رادیو مجازی اتاق ایران - 18 اردیبهشت 1403

بررسی پایگاه خبری اتاق ایران از جدیدترین گزارش مجمع جهانی اقتصاد

رتبه 100 ایران در میان 139 کشور از نظر تاثیر اقتصادی تکنولوژی اطلاعات

بر اساس گزارش مجمع جهانی اقتصاد، تاثیرات اقتصادی فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشورهایی که در رتبه‌های اول قرار دارند، 33 درصد بالاتر از میانگین اقتصادهای پیشرفته و 100 درصد بالاتر از میانگین اقتصادهای نوظهور و در حال توسعه بوده است.

20 تیر 1395
کد خبر : 2371
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

فنلاند، سوئیس، سوئد، سنگاپور، هلند و ایالات متحده آمریکا جهان را با تولید و بهره‌برداری اقتصادی از سرمایه‌گذاری در فناوری اطلاعات و ارتباطات به پیش می‌برند.

بر اساس گزارش تکنولوژی اطلاعات جهان در سال 2016 که توسط مجمع جهانی اقتصاد تهیه شده است، کشورهای ذکر شده بهترین وضعیت را از نظر آمادگی شبکه‌ای داشته‌اند.

به طور میانگین این گروه از اقتصادهای بسیار موفق، تاثیرات اقتصادی فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشورشان 33 درصد بالاتر از میانگین اقتصادهای پیشرفته و 100 درصد بالاتر از میانگین اقتصادهای نوظهور و در حال توسعه بوده است.

محیط مناسب حمایتی با قانون‌گذاری خوب، کیفیت، ایجاد زیرساخت‌ها و آماده‌کردن مهارت‌های عرضه میان مولفه‌های دیگر، از جمله عواملی بوده که در رسیدن این کشورها به بهره‌برداری گسترده اقتصادی از فناوری اطلاعات و ارتباطات تاثیر داشته است.

مجمع جهانی اقتصاد هر سال گزارشی از وضعیت تکنولوژی در جهان ارائه می‌دهد و کشورها را از نظر شاخص آمادگی شبکه‌ای بررسی می‌کند.

بر اساس گزارش 2016، قاره اروپا از نظر میزان آمادگی در حوزه فناوری بهترین وضعیت را درسراسر جهان دارد، به گونه ای که از میان 10 کشور برتر، هفت کشور اروپایی هستند. این هفت کشور عبارتند از سوییس، تمامی کشورهای منطقه اسکاندیناوی و انگلستان. در این فهرست ایالات متحده رتبه پنجم را کسب کرده و بعد از سنگاپور، فنلاند، سوئد و نروژ قرار گرفته است.

برای تهیه این گزارش از 53 شاخص استفاده شده تا تصویری از میزان آمادگی شبکه ای هر کشور ترسیم شود. این شاخص ها از درصد کاربران اینترنت در هر کشور تا کارآیی نظام قضایی برای حل منازعات مربوطه احتمالی را در بر می گیرد. 

ایران توانسته بین 139 کشور مورد بررسی، رتبه 92 را به دست آورد. در گزارش مربوط به سال 2015، در میان 143 کشور مورد بررسی، ایران در رتبه 96ام قرار داشت. در سال 2014 نیز در میان 148 کشور بررسی شده، ایران رتبه 102 را به دست آورده بود. البته رتبه کنونی نیز وضعیت نامطلوبی را نشان می‌دهد.

نمرات ایران در شاخص های زیرمجموعه آمادگی شبکه ای به شرح زیر است:

امتیاز کلی 3.7 از 7 و کسب رتبه 92 در میان 139 کشور جهان

رتبه 91 از نظر مطلوبیت محیط سیاسی و قانون گذاری مرتبط با ارتباطات و فناوری اطلاعات

 رتبه 76 از نظر مطلوبیت محیط کسب و کار و نوآوری مرتبط با ارتباطات و فناوری اطلاعات

رتبه 101 از نظر کیفیت زیرساخت‌ها و محتوای دیجیتال

رتبه 37 از نظر هزینه‌های دسترسی به ارتباطات و فناوری اطلاعات

 رتبه 80 از نظر مهارت های موجود در این حوزه

 رتبه 90 از نظر کاربرد فردی ارتباطات و فناوری اطلاعات

رتبه 126 از نظر استفاده از ارتباطات و فناوری اطلاعات در کسب و کار

 رتبه 93 از نظر استفاده دولت از اینترنت

 رتبه 100 از نظر تاثیر اقتصادی ارتباطات و فناوری اطلاعات

 رتبه 101 از نظر تاثیرات اجتماعی ارتباطات و فناوری اطلاعات

در همین رابطه