میلاد فرخنده حضرت معصومه (س) مبارک باد

رادیو مجازی اتاق ایران 22 اردیهشت 1403

رئیس اتاق کرمانشاه در نشست با رایزن بازرگانی ایران در بغداد عنوان کرد؛

کاهش 12 درصدی صادرات کرمانشاه در 3 ماهه امسال

20 تیر 1395
کد خبر : 2372
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق کرمانشاه در نشست بررسی مسائل تجارت و صادرات عراق که با حضور تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی استان کرمانشاه در محل اتاق کرمانشاه برگزار شد، کشور عراق را از مهمترین بازارهای صادراتی ایران و استان کرمانشاه دانست و افزود: متاسفانه اخیرا شاهد تغییر قوانین و مقررات و خصوصا تعرفه‌های وارداتی این کشور بودیم.

به گفته کیوان کاشفی رئیس اتاق کرمانشاه، آمارها نشان می‌دهد طی سه ماهه امسال روند صادرات استان نسبت به سال گذشته نزولی بوده و کاهش 12 درصدی را شاهد بودیم.

کاشفی بیان کرد: چون 85 تا 90 درصد صادرات ما به کشور عراق است، دلیل عمده کاهش صادرات ما همین مسائل و مشکلات مربوط به این کشور است.

عضو هیات رئیسه اتاق ایران، یکی از مهمترین مشکلات صادرات به عراق را مربوط به سیمان دانست که باعث ایجاد مشکل برای دو کارخانه بزرگ و صادراتی سیمان استان شده است.

کاشفی افزود: بخشی از این افزایش تعرفه‌ها برای حمایت عراق از بخش خصوصی و تقویت این کشور بوده، اما ما به لحاظ روابط دوجانبه سیاسی که داریم توقع همکاری بیشتری از کشور عراق داریم.

وی تصریح کرد: بعید است این شرایط ادامه پیدا کند، زیرا با برقراری آرامش در سوریه و شروع بازسازی‌ها در این کشور، احتمالا عراق به سوریه صادرات سیمان خواهد شد و نیاز بیشتری به سیمان پیدا می‌کند.

وی همچنین از اخذ وجوه اضافی با عنوان "مانیفست" و ... از سوی عراق انتقاد کرد و یادآور شد: این مبالغ وجهه قانونی ندارد و از فساد دستگاه‌ها در عراق منشاء می‌گیرد که گریبان ما را هم گرفته و نسبت به گذشته و در چند ماه اخیر حادتر شده است.

به گفته کاشفی سالانه 25 میلیارد تومان از پول کشور ایران بابت این وجوه غیرقانونی به جیب عراق می‌رود.

رئیس اتاق کرمانشاه خاطرنشان کرد: نباید فقط بنشینیم و این تغییر قوانین را نگاه کنیم، بلکه یک جایی نیاز داریم با همت متحد شویم و مقابل این کارهای غیرقانونی بایستیم.

ابراهیم رضازاده، رایزن بازرگانی ایران در بغداد نیز به سهم قابل توجه کشور عراق در صادرات ایران اشاره کرد و گفت: 70 درصد صادرات ایران به کشورهای عراق، امارات، افغانستان، چین و... صورت می‌گیرد که سهم عراق در این بین قابل توجه است.

وی با بیان اینکه 17 تا 20 درصد یعنی معادل یک پنجم صادراتی که از کشورمان صورت می‌گیرد به کشور عراق است، افزود: صادراتی که به عراق داریم، سه برابر صادرات کشور به چهار قاره غیرآسیایی است.

به گفته این مسئول، طی 12 سالی که صادرات ایران به عراق آزاد شده روند صادرات ما همواره صعودی بوده است، به غیر از سالی که شروع حمله داعش را به این کشور داشتیم که کمی روند نزولی را شاهد بودیم.

رضازاده از آمار صادرات کشور در سال گذشته یاد کرد و ادامه داد: سال گذشته با وجود کاهش هفت درصدی صادرات کشور، صادرات ما به عراق دو درصد رشد داشت.

رایزن بازرگانی ایران در عراق تصریح کرد: 90 درصد بازار عراق را کالاهای وارداتی تشکیل می‌دهد، زیرا در این کشور هزینه تولید، انرژی و ... بالا است و صنعت به معنای آنچنانی ندارند.

وی گفت: البته واردات به این کشور در سال 2015 حدود 43 درصد کاهش یافت و دلیل آن کسری بودجه و ... بود.

رضازاده از سهم 25 درصدی ترکیه از بازار عراق یاد کرد و افزود: این امر دلایل متعددی دارد که از مهمترین آنها می‌توان به صادرات پنج برابری ترکیه به عراق اشاره کرد.

وی تولیدات صادرات محور ترکیه، نگاه ویژه اقتصادی به بازار عراق، تبلیغات و حضور فیزیکی در بازار، داشتن شبکه مویرگی توزیع، حمایت از صادرکنندگان در ترکیه، داشتن نمایندگی‌ها و رایزن‌های اقتصادی متعدد و ... را از جمله این دلایل اعلام کرد.

گفتنی است فعالان اقتصادی در این نشست از مسائل و مشکلات پیش روی خود در تجارت با عراق مطالبی بیان کردند.

در همین رابطه