رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

پیروز حناچی در نخستین نشست خبری

ساخت کمربندی‌های جدید تهران به بخش خصوصی واگذار می‌شود

حناچی، شهردار تهران در نشست خبری خود گفت: جنس پروژه‌های عمرانی ازاین‌پس تغییر خواهد کرد. موضوع کمربندی‌های جدید از طریق بخش خصوصی قابل‌پیگیری است.

06 اسفند 1397
کد خبر : 17752
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

پیروز حناچی، سه‌ماه بعد از شروع به کار در شهرداری تهران اولین نشست خبری خود را برگزار کرد. او در این نشست خبری در پاسخ به یکی از خبرنگاران درباره شبکه حمل‌ونقل تهران گفته است: «قسمت اعظم شبکه حمل‌ونقل تهران اجراشده، اما بخش‌هایی باقی‌مانده است؛ مثل کمربندی شرق تهران، مثل ایده‌ای که ادامه اتوبان صیاد شیرازی را به کمربندی‌های دیگر وصل کند. بخشی از این موضوعات در قالب سرمایه‌گذاری بخش خصوصی تعقیب خواهد شد؛ موضوع کمربندی‌های جدید از طریق بخش خصوصی قابل‌پیگیری است.»

 نکات مهم این نشست خبری را بخوانید:

- شهرداری تهران برای آنکه بتواند هزینه‌های جاری خود را تأمین کند، باید ۲۵ تا ۳۰ میلیارد کسب درآمد کند در غیر این صورت در اداره شهر با مشکل روبرو می‌شود.

- قرارداد تهیه ۳۷۶ واگن از طریق فاینانس و خرید هزار دستگاه اتوبوس و ۵۰ اتوبوس دیزلی بسته‌شده است.

-اجازه ساخت بیش از ۵۰ پرونده برج باغ‌ها اتفاق پسندیده‌ای نبود که اگر به سوابق آن رجوع کنیم، می‌بینیم از سال ۸۲ نامه‌ای در این خصوص فرستادیم و با دلایلی این مصوبه را رد کردیم؛ اما بعضی از رویه‌ها به روال زندگی عده‌ای گره‌خورده است و اگر ما ترمز قطار را هم بکشیم ۲۰۰ متر برای ایست کامل حرکت می‌کند در خصوص این پرونده‌ها نیز ما به تصمیم شورای شهر تهران عمل خواهیم کرد.

- شرایط فعلی اقتصاد شهرداری تابعی از شرایط اقتصادی کشور است اما شرایطی که برای دولت تهدیدکننده است می‌تواند برای ما یک فرصت باشد و حجم زیاد نقدینگی می‌تواند فرصت سرمایه‌گذاری در شهرداری را افزایش دهد.

- از طریق سازمان سرمایه‌گذاری بسته‌های آماده‌ای را برای سرمایه‌گذاری در نظر گرفته‌ایم تا هرکدام از میهمانان خارجی که به شهرداری تهران می‌آیند و آمادگی سرمایه‌گذاری دارند، این بسته‌ها را ارائه دهیم.

- حال حاضر تعدادی از این سرمایه‌گذاری‌ها آغازشده است، اما به دلیل مسائل مرتبط با تحریم نمی‌توانم جزئیات آن را مطرح کنم؛ اما به‌صورت کلی جذب سرمایه، جزو برنامه‌های دائمی شهرداری تهران است.

- خریدهایی که برای قطار شهری انجام می‌شود عمده آن از چین است و علت آن‌هم قیمت است. البته نسل جدید قطارها در داخل کشور ساخته می‌شود و ۴۰ درصد قطعات آن داخلی است و تلاش ما کاهش وابستگی است.

-بخشی از قطعات واگن‌ها برای ساخت صرفه ندارد و در دنیا هم سازندگان محدودی دارد، اما به هر صورت جهت‌گیری اصلی استفاده از ظرفیت داخلی است. الآن هم واگن سازی تهران مونتاژ قطعات را دنبال می‌کند.

- قسمت اعظم شبکه حمل‌ونقل تهران اجراشده، اما بخش‌هایی باقی‌مانده است؛ مثل کمربندی شرق تهران، مثل ایده‌ای که ادامه اتوبان صیاد شیرازی را به کمربندی‌های دیگر وصل کند. بخشی از این موضوعات از جنس سرمایه‌گذاری بخش خصوصی تعقیب خواهد شد.

-موضوع کمربندی‌های جدید از طریق بخش خصوصی قابل‌پیگیری است. البته این به این معنا نیست که کار عمرانی نخواهد شد؛ شکل آن تغییر خواهد کرد. مسابقه‌ای برگزار کردیم در دریاچه چیتگر؛ پروژه‌ای برنده شد؛ صورت مسأله این بود که دسترسی به حکیم از طریق چیتگر فراهم شود. نتیجه مسابقه درآمد، کسی که در مسابقه برنده شد یک چرخ‌وفلک بزرگ هم پیش‌بینی کرد.

- جنس پروژه‌های عمرانی ازاین‌پس تغییر خواهد کرد. تعداد زیادی فضای صنعتی متروک در شهر داریم که تبدیل به تهدید شده‌اند. می‌توانیم این تهدیدها را تبدیل به فرصت کنیم. ما برای کارخانه متروک و قدیمی سیمان ری برنامه داریم و با همکاری دولت این موضوع را تعقیب خواهیم کرد. این پروژه اگر اجرا شود بخش بزرگی از جنوب تهران را تحت تأثیر قرار خواهد داد.

در همین رابطه