رادیو مجازی اتاق ایران 22 اردیهشت 1403

عضو هیات رئیسه اتاق ایران

دولت در واگذاری پروژه‌های نیمه تمام، دید منفعت طلبانه را کنار بگذارد

12 تیر 1395
کد خبر : 2208
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

عضو هیات رئیسه اتاق ایران و رئیس اتاق کرمانشاه در نشست خبری که به مناسبت برگزاری گرامیداشت روز صنعت و معدن برگزار شد، خواستار واگذاری پروژه‌های نیمه تمام دولت به بخش خصوصی شد.

کیوان کاشفی گفت: دولت باید دید منفعت طلبانه را کنار بگذارد و پروژه‌های نیمه تمام را به بخش خصوصی واگذار کند و این بخش هم بتواند از آن سود ببرد.

وی از 400 هزار میلیارد تومان طرح نیمه تمام در کشور یاد کرد که در حالت مستهلک شدن است.

کاشفی افزود: با اقداماتی که در سطح کشور برای بهبود اوضاع اقتصادی در حال انجام است و همچنین کارهایی که در استان شروع شده، چهار سال آینده می‌تواند سکوی پرش کرمانشاه باشد. وی گفت: در این دوره نمایندگان استان در مجلس نیز افرادی همراه و با نفوذ هستند و می‌توانیم از این فرصت برای توسعه استان استفاده کنیم.

رئیس اتاق کرمانشاه با اشاره به هدف‌گذاری ایجاد 15 هزار فرصت شغلی در استان گفت: اگر حداقل 10 تا 12 هزار شغل از این رقم محقق شود می‌توانیم نرخ بیکاری استان را دو درصد کاهش دهیم، زیرا به ازاء ایجاد هر شش هزار فرصت شغلی نرخ بیکاری یک درصد کم می‌شود.

رئیس اتاق کرمانشاه افزود: با این کاهش چند درصدی، رتبه کرمانشاه از نظر نرخ بیکاری به رتبه 20 یا 22 کشور خواهد رسید و بخشی از دغدغه مسئولین که کاهش نرخ بیکاری استان است کم می‌شود که البته دستگاه‌های دیگر نیز باید در این خصوص همکاری کنند.

عضو هیات رئیسه اتاق ایران ابراز امیدواری کرد: با مجموع این اقدامات شاهد تحرک در اقتصاد و اشتغال کشور و خصوصا استان کرمانشاه باشیم.

رئیس اتاق کرمانشاه با بیان اینکه اتاق ایران هم پیشنهادات خود را تحت عنوان "10 فرمان" به دولت ارائه کرده، گفت: یکی از مهمترین این پیشنهادات کاهش نرخ ارز است.

وی با بیان اینکه نرخ ارز در زمان شروع به کار دولت یازدهم 3600 تومان بود و حالا به 3400 تومان رسیده است، تصریح کرد: این شرایط نگران کننده است و اگر فنر نرخ ارز رها شود، تاثیر زیادی بر زندگی مردم خواهد داشت.

کاشفی حذف 30 میلیون نفر جمعیت یارانه‌بگیر را نیز ضروری دانست و عنوان کرد: یازانه بنیان تولید کشور را ضعیف کرده و بنیه مالی دولت را فرسوده کرده است.

عضو هیات رئیسه اتاق ایران کم کردن بیشتر سود سپرده‌های بانکی را نیز از دیگر خواسته‌ها عنوان کرد و گفت: در بانکداری نوین سود سپرده جایگاهی ندارد و حتی باید به زیر پنج درصد هم برسد، زیرا این رقم در بسیاری از کشورها صفر است.

رئیس اتاق کرمانشاه خاطرنشان کرد: نظام مالیاتی، تامین اجتماعی و قوانین کار ما نیز باید اصلاح شود، زیرا این قوانین مربوط به زمانی است که 500 هزار نفر بیکار در کشور داشتیم نه امروز که جمعیت بیکار  ما به هفت، هشت میلیون نفر می‌رسد.

کاشفی گفت: در تمام دنیا در زمان بحران فشارهای مالیاتی کم می‌شود و در زمان رونق جبران خواهد شد، اما در کشور ما بر عکس است و هرچقدر بحران بیشتر است فشار مالیاتی نیز بالاتر می‌رود.

وی یادآور شد: اگرچه دولت در تنگنای مالی است ولی نباید آن را با مالیات جبران کند، آن هم با فشار آوردن بر افراد شناسنامه‌دار.

ایجاد 15 هزار فرصت شغلی جدید در کرمانشاه

نعمت الله حقیقی، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه از ایجاد 15 هزار فرصت شغلی در استان طی سال جاری در بخش صنعت، معدن و تجارت خبر داد و گفت: از این میزان چهار هزار شغل مستقیم در بخش صنعت، 300 شغل در بخش معدن و حدود 10 هزار شغل در حوزه اصناف و فرش است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه ایجاد این تعداد فرصت شغلی را منوط به همکاری دستگاه‌های مختلف، تامین سرمایه و تسهیلات از سوی بانک‌ها، کمک بخش خصوصی، کمک فنی و اعتباری برای جبران بخشی از بهره‌های بانکی و ... است.

حقیقی افزود: در حوزه صنعت برنامه داریم 100 واحد جدید را به بهره‌برداری برسانیم و 50 واحد راکد یا نیمه فعال را دوباره فعال کنیم. وی همچنین از بهره برداری از 15 معدن جدید در استان تا پایان سال جاری نیز خبر داد و تصریح کرد: با احتساب این 15 معدن، تعداد معادن کرمانشاه به 275 مورد خواهد رسید.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه در بخش دیگری از سخنان خود خواستار پرهیز از سیاه‌نمایی شرایط استان برای سرمایه‌گذاران شد.

حقیقی گفت: داشتن آب مناسب برای صنایع را یکی از مهمترین ویژگی‌های کرمانشاه است که در بسیاری از نقاط دیگر کشور وجود ندارد. وی افزود: ما گاز، آب و برق مناسبی برای واحدهای صنعتی داریم، راه آهنی داریم که تا پایان سال راه‌اندازی می‌شود، فرودگاهی داریم که 100 پرواز در هفته دارد، شهرک‌های صنعتی داریم که 20 دقیقه با شهر فاصله دارند و 13 سال معافیت مالیاتی دارند و از تسهیلات صندوق توسعه ملی با سود پنج درصد کمتر از میانگین کشوری بهره‌مندیم.

وی معتقد است،  این عوامل شرایط مناسبی برای حضور سرمایه‌گذاران فراهم می‌کند.

شهرک صنعتی مرزی قصرشیرین آماده حضور سرمایه‌گذاران است

بیژن کردستانی، مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان کرمانشاه گفت: شهرک مرزی قصرشیرین به مرحله بهره‌برداری رسیده و آماده حضور سرمایه‌گذاران است.

بیژن کردستانی نیز از آخرین وضعیت شهرک صنعتی مرزی قصرشیرین یاد کرد و گفت: این شهرک اکنون آماده سرمایه‌گذاری است و دو واحد صنعتی نیز در آن مستقر هستند.

وی با بیان اینکه زیرساخت‌های لازم برای فعالیت واحدها در این منطقه فراهم شده، تصریح کرد: محدودیتی برای سرمایه‌گذاری در این منطقه نداریم.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان کرمانشاه به شهرک صنعتی فناوری کرمانشاه نیز اشاره کرد که در مجاورت شهرک صنعتی بیستون در حال احداث است و از مصوبات سفر مقام معظم رهبری به استان است.

به گفته این مسئول، کارهای اجرایی احداث این شهرک آغاز شده و بهره‌برداری از آن مزایای خوبی از جمله معافیت‌های گمرکی، مالیاتی و ... را برای واحدهای فناوری که در آن مستقر شود به همراه دارد.

کردستانی با بیان اینکه برخی از واحدهای مستقر در شهرک‌های صنعتی استان درگیر رکود هستند، اظهار کرد: با برنامه‌ای که در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی برای فعالسازی واحدهای راکد و نیمه فعال در نظر گرفته شده قرار است 317 طرح و واحد در استان کرمانشاه با 422 میلیارد تومان اعتبار حمایت شود.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان کرمانشاه ادامه داد: از این 317 واحد 238 مورد صنایع کوچک، 26 مورد صنایع متوسط و 53 مورد نیز طرح‌های با پیشرفت بالای 60 درصد است.

در همین رابطه