رادیو مجازی اتاق ایران 22 اردیهشت 1403

رضا کامی در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران

کودتای نافرجام، تاثیر مثبتی در آینده تجارت ایران و ترکیه دارد

رضا کامی می‌گوید: روابط تجاری ایران و ترکیه بعد از این گسترش خواهد یافت؛ برای اینکه ترکیه در نتیجه این کودتا، در عمل متوجه سیاست تنش‌زدایی ایران با جهان و همسایگان خود شده است.

26 تیر 1395
کد خبر : 2521
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
رضا کامی می‌گوید: روابط تجاری ایران و ترکیه بعد از این گسترش خواهد یافت؛ برای اینکه ترکیه در نتیجه این کودتا، در عمل متوجه سیاست تنش‌زدایی ایران با جهان و همسایگان خود شده است.

رضا کامی، عضو هیات نمایندگان اتاق ایران

ارتش ترکیه با کودتا علیه دولت رجب طیب‌اردوغان، قدرت را به دست گرفت و ساعاتی بعد شکست خورد. شب گذشته، خیابان‌های ترکیه محل حضور نیروهای کودتاچی ارتش و نیروهای وفادار به دولت بود. اتفاقی که اقتصاد ترکیه، و روابط اقتصادی ترکیه با کشورهای دیگر را تحت‌تاثیر قرار داد.

رضا کامی، دبیرکل شورای مشترک بازرگانی ایران و ترکیه  در گفت‌وگو با ایگاه خبری اتاق ایران می‌گوید: «صادرات ایران به ترکیه در پی اتفاقات و کودتای شب گذشته در این کشور، متوقف نشده است اما در حال حاضر به دلیل حفظ امنیت کامیون‌ها و امنیت بار، مرزهای زمینی و هوایی با ترکیه تا رسیدن به وضعیت ثبات بسته خواهد بود». رییس شورای مشترک بازرگانی ایران و ترکیه می‌گوید: «اما در نتیجه کودتای شب گذشته، تجارت ما با ترکیه تغییر جدی نخواهد داشت.» او ادامه می‌دهد: «رابطه تجاری ما با ترکیه در طول یک روز و یک شب بوجود نیامده که با یک کودتای شکست‌خورده به هم بریزد و آسیب ببیند.»

او معتقد است: «ممکن است این مسئله به نفع اقتصاد ما هم باشد؛ برای اینکه ترکیه با ارزیابی موضع ایران نسبت به کشور خود، گسترش روابط تجاری با ایران را در دستور کار خود قرار دهد. چون ایران در عمل و تئوریف سیاست تنش‌زدایی با منطقه را در دستور کار خود قرار داده است.» کامی در مورد شرایط حمل‌ونقل و مسائل مربوط به ترانزیت هم می‌گوید طبق دستور‌العملی که از سوی دولت اعلام شده است، کلیه مرزهای هوایی ایران و ترکیه و مرزهای زمینی "بازرگان" و "سرو" و همچنین کلیه ترانزیت‌ها از طریق منطقه آزاد ماکو فعلا تا رسیدن به وضعیت ثبات سیاسی و مشخص شدن وضعیت عبور و مرور بسته خواهد بود.

رئیس شورای مشترک بازرگانی ایران و ترکیه اظهار کرد: «امیدواریم آرامش هر چه سریع‌تر در آن سوی مرزها برقرار شود، چراکه علاوه بر ماشین‌هایی که حامل بار از ترکیه به مقصد ایران هستند حامل بار ترانسپورت و ری اکسپورت به مقاصد دیگر نیز هستند که همگی از طریق مرز بازرگان و جاده شمال شرقی یعنی ترکمنستان و جنوب ایران برای حمل بار به سمت شیخ نشینان حرکت می‌کنند.»

کامی تصریح کرد:‌ «همیشه در چنین وضعیتی تا تثبیت شرایط سیاسی، عبور و مرور متوقف می‌شود. در حال حاضر نیز مرزهای ایران و ترکیه بسته است اما صادرات به ترکیه متوقف نشده است بلکه فعلا برای حفظ امنیت کامیون‌ها و بار مرزهای زمینی و هوایی بسته است.» او تاکید کرد: «این تعطیلی مرزها به دلیل امنیتی است نه به دلیل اینکه رابطه تجاری-اقتصادی ایران با ترکیه آسیب دیده باشد.» در این میان مرزهای هوایی و زمینی ایران و ترکیه فعلا بسته است و پروازهای ایران برای بازگرداندن مسافران ایرانی به صورت یکطرفه انجام می شود.

در همین رابطه