رادیو مجازی اتاق ایران - 18 اردیبهشت 1403

فائو و سازمان جهانی کار اعلام کردند

100میلیون کودک در زمین‌های کشاورزی کار می‌کنند

بررسی پایگاه خبری اتاق ایران از گزارش‌های فائو نشان می‌دهد فائو و سازمان جهانی کار دوره‌هایی را برای مبارزه با پدیده کودکان کار در حوزه کشاورزی برگزار کرده‌اند.

23 خرداد 1395
کد خبر : 1782
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

فائو و سازمان جهانی کار تلاش می‌کنند آگاهی در مورد کودکان کار را در بخش کشاورزی افزایش بدهند. این دو سازمان دوره‌های جدیدی را برگزار می‌کنند که مورد استفاده سیاستگذاران بخش کشاورزی و طراحان برنامه در این زمینه قرار خواهد گرفت تا مانع استفاده از کودکان کار در حوزه کشاورزی بشود. طبق آمار تقریباً 60درصد از کودکان کار یعنی حدود 100میلیون کودکِ دختر و پسر در بخش کشاورزی کار می‌کنند. مهم‌ترین مسئله در مورد کودکان کار، آن دسته از کارهایی است که برای سلامتی و امنیت آن‌ها خطرآفرین است.

پروژه‌ای که فائو و سازمان جهانی کار دنبال می‌کنند در آستانه 12 ژوئن است؛ این روز از سوی سازمان‌ملل برای گرامیداشت «جهان علیه کودکان کار» انتخاب شده‌است. جوزه گرازیانو داسیلوا دبیرکل فائو گفته‌است: «ما برای اینکه گرسنگی و کودکان کار را به صفر برسانیم باید تلاش کنیم. کودکان کار قطعاً مسئله‌ای مهم است و ما نمی‌توانیم به تنهایی از آن عبور کنیم. باید مهارت‌ها و تخصص‌هایی که هر کسی در این زمینه دارد گردآوری شده و بر اساس این منابع برای هدف خود تلاش کنیم.»

سیاست‌ها و برنامه‌ها در زمینه کشاورزی نقش مهمی را در زمینه کودکان کار در این عرصه بازی می‌کند. به این ترتیب طبق گفته گرازیانو این سیاست‌ها باید به گونه‌ای باشد که به نفع کودکان روستایی عمل کند. علاوه بر آن، کودکانی که در این زمینه مورد آسیب قرار می‌گیرند باید از حمایت‌های اجتماعی لازم برخوردار شوند. دبیرکل فائو گفته‌است: «ما اکنون تمامی منابع اولیه و پتانسیل لازم برای پایان بخشیدن به مشکل کودکان کار را در خود داریم.»

گای رایدر دبیرکل سازمان جهانی کار نیز گفته‌است: «هیچ یک از مصرف‌کنندگان مایل نیستند کسی که غذا را در بشقاب آن‌ها می‌گذارد از کودکان کار یا کارگران اجباری باشد. کودکان روستایی نیز این حق را دارند که از تحصیلات و فرصت‌هایی کاری برابر با سایر جوامع برخوردار شوند.» او در مورد دوره‌ای که این دو سازمان قرار است با یکدیگر برگزار کنند نیز گفته‌است: «دوره‌های ما تأکید دارد که باید به کار اجباری کودکان در بخش کشاورزی پایان داد.»

البته بر اساس تعریفی که از کودکان در بخش کشاورزی ارائه شده‌است، هر نوع از مشارکت کودکان نمی‌تواند مصداق کودکان کار باشد. برخی از مشارکت‌ها از سوی کودکان می‌تواند مفید و حتی ضروری باشد و مهارت‌هایی را برای آینده آن‌ها در اختیارشان بگذارد. اما زمانی‌که کودکان زمانی طولانی را صرف کار می‌کنند یا در خطر قرار می‌گیرند و یا از فرصت‌های تحصیلی محروم می‌شوند قطعاً آسیب به شمار می‌آید و در دسته کودکان کار قرار می‌گیرد.

فائو و سازمان جهانی کار در دوره جدید خود بر بهبود و ارتقای سطح تکنولوژی در عرصه کشاورزی تأکید کرده‌اند چرا که از این طریق می‌تواند بخش مهمی از کودکان کار را حذف کرد. به علاوه آن‌ها بر ایجاد شرایط امن برای کودکان مشغول به کار در بخش کشاورزی تأکید کرده‌اند.

در همین رابطه