‌وفصل چالش‌های بازار فرش و دائمی کردن این صنعت و اشتغال‌زائی برای تولیدکنندگان و تسهیل امور بازاریابی برای فروشندگان است.

موضوعات :
در همین رابطه