رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

گفتگوی پایگاه خبری اتاق ایران با احمد کیمیایی

بانک‌ها با روش‌های خاص، بیشتر از 18 درصد سود تسهیلات می‌گیرند

در پی اعلام کاهش سود علی‌الحساب سپرده‌های بانکی به 15 درصد و سود تسهیلات به 18 درصد توسط شورای پول و اعتبار، اخباری مبنی بر عدم همکاری بانک‌ها با بخش‌های اقتصادی به گوش می‌رسد.

13 تیر 1395
کد خبر : 2232
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
در پی اعلام کاهش سود علی‌الحساب سپرده‌های بانکی به 15 درصد و سود تسهیلات به 18 درصد توسط شورای پول و اعتبار، اخباری مبنی بر عدم همکاری بانک‌ها با بخش‌های اقتصادی به گوش می‌رسد.

احمد کیمیایی، عضو هیات نمایندگان اتاق تهران

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران درباره تاثیر کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی به پایگاه خبری اتاق ایران گفت: اگر بانکها همراهی لازم را با بخش صنعت داشته باشند؛ نرخ‌ها را به صورت واقعی اعمال کنند و تبصره‌ای کنار آن نگذارند، می‌توانند به واحدهایی که نیاز به نقدینگی دارند کمک کنند.

کیمیایی با بیان اینکه کاهش نرخ سود تسهیلات می‌تواند برای واحدهای تولیدی رونق نسبی به همراه داشته باشد، افزود: متاسفانه هنوز بانکها راغب نیستند که نرخ 18 درصد را به صورت واقعی اعمال کنند و برای آن تبصره می گذارند که وام گیرنده باید 15 تا 25 درصد سود را همان آغاز پرداخت کند.

با اعلام تک رقمی شدن نرخ تورم از سوی بانک مرکزی، بسیاری از تولیدکنندگان و اقتصاددانان اعتقاد دارند که نرخ سود بانکی باید برای تناسب داشتن با نرخ تورم، بازهم کمتر از نرخ فعلی شود.

کیمیایی نیز ضمن موافقت با این موضوع، درباره عدم همکاری بانکها با بخش صنعت اظهار می‌کند: بانک‌ها بعضا در محاسبات دستکاری می‌کنند، چنانچه اول سود را دریافت می‌کنند و بازپرداخت‌ها را همزمان قرار نمی دهند. بانکها راه‌های دور زدن قانون‌ را بلد هستند و بعضا فعالیت‌های اقتصادی را با اختلال مواجه می‌کنند.

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران ادامه می‌دهد: این وام‌ها متقاضیان و مشتریان خاص خودشان را دارند چرا که وام گیرنده چاره‌ای جز گرفتن این وام ندارد. با این وضعیت احتمالا در آینده وام‌های پرداختی به سختی به بانک‌ها بر می‌گردد.

کیمیایی معتقد است که بانک‌ها یاور صنعت و اقتصاد نیستند و تنها به منافع خودشان فکر می‌کنند.

او همچنین با بیان اینکه مشکل اقتصاد کشور در کوتاه مدت قابل رفع نیست، گفت: کسی که برای حل مشکل اقتصادی کشور نسخه واحدی بپیچد معلوم است که مشکل اقتصاد را به درستی درک نکرده است. دردهای اقتصادی یکسان نیست که برای آن نسخه‌های واحد پیچیده شود. یکی درد نقدینگی دارد و دیگری درد نبود تقاضا. اگر بانک‌ها کنار تولیدکنندگان باشند و بخش خصوصی را به عنوان رقیب حساب نکنند، امکان حل مشکل تولید و کمک به بخش تقاضا وجود دارد.

در همین رابطه