رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

نائب‌رئیس اول کمیسیون انرژی مجلس دهم در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران

امید ما برای خروج از رکود به بخش خصوصی است

حسین امیری خامکانی معتقد است تولید شاه‌کلید اقتصاد مقاومتی است که در گرو فعالیت بخش خصوصی است چرا که تجربه ثابت کرده دولت نمی‌تواند تولیدگر خوبی باشد.

21 تیر 1395
کد خبر : 2390
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
حسین امیری خامکانی معتقد است تولید شاه‌کلید اقتصاد مقاومتی است که در گرو فعالیت بخش خصوصی است چرا که تجربه ثابت کرده دولت نمی‌تواند تولیدگر خوبی باشد.

حسین امیری خامکانی؛ نائب‌رئیس اول کمیسیون انرژی مجلس

مجلس دهم مدتی است که آغاز به کار کرده و اقتصاد را مهم‌ترین اولویت خود قرار داده‌است. به همین خاطر است که تعامل مجلس با بخش خصوصی در مجلس جدید به گونه‌ای متفاوت اجرایی خواهد شد. حسین امیری خامکانی نائب رئیس اول کمیسیون انرژی مجلس شواری اسلامی در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران می‌گوید تولید شاه‌کلید اقتصاد مقاومتی است که در گرو فعالیت بخش خصوصی است؛ تجربه نیز ثابت کرده دولت تولیدگر خوبی نیست و در نتیجه باید بخش خصوصی را وارد میدان کرد. او می‌گوید: «تنها امید ما برای مقاوم کردن اقتصاد خود و نجات آن از رکود، بخش خصوصی است.» این نماینده معتقد است اقتصاد مقاومتی با شعار و سخنرانی پیش نمی‌رود بلکه باید آن را به صورت عملی اجرایی کرد؛ برای مثال طرحی که در زمینه آب به صورت پایلوت در کرمان در حال اجراست یکی از این فعالیت‌های عملی در راستای اقتصاد مقاومتی است.

حسین امیری خامکانی در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران درباره تعامل مجلس و بخش خصوصی می‌گوید: «به نظر من ما در مجلس ناگزیر به تعامل هستیم به این دلیل که شاه‌کلید اقتصادی مقاومتی، تولید است. البته تولید باید کِیفی و صادراتی باشد. تولید هم در گرو فعالیت بخش خصوصی است.» او ادامه می‌دهد: «هم تجربه دنیا و هم تجربه چند سال گذشته ما نشان داده‌است که دولت نمی‌تواند تولیدگر خوبی باشد. به این ترتیب ما مجبوریم که بخش خصوصی را وارد میدان کرده و فعال کنیم. باید موانع تولید را در بخش خصوصی برطرف کنیم.»

این نماینده مجلس در مورد تعامل مجلس جدید با بخش خصوصی نیز می‌گوید: «من و همکارانم در مجلس سعی داریم حتماً تعامل خوبی با بخش خصوصی برقرار کنیم. ما تلاش می‌کنیم هر مانعی که برای تولید بر سر راه بخش خصوصی قرار دارد، برطرف کنیم. اگر خلا قانونی وجود دارد نیز به آن رسیدگی می‌کنیم و تصویب می‌کنیم؛ اگر هم قوانین دست‌وپاگیری وجود داشته باشد حتماً آن را حذف خواهیم کرد.»

تنها امید بخش خصوصی است

نائب‌رئیس اول کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی می‌گوید: «ما در راستای مقاوم کردن اقتصاد کشور به طوری‌که در برابر تکانه‌های بین‌المللی دستخوش تغییر نشود و همچنین در راستای رونق‌بخشی به رشد اقتصادی کشور تنها به «بخش خصوصی» امید داریم. به این ترتیب مجلس باید جاده را صاف کند. این تعامل قطعاً در مجلس برقرار خواهد شد.»

بدهی‌های برق بخش خصوصی را در این عرصه زمین‌گیر کرده‌است

او در رابطه با حوزه انرژی نیز می‌گوید: «در حوزه انرژی هم با چالش‌هایی مواجه هستیم و هم با فرصت‌هایی روبه‌رو هستیم که برای ما پیش آمده‌است. در بخش برق، "بدهی‌ها" بخش خصوصیِ توانمند ما را که چندین سال در این عرصه فعالیت داشته، زمین‌گیر کرده‌است. رشد نیاز و مصرف برق امروز بیشتر از تولید است؛ این نوعی خطر و تهدید برای ما به شمار می‌آید. در این زمینه می‌توانیم راهکارهایی را تدوین کنیم.»

در بخش نفت و گاز نیز خامکانی اینطور اظهار نظر می‌کند: «ما در بخش نفت و گاز ابتدا دچار نوعی خودتحریمی شدیم؛ اعتبارات داخلی و گردش نفت را محدود کردیم. پس از آن نیز دچار تحریم‌های خارجی شدیم.» او ادامه می‌دهد: «به این ترتیب در حال حاضر با یک صنعت ضربه‌دیده مواجه هستیم. این‌ها جزو کارهای مهمی است که ما در کمیسیون انرژی باید به آن رسیدگی کنیم. ما به سرمایه‌گذاری در قالب قراردادهای جدید نفتی نیاز داریم. سرمایه‌گذاری در قالب قراردادهای قدیمی دیگر جواب نمی‌دهد.»

طبق گفته خامکانی، مجلس حکم کرده که دولت باید قراردادهای جدید را در حوزه نفت تدوین کند. او می‌گوید: «به هر حال ما باید هر مانع و مشکلی که در این عرصه وجود دارد را برطرف کنیم. تصمیم داریم در کمیسیون انرژی، کمیته‌ای داشته باشیم که این مشکلات را بررسی و پیگیری کند.»  

طرح پایلوت کرمان، نخستین قدم برای اجرایی کردن اقتصاد مقاومتی

این نماینده مجلس در مورد اجرای طرح پایلوت کرمان می‌گوید: «بخشی از دلیل اجرای طرح پایلوت در کرمان، مدیریتی است. درحال حاضر در کشور دچار چالش‌های اقتصادی هستیم؛ دچار رکود و بی‌رمقی صنایع شده‌ایم. اما از طرفی دیگر، راهکارهایی را پیش رو داریم با نام اقتصاد مقاومتی.» او ادامه می‌دهد: «اقتصاد مقاومتی را نمی‌شود با شعار یا سخنرانی پیش برد؛ باید آن را به صورت عملی اجرا کرد. مردم، بخش خصوصی و مدیران دولتی باید دست به کار بشوند.»

امیری خامکانی می‌گوید: «در سفری که رئیس‌جمهور به کرمان داشتند از ایشان خواهش کردیم با کمک نهادهای مردمی و نهادهای عمومی غیر دولتی این طرح را پیش ببرند. خوشبختانه این کار از نقاط محروم شروع شده و به این ترتیب کرمان برای عملیاتی کردن اقتصاد مقاومتی پیش‌قدم شده‌است.» او اظهار می‌کند: «امیدواریم الگویی بشود برای تمامی استان‌ها؛ و به این ترتیب اقدام و حرکتی در راستای اقتصاد مقاومتی به وجود بیاید.»

در همین رابطه