رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

رایزن بازرگانی بلژیک در دیدار با معاون بین الملل اتاق ایران

کشورهای اروپایی خواهان پیوستن به اینستکس هستند

رایزن بازرگانی سفارت بلژیک در تهران در دیدار با معاون بین‌الملل اتاق ایران، از تمایل کشورهای اروپایی به پیوستن به سازوکار ویژه مالی برای تجارت با ایران موسوم به اینستکس خبر داد.

27 اسفند 1397
کد خبر : 18073
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رایزن بازرگانی سفارت بلژیک در تهران در دیدار با معاون بین‌الملل اتاق ایران، از تمایل کشورهای اروپایی به پیوستن به سازوکار ویژه مالی برای تجارت با ایران موسوم به اینستکس خبر داد.

کریستف اسمیت گفت: در تجارت با ایران هنوز هم ریسک‌هایی وجود دارد اما فارغ از سه کشور انگلیس، فرانسه و آلمان که موسس اینستکس به شمار می‌روند، کشورهای دیگر اروپایی نیز خواهان پیوستن به این مکانیسم مالی هستند.

به گفته اسمیت، شرکت‌های کوچک و متوسط اروپایی اکنون منتظر اجرایی شدن هر چه سریع‌تر اینستکس و تعیین سازوکار عملیاتی آن هستند.

رایزن بازرگانی سفارت بلژیک با اشاره به علاقه‌مندی شرکت‌های بلژیکی به حفظ ارتباطات خود با شرکت‌های ایرانی، گفت: در حال حاضر بخشی از تجارت بلژیک با ایران از طریق کشورهای ثالث در حال انجام است، اما ما به دنبال یافتن راه‌حل‌های مناسب در شرایط فعلی برای استمرار و توسعه روابط اقتصادی دوجانبه هستیم.

کریستف اسمیت پتانسیل‌های موجود در استان‌های ایران را نیز مورد توجه قرار داد و تاکید کرد که کشورش به دنبال برقراری تعامل تجاری با مناطق مختلف در ایران است.

اروپا ابهامات اینستکس را برطرف کند

معاون بین‌الملل اتاق ایران نیز در این دیدار، ضمن انتقاد از عدم اجرایی شدن سازوکار مالی ارائه شده از سوی اتحادیه اروپا، خواستار برطرف شدن ابهامات اینستکس شد.

محمدرضا کرباسی گفت: شرایط کنونی به گونه ای است که لازم است هر چه سریع‌تر جزئیات اجرایی این مکانیسم و ایجاد رابطه برد-برد در تجارت ایران با اروپا مشخص و بکار گرفته شود.

معاون امور بین‌الملل ضمن اشاره به وجود ظرفیت های مناسب همکاری دو کشور نسبت به حجم تجارت فعلی، به برخی زمینه های همکاری از جمله انرژی، خودرو، صنایع غذایی، دارو، پتروشیمی و صنایع کوچک و متوسط اشاره کرد و خواستار افزایش صادرات کالاهای غیرنفتی ایران به اتحادیه اروپا با استفاده از موقعیت بلژیک در اتحادیه شدند.

کرباسی تاکید کرد که با توجه به موقعیت ژئوپلیتیکی ایران و دسترسی به بازارهای منطقه، دو کشور می توانند همکاری های مناسبی را در کشورهای ثالث پی ریزی نمایند.

در پایان نیز آمادگی کامل اتاق ایران در تبادل هیأت های تخصصی در زمینه های مختلف، معرفی فرصت ها و زمینه های صادراتی ایران به بلژیک و با استفاده از ظرفیت های اقتصادی استان ها و بیش از 200 تشکل تولیدی و صادراتی عضو اتاق ایران در روابط دو کشور اعلام شد.

در همین رابطه