رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

دولت آمریکا چراغ سبز ندهد بوئینگ نمی‌تواند با ایران قرارداد ببندد

سخنگوی بوئینگ گفت: تا دولت آمریکا چراغ سبز ندهد بوئینگ نمی‌تواند قراردادی را با ایران امضا کند.

19 تیر 1395
کد خبر : 2346
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
سخنگوی بوئینگ گفت: تا دولت آمریکا چراغ سبز ندهد بوئینگ نمی‌تواند قراردادی را با ایران امضا کند.

بوئینگ 737-N900ER

یک هفته قبل از اولین سالگرد امضای توافق هسته‌ای بین ایران و قدرت‌های جهانی، مجلس نمایندگان آمریکا که اکثریت آن در اختیار جمهوری‌خواهان است طرحی را به تصویب رسانده که هدف از آن ممانعت از فروش هواپیماهای مسافربری توسط شرکت‌های آمریکایی به ایران است.

قانونگذاران آمریکایی روز پنجشنبه به دو اصلاحیه‌ای رأی مثبت دادند که هدف از آن ممانعت از اجرایی شدن قرارداد ماه گذشته بین شرکت بوئینگ و شرکت ایران ایر است.

ایران توافق اولیه‌ای را با این شرکت آمریکایی امضا کرده است که ارزش آن 17.6 میلیارد دلار برآورد شده و قرار است 109 هواپیما توسط این شرکت تحویل ایران شود. قرار است نخستین فروند از این هواپیماها در سال 2017 تحویل ایران شود.

با این حال اگر طرح ممنوعیت فروش هواپیما به ایران در سنا نیز تصویب شود و به امضای اوباما برسد یکی از بندهای مهم توافق هسته‌ای از سوی آمریکا نقض خواهد شد و باید منتظر ماند و دید دولت ایران برای مقابله به مثل چه اقدامی انجام خواهد داد هرچند دیگر نمی‌توان اورانیوم‌های غنی‌شده را که به خارج انتقال یافته‌اند، بازگرداند و یا قلب راکتور اراک را از سیمان‌های اندودشده زدود.

تیم نیل، سخنگوی بوئینگ در این باره به بلومبرگ گفت: تا دولت آمریکا چراغ سبز ندهد بوئینگ نمی‌تواند قراردادی را با ایران امضا کند.

به‌رغم تصویب طرح ممنوعیت فروش هواپیما به ایران در مجلس نمایندگان آمریکا ارزش سهام شرکت بوئینگ 2.08 درصد افزایش یافت و به 129.81 دلار رسید.

در همین رابطه