رادیو مجازی اتاق ایران - 30 اردیبهشت 1403

روایت بانک مرکزی از تحولات بازار مسکن تهران

قیمت مسکن درجا زد؛ تورم اجاره داغ شد

بانک مرکزی در گزارش جدید تحولات بازار مسکن تهران، از تداوم رکود مسکن و رشد 0.2 میانگین قیمت در ماه نیمه تعطیل فروردین رونمایی کرده؛ اما شاخص اجاره‌بهای مسکن در همین شرایط با افزایش 2 درصدی مواجه شده است.

18 اردیبهشت 1403
کد خبر : 69833
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

گزارش «تحولات معاملات بازار مسکن شهر تهران در فروردین‌ماه سال 1403» که برگرفته از آمارهای خام سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور است، توسط اداره بررسی‌ها و سیاست‌های اقتصادی بانک مرکزی تهیه و منتشر شد.

آمارهای بانک مرکزی حاکی از این است که در فروردین‌ماه سال جاری، تعداد معاملات مسکن شهر تهران به هزار و 508 واحد رسیده که 75.6 درصد کمتر از اسفندماه گذشته و 14.2 درصد کمتر از فروردین سال قبل است. به واسطه نیمه تعطیلی فروردین، پایین بودن تعداد معاملات مسکن و رکود قیمتی این بازار اتفاق عجیبی نیست؛ اما به همین میزان رشد تورم اجاره در این ماه عجیب به نظر می رسد.

در ماه مورد گزارش، متوسط قیمت خریدوفروش مسکن در شهر تهران تغییر چندانی با ماه قبل نداشته و فقط 0.2 درصد نسبت به اسفندماه رشد کرده است. طبق اعلام بانک مرکزی، میانگین قیمت یک مترمربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در شهر تهران به 81 میلیون و 630 هزار تومان رسیده که 22.9 درصد بیشتر از فروردین سال قبل است.

حجم معاملات مسکن

بررسی توزیع تعداد واحدهای مسکونی معامله شده در شهر تهران به تفکیک عمر بنا در فروردین‌ماه سال 1403 حاکی از آن است که از مجموع 1508 واحد مسکونی معامله شده، واحدهای تا 5 سال ساخت با سهم 30.1 درصد، بیشترین سه را به خود اختصاص داده‌اند. سهم مذکور در مقایسه با فروردین‌ماه سال قبل حدود 1.7 درصد افزایش یافته است.

توزیع تعداد معاملات انجام شده برحسب مناطق مختلف شهر تهران در فروردین‌ماه سا ل 1403 حاکی از آن است که از میان مناطق 22 گانه شهر تهران، منطقه 5 با سهم 12.5 درصدی از کل معاملات، بیشترین تعداد قراردادهای مبایعه‌نامه را به خود اختصاص داده است. همچنین مناطق 10،4 و 2 به ترتیب با سهم‌های 10.7، 8.6 و 8.2 درصدی در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند.

در میان مناطق 22 گانه شهرداری تهران، بیشترین متوسط قیمت یک مترمربع زیربنای مسکونی معامله شده معادل 150 میلیون و 420 هزار تومان به منطقه یک و کمترین آن معادل 42 میلیون و 360 هزار تومان به منطقه 18 تعلق داشته است.

سایر شاخص‌های آماری بازار معاملات مسکن

توزیع فراوانی تعداد واحدهای مسکونی معامله شده شهر تهران در فروردین‌ماه سال 1403 نشان می‌دهد که به لحاظ مساحت، واحدهای مسکونی با سطح زیربنای کمتر از 80 مترمربع، سهمی معادل 57.7 درصد از معاملات انجام شده را به خود اختصاص دادند.

همچنین 59 درصد واحدهای مسکونی با قیمتی کمتر از متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در این ماه معامله شده و 56.3 درصد از معاملات نیز به واحدهای مسکونی با ارزش هر واحد کمتر از 6 میلیارد تومان اختصاص داشته است.

تحولات اجاره‌بهای مسکن

باوجود درجا زدن قیمت مسکن در ماه نیمه تعطیل فرودین، تنور تورم بازار اجاره همچنان داغ مانده و 1.8 واحد درصد بیشتر از تورم بازار مسکن قد کشیده است.

طبق اطلاعات بانک مرکزی، بررسی شاخص کرایه مسکن اجاری در فروردین‌ماه نشان‌دهنده رشد 2 درصدی تورم بازار اجاره در شهر تهران و کل مناطق شهری کشور است که بی‌توجهی به آن می‌تواند فشارهای مضاعفی در آستانه فصل جابجایی به مستأجران وارد کند.

بر اساس گزارش رسمی بانک مرکزی، رشد نقطه‌به‌نقطه شاخص کرایه مسکن اجاری در فروردین‌ماه سال 1403 نسبت به ماه مشابه سال قبل در شهر تهران 45.2 درصد و در کل مناطق شهری 52.4 درصد است.

در همین رابطه