رادیو مجازی اتاق ایران - 19 اردیبهشت 1403

محمدرضا مرتضوی در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران

اعداد منفی رشد صنعتی از چه روایت می‌کند؟

شاخص تولید صنعتی سال 94 نسبت به سال 93 حدود 9.8 درصد کاهش داشته و فروش نیز در این مدت 10.9 درصد کاهش را تجربه کرده است.

26 خرداد 1395
کد خبر : 1866
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
شاخص تولید صنعتی سال 94 نسبت به سال 93 حدود 9.8 درصد کاهش داشته و فروش نیز در این مدت 10.9 درصد کاهش را تجربه کرده است.

محمدرضا مرتضوی، رئیس کانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران- عکاس: سعید عامری

آمار سه ماهه پایانی شاخص تولید صنعتی در سال 94 نسبت به مدت مشابه سال 93 حاکی از آن است که در بخش تولید صنعتی 4.6 درصد رشد داشته است. صنایع خودرو 25.1 درصد رشد منفی و سیمان، آهک و گچ نیز 17.3 درصد رشد منفی در تولید را در 3 ماهه پایانی سال 94 داشته‌اند.

این آمار که به وسیله پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی به سفارش اتاق تهران تهیه می‌شود، نشان می‌دهد  شاخص تولید صنعتی سال 94 نسبت به سال 93 حدود 9.8 درصد کاهش داشته و فروش نیز در این مدت 10.9 درصد کاهش را تجربه کرده است. شاخص فروش نیز در این مدت 2.7 درصد کاهش داشته که در حوزه سیمان، آهک و گچ این رقم منفی 17.3 درصد بوده و فروش خودرو نیز منفی 13.8 درصد بوده است. شاخص تولید و فروش صنایعی همچون سیمان، آهک، گچ و خودرو بیشترین کاهش هم در تولید و هم در فروش داشته است.

این اعداد کنار آنچه مرکز آمار ایران چند هفته پیش از وضعیت رشد اقتصادی در سال 94 منتشر کرد، نشان می‌دهد صنعت و تولید کشور در وضعیتی نابسامان قرار دارد.

-2.2 درصد، عددی بود که رشد بخش صنعت را در سال 94 نشان می‌داد. محمدرضا مرتضوی، رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان تهران درباره آنچه این اعداد روایت می‌کنند، برای «پایگاه خبری اتاق ایران» توضیح می‌دهد:«همه‌چیز بیانگر این است که صنعت و تولید کشور در رکود به سر می‌برد. تا زمانی هم که چند نکته اتفاق نیفتد، هیچ‌کس نمی‌تواند هیچ‌ کاری بکند.»

مرتضوی ادامه می‌دهد:«رکود دامن همه صنایع را گرفته است. تحریک تقاضا و رشد سرمایه‌گذاری عوامل اصلی است که باید اتفاق بیفتد. وقتی پولی که از راه فروش به دست می‌آورید برای تأمین هزینه‌های جاری است و دیگر پولی برای سرمایه‌گذاری ندارید، متکی به سرمایه‌هایی می‌شوید که باید از بیرون جذب کنید. ما باید واقع‌بینانه صحبت کنیم. رشد منفی در صورتی که تقاضا تحریک نشود و خون جدیدی وارد شریان‌های تولید نشود، ادامه خواهد داشت.»

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان تهران درباره جذب سرمایه‌گذاری می‌گوید:«در صورتی که بخش محرک اقتصادی مثل نفت‌وگاز سرمایه‌های بزرگش وارد کشور نشود و سیاست‌گذاران شعار بدهند، شاهد رشد اقتصادی نخواهیم بود. دولت یازدهم تلاش خودش را می‌کند، ولی همه‌چیز در دست دولت نیست. قوای دیگری داریم که آن‌ها نیز باید فعال شوند.»

طی هفته‌های گذشته، دولت تلاش‌هایی برای جان دادن به وضعیت تولید با تاکید بر بنگاه‌های کوچک و متوسط انجام داده و با دستور بانک مرکزی، قرار شده است 10 درصد از کل تسهیلات کشور به این بنگاه‌ها اختصاص یابند. آخرین خبر این حوزه را نیز روز گذشته، معاون وزیر صنعت ارائه داده است. بر اساس صحبت‌های علی یزدانی، ۱۲هزار واحد تولیدی برای دریافت تسهیلات دولتی ارزان‌قیمت ثبت نام کرده‌اند. ۱۰۰۰واحد به بانک‌ها معرفی شده است و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال،۷۵۰۰ واحد به چرخه برگردند.

موضوعات :
در همین رابطه