رادیو مجازی اتاق ایران - 18 اردیبهشت 1403

وزیرسابق رفاه

دولت برای بهبود سلامت روان جامعه به NGO ها مسئولیت بدهد

به اعتقاد علی ربیعی وزیر سابق رفاه دولت باید نقش سازمان های مردم نهاد ( NGO) را در بهبود سلامت روان جامعه جدی بگیرد و به آنها مسئولیت بدهد .

18 اسفند 1397
کد خبر : 17920
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
به اعتقاد علی ربیعی وزیر سابق رفاه دولت باید نقش سازمان های مردم نهاد ( NGO) را در بهبود سلامت روان جامعه جدی بگیرد و به آنها مسئولیت بدهد .

علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی

وزیر سابق رفاه گفت: دولت باید نقش سازمان های مردم نهاد ( NGO) را در بهبود سلامت روان جامعه جدی بگیرد و به آنها مسئولیت بدهد زیرا به تنهایی نمی تواند در این زمینه موثر باشد.

علی ربیعی درباره سلامت روان جامعه افزود: مشکلات سلامت روان جامعه فقط به حوزه سلامت و وزارت بهداشت مربوط نیست و عوامل دیگری مانند رفتارها و فرهنگ اجتماعی و نا امنی روانی نیز در آن موثر است.
وی گفت: کارهای زیادی در حوزه سلامت روان جامعه انجام شده، اما کافی نبوده است. شاخص‌های کشور در حوزه سلامت بسیار بهتر از گذشته شده و حتی یکی از کارهای مثبت انجام شده، بیمه همگانی سلامت بود.
این جامعه شناس ادامه داد: اکنون سبک زندگی افراد تغییر کرده و تکنولوژی در زندگی همه افراد جامعه وارد شده است. بخشی از این مشکلات به کارکرد دستگاه‌های اطلاع رسانی، اجتماعی و هنر بر می‌گردد. در این زمینه رفتار افراد جامعه موثر است. باید دگرخواهی در جامعه رواج پیدا کند. هرچند مشکلات معیشتی نیز باعث این رفتارها می‌شود. نیازمند بازسازی اجتماعی هستیم.

وی درباره نقش سازمان‌های مردم نهاد در حوزه سلامت روان اجتماعی گفت: سازمان‌های مردم نهاد نقش بسیار موثری در این زمینه دارند و دولت نمی‌تواند به تنهایی در این زمینه فعالیت کند و باید نقش حمایتی داشته باشد. سازمان‌های مردم نهاد منجر به افزایش مناسبات و ارتباطات اجتماعی می‌شود.
ربیعی افزود: متاسفانه اجازه ندادیم سازمان‌های مردم نهاد بیشتر شوند و هر وقت یک سازمان مردم نهاد معروف شده، جلوی کار آن گرفته شده است.

وزیر سابق رفاه درباره بیمه همگانی سلامت گفت: در حال حاضر هر شخصی در ایران اراده کند می تواند بیمه درمانی داشته باشد، اما آن زمان اشتباهاتی در محاسبه انجام شد و نظام ارجاع، راهنماهای بالینی و پرونده الکترونیک سلامت ایجاد نشد و کمی دچار مشکل شدیم.
وی افزود: وزارت بهداشت و دکتر هاشمی نیز آن زمان تلاش‌های زیادی کرد و جای تشکر دارد.
ربیعی درباره تعداد بیمه شدگان در ابتدای کار گفت: بار مالی تعداد بیمه شدگان در ابتدای کار در نهایت 3 تا 4 هزار میلیارد تومان بود و کسری ما بیش از این بود. هنر ما در ابتدای راه این بود که افراد بی بضاعت و محروم بیمه شدند.

وزیر سابق رفاه درباره درمان محور شدن طرح تحول سلامت نیز اظهار داشت: باید به پیشگیری و بهداشت بیشتر توجه می‌کردیم، اما به هر حال این حرکت آغاز شد و هر حرکتی در ابتدای راه مشکلاتی دارد و در مجموع طرح تحول سلامت، موفقیتی برای دولت آقای روحانی بود.

در همین رابطه