رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

مهدی طبیب‌زاده در نشست شورای گفت‌وگوی کرمان

کمبود سرمایه در گردش به تعمیق رکود تولید دامن می‌زند

رئیس اتاق کرمان با اشاره به کندی پرداخت تسهیلات به واحدهای تولیدی، گفت: کمبود نقدینگی و سرمایه در گردش در بخش تولید، مغایر با شعار سال است و با این شرایط تولید دچار رکود عمیق خواهد شد.

16 بهمن 1402
کد خبر : 1846
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان کرمان یا حضور رئیس سازمان برنامه‌وبودجه کشور برگزار شد. داود منظور در این نشست گفت: کرمان از گذشته تاکنون ویژگی‌های ممتازی ازنظر نقش‌آفرینی در انقلاب، دفاع مقدس، دوره سازندگی، تولید و ظرفیت‌های اقتصادی کشور داشته و بخش خصوصی این استان نمونه بی‌بدیلی است.

وی افزود: استان کرمان با توجه به داشتن معادن بی‌نظیر در کشور، بیش از 50 درصد ارزش‌افزوده معادن ایران را دارد و این موضوع نشان می‌دهد که می‌توان زنجیره تولید را ارتقا داد و از خام فروشی اجتناب کرد.

معاون رئیس‌جمهور ادامه داد: اینکه 88.2 اشتغال استان به بخش خصوصی اختصاص دارد، همان چیزی است که سال‌ها امید کشور بوده تا با اجرای سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی (خصوصی‌سازی) محق شود و استان کرمان در این زمینه الگویی برای همه استان‌هاست.

وی اظهار کرد: همواره به ویژگی‌های ممتاز کارآفرینان در استان به‌عنوان یک الگو نگاه می‌کردیم و به همین دلیل باید از بخش خصوصی حمایت و پشتیبانی جدی صورت گیرد.

معاون رئیس‌جمهور گفت: چند ده هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در استان در حال انجام است که اگر زودتر به نتیجه برسد به افزایش سهم استان در تولید ناخالص ملی کمک خواهد کرد.

وی محدودیت جدی استان کرمان را موضوع آب دانست و ادامه داد: 5 طرح آب‌رسانی از خلیج‌فارس و دریای عمان به کشور در حال اجراست که بیشترین پیشرفت فیزیکی مربوط به پروژه آب‌رسانی به کرمان است که با جدیت دنبال می‌شود و سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

منظور، با توجه به کمبودهای زیرساختی استان کرمان در راه و جاده‌سازی اظهار کرد: در برنامه هفتم توسعه قرار است ظرفیت ترانزیتی کشور را حداقل سه برابر افزایش دهیم و با توجه به اینکه راه‌های مواصلاتی مهمی از استان عبور می‌کند باید با همکاری وزارت راه و شهرسازی برنامه‌ای برای تکمیل و بهسازی راه‌های استان کرمان در نظر گرفته شود.

رئیس سازمان برنامه‌وبودجه کشور در رابطه با سیاست‌های ارزی مطرح شده در این نشست نیز گفت: تغییر نرخ ارز اقدام بزرگی بود که انجام شده و البته مدیریت آن بر عهده دولت بود، انتظار داریم در بحث ارز ضمن اجتناب از تکانه‌های جدید به ثبات بیشتری برسیم.

تولید با کمبود نقدینگی دچار رکود عمیق می‌شود

رئیس اتاق کرمان نیز در این نشست گفت: باوجوداینکه امسال سال رونق تولید و مهار تورم نام‌گذاری شده اما کمبود سرمایه در گردش، عدم پرداخت تسهیلات و کمبود نقدینگی در بخش تولید مغایر با شعار سال است و با این شرایط تولید دچار رکود عمیق خواهد شد.

سیدمهدی طبیب زاده افزود: این سؤال مطرح می‌شود که آیا در برنامه دولت جایگاهی برای تحقق شعار سال وجود دارد؟ آیا سیاست‌های اجرایی دولت در سال رشد تولید و مهار تورم نسبت به سال گذشته تغییر کرده است؟ به نظر می‌رسد نه‌تنها کاری نشده بلکه محدودیت‌هایی ایجاد شده است.

وی در بخش دیگری در رابطه با سیاست‌های ارزی دولت که از ابتدای سال 97 اعمال شده است، ادامه داد: این سیاست‌های اشتباه بانک مرکزی باعث شده صادرکنندگان به نام و معتبر استان و کشور از رده صادرات خارج شده‌اند.

طبیب زاده، خاطرنشان کرد: 88.2 درصد اشتغال استان در بخش خصوصی وجود دارد و به دلیل این موضوع مهم، باید برای اصلاح برخی شاخص‌های اندازه‌گیری شده در پایش فضای کسب‌وکار، حاکمیت تلاش بیشتری انجام دهد زیرا این شاخص‌ها فعالیت بنگاه‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

رئیس اتاق کرمان بیان کرد: شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان کرمان به ظرفیت بی‌بدیلی برای توسعه استان تبدیل شده و فعالیت‌های خود را در دو محور اصلی بهبود فضای کسب‌وکار و اصلاح حکمرانی اقتصادی استان پیگیری می‌کند.

وی از سازمان برنامه‌وبودجه کشور درخواست کرد موضوع ایجاد معاونت کسب‌وکار را در دستگاه‌های مختلف دولتی بررسی کند زیرا فضای کسب‌وکار مناسب لازمه رشد اقتصادی است.

طبیب زاده، با تأکید بر اینکه بخش خصوصی می‌تواند پروژه‌های مشترکی را با دولت برای بهبود فضای کسب‌وکار برنامه‌ریزی کند، گفت: باید به این موضوع اندیشید که اگر زنجیره ارزش در استان کامل نشود، چند دهه آینده با اتمام محصولات کشاورزی، کمبود آب و محدود شدن منابع معدنی، چگونه می‌توان استان را اداره کرد؟

وی همچنین در رابطه با سیاست‌های فعلی تأمین انرژی کشور و عدم ایفای تعهدات به بخش خصوصی، افزود: اگر همین روال ادامه یابد حتماً در تابستان در زمان پیک مصرف برق با بحران جدی روبرو خواهیم شد.

بخش خصوصی استان ظرفیت‌های بسیاری دارد

در ادامه این نشست استاندار کرمان، سه موضوع آب، بهداشت و درمان و راه‌سازی و جاده‌سازی را جزء اولویت‌های اصلی استان عنوان کرد و گفت: استان کرمان درآمدهای مازاد خوبی از مالیات، حقوق دولتی و ... دارد که درخواست می‌شود بخشی از این درآمدها را برای تکمیل زیرساخت‌ها به استان اختصاص دهند.

محمدمهدی فداکار، افزود: در استان کرمان بخش خصوصی ظرفیت‌های بسیار خوبی دارد و اتاق بازرگانی کرمان نشست‌های شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی را با جدیت پیش می‌برد.

وی ادامه داد: دولت و بخش خصوصی در استان فعالیت‌های مشترکی برگزار می‌کنند که در همین رابطه می‌توان به برگزاری همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری استان (کرمان آیدکس) در اردیبهشت‌ماه سال آینده اشاره کرد.

موضوعات :
در همین رابطه