رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

جهان اقتصاد و کسب‌وکار به روایت آمار

اعداد و ارقام اقتصادی در هفته دوم بهمن‌ماه 1397

نرخ بیکاری و تورم منطقه یورو در ماههای دسامبر و ژانویه، آمار شغل‌های جدید ایجادشده در آمریکا طی ماه ژانویه و رشد اقتصادی منطقه یورو در سه‌ماهه پایانی سال 2018 را می‌توان جزو مهم‌ترین اعداد و ارقام منتشرشده در این هفته دانست.

14 بهمن 1397
کد خبر : 17468
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

در هفته‌ای که پشت سر گذاشتیم، اعداد و ارقام متعددی در ارتباط با اقتصاد، تجارت و کسب‌وکار در اقصی نقاط جهان، از سوی رسانه‌ها، نهادهای اقتصادی ملی و بین‌المللی و مراکز تحقیقاتی منتشر شد که مهم‌ترین آنها را می‌توان در موارد ذیل خلاصه کرد:

2 تریلیون دلار

بلومبرگ: آمارهای دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد حاکی از این است که سالانه 2 تریلیون دلار معاملات مشکوک به پول‌شویی در جهان انجام می‌شود.

4 هزار نفر

سی‌ان‌ان: شرکت خودروسازی جنرال موتورز آمریکا قصد دارد طی برنامه تعدیلی که از روز دوشنبه آغاز می‌شود، 4 هزار نفر از کارکنان خود در آمریکای شمالی را تعدیل کند.

6.9 میلیارد دلار

سی‌ان‌ان: شرکت فیس‌بوک توانسته است در سه‌ماهه چهارم سال 2018 به‌رغم مشکلات مربوط به رسوایی نقض حریم خصوصی کاربرانش، 6.9 میلیارد دلار سود خالص کسب کند. فیس‌بوک از ابتدای تأسیس خود در سال 2004 هرگز نتوانسته بود طی یک دوره سه‌ماهه به چنین سود هنگفتی دست یابد.

84.3 میلیارد دلار

سی‌ان‌ان: فروش شرکت اپل در سه‌ماهه پایانی سال 2018 با 5 درصد کاهش در مقایسه با سال قبل از آن به 84.3 میلیارد دلار رسیده است. افت 15 درصدی فروش گوشی‌های تلفن همراه آیفون مهم‌ترین عامل کاهش درآمد اپل در سه‌ماهه پایانی سال گذشته میلادی بوده است.

1000 نفر

سی‌ان‌ان: شرکت تسلا موتورز آمریکا که یکی از بزرگترین تولیدکنندگان خودروهای برقی در جهان محسوب می‌شود، از تعدیل 1000 نفر از نیروهای خود در ایالت کالیفرنیا خبر داده است.

4 درصد

سی‌ان‌ان: تنها حدود 4 درصد از شرکت‌های آمریکایی مبالغ صرفه‌جویی شده حاصل از کاهش نرخ مالیات توسط دولت این کشور را صرف استخدام کارکنان جدید کرده‌اند.

71.9 میلیارد دلار

رویترز: شرکت تجارت الکترونیک آمازون در سه‌ماهه پایانی سال گذشته میلادی 71.9 میلیارد دلار درآمد کسب کرده است که نسبت به دوره مشابه سال قبل از آن حدود 20 درصد افزایش نشان می‌دهد.

2 میلیون تن

بانک جهانی: پارک خورشیدی بنبان، بزرگترین نیروگاه خورشیدی جهان که در جنوب مصر واقع شده و کار احداث آن مراحل پایانی خود را می‌گذراند، سالانه از انتشار 2 میلیون تن گازهای گلخانه‌ای جلوگیری خواهد کرد.

11 میلیارد دلار

سی‌ان‌بی‌سی: بر اساس برآورد دفتر بودجه کنگره آمریکا، تعطیلی 35 روزه دولت این کشور که اخیراً به دلیل اختلافات بین کاخ سفید و کنگره بر سر بودجه احداث دیوار در مرز مکزیک اتفاق افتاد، حدود 11 میلیارد دلار برای اقتصاد آمریکا هزینه در پی داشته است.

304 هزار شغل

بلومبرگ: در ماه ژانویه 304 هزار شغل جدید در آمریکا ایجاد شده است اما نرخ بیکاری در این کشور با اندکی افزایش به 4 درصد رسیده است.

1 تریلیون دلار

بلومبرگ: پیش‌بینی می‌شود که وزارت خزانه‌داری آمریکا تا پایان سال مالی جاری به‌منظور جبران کسری بودجه این کشور حدود 1 تریلیون دلار اوراق قرضه جدید منتشر کند.

1.6 تریلیون ریال سعودی

بلومبرگ: دولت عربستان قصد دارد در افق 2030 بودجه‌ای در حدود 1.6 تریلیون ریال سعودی (معادل 425 میلیارد دلار) به احداث خطوط راه‌آهن، فرودگاه‌های و پروژه‌های صنعتی بزرگ اختصاص دهد.

1.4 درصد

یورو استات: برآوردهای اولیه کارشناسان یورو استات نشان می‌دهد که شاخص تورم مصرف‌کننده در منطقه یورو طی ماه ژانویه 1.4 درصد نسبت به ماه مشابه سال قبل افزایش یافته است.

7.9 درصد

یورو استات: نرخ بیکاری منطقه یورو در ماه دسامبر 7.9 درصد بوده است که پایین‌ترین میزان آن در بیش از 10 سال اخیر محسوب می‌شود.

1.2 درصد

یورو استات: تولید ناخالص داخلی کشورهای منطقه یورو در سه‌ماهه پایانی سال گذشته میلادی 1.2 درصد نسبت به دوره مشابه سال قبل از آن رشد نشان می‌دهد.

در همین رابطه