رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

رئیس اتاق ایران:

صادرات غیر نفتی از ضعف دیپلماسی اقتصادی رنج می‌برد

رئیس اتاق ایران با تاکید بر ضعف ایران در دیپلماسی اقتصادی از تلاش بخش‌های مختلف برای پیوستن به سازمان جهانی تجارت و رفع چالش‌های اقتصادی سخن گفت.

سارا ترابی

خبرنگار
27 تیر 1395
کد خبر : 2544
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

روسای اتاق‌های سراسر کشور در نشست با اعضای هیئت رئیسه اتاق ایران، وضعیت صادرات ایران را نامساعد ارزیابی کردند. طبق اظهارات رئیس اتاق ایران، صادرات با ارزهایی غیر از دلار انجام می‌شود که همین مساله، قدرت صادرات کشور را محدود می کند.

محسن جلال‌پور، رئیس پارلمان بخش خصوصی کشور در تازه‌ترین جلسه شورای روسای اتاق‌های سراسر کشور ضمن اشاره به رویدادهای اخیر منطقه از نامناسب شدن فضای حاکم بر دنیا سخن گفت و تصریح کرد: تغییرات اساسی در منطقه و کشور اتفاق افتاده است. باید در این هیاهو قدردان امنیت و آرامش حاکم بر کشور باشیم.

وی افزود: انتخابات ریاست جمهوری را پیش رو داریم که شدت و حدت این جریان بیش از آن چیزی است که پیش‌بینی می‌کردیم. امروز مسائل حاشیه‌ای پررنگ‌تر از متن، خودنمایی می‌کند.

جلال‌پور با تاکید بر آغاز حرکت‌های جناحی و سیاسی در کشور، یادآور شد: اتاق نباید درگیر مسائلی از این دست بشود. اعضای اتاق در این مرحله فعالیت خود باید هوشمندانه گام بردارند، و جایگاه اتاق را در نظر داشته باشند.

رئیس اتاق ایران همچنین بر ضرورت ارائه راهکارهای کارشناسی و دقیق تاکید و تصریح کرد: دغدغه امروز فعالان اقتصادی، بخشی از معضلات پیش‌روی مسوولان دولتی و حکومتی است، در این بین فعالان بخش خصوصی به دلیل لمس کردن این دغدغه‌ها، می‌توانند بهتر از دیگران راهکارهای دقیق و مطالعه شده پیشنهاد دهند. به طور حتم بهره‌گیری از این روش به نفع دو طرف خواهد بود و اثرگذاری بیشتری نسبت به انتقاد صرف دارد.

مسعود خوانساری، نایب رئیس اتاق ایران سال 94 را یکی از سال‌های سخت اقتصادی توصیف کرد و گفت: طبق گزارش مرکز آمار بخش صنعت 2/2 درصد رشد منفی را تجربه کرده و در سال 95 نیز همچنان شرایط نامطلوبی را پست سر می‌گذارد.

وی ادامه داد: برای حل این مشکل در نظر گرفتن اعتبارات جدید برای این بخش و کاهش فشارهای داخلی می‌تواند موثر باشد. از سوی دیگر جذب سرمایه‌گذاری خارجی مطرح می‌شود که متاسفانه هنوز امکانات و زیرساخت‌های آن فراهم نیست.

به اعتقاد خوانساری واقعی کردن نرخ ارز نیز در بهبود بخشیدن به وضعیت صنعت، کمک می‌کند که با تاسف در این حوزه نیز شرایط خوب نیست، تک نرخی شدن نرخ ارز لازمه امروز اقتصاد ایران است.

نایب رئیس اتاق ایران با تاکید بر پیگیری این مطالبه از سوی فعالان اقتصادی عنوان کرد: اگر نرخ ارز واقعی و تک نرخی شود، شاهد رقابت‌پذیرتر شدن کالاها و خدمات داخلی با محصولات خارجی خواهد بود. از طرف دیگر بالا بودن بهای تمام شده کالاهای داخلی موجب می‌شود که بازارهای صادراتی خود را از دست بدهیم که دلیل اصلی آن ارزان بودن ارز است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به حوزه مالیات اشاره و تشریح کرد: در دوره قبل قانونی وضع شده بود مبنی بر دریافت مالیات تسعیر نرخ ارز که خوشبختانه با پیگیری‌های صورت گرفته این قانون اصلاح و دریافت مالیات تسعیر نرخ ارز متوقف شد.

خوانساری همچنین از دولت درخواست کرد که مالیات 94 مبنای مالیات 95 قرار گیرد که در حال پیگیری است از طرف دیگر اظهارنامه‌های مالیاتی واحدهای صنعتی به عنوان مالیات قطعی منظور شود و ممیزی‌ها صورت نگیرد و این‌گونه آرامش را به بخش صنعت برگردانیم.

بر اساس اظهارات وی نوعی فساد در بازرسی‌های تامین اجتماعی به وجود آمده که ظلم بزرگی بر واحدهای اقتصادی وارد می‌آورد. این سازمان باید تنها 6 ماه فرصت داشته باشد که به بازرسی دفاتر یک بنگاه اقدام کند نه اینکه با شکایت هر کارگر به بازرسی دفاتر این واحد تا 10 سال قبل بپردازد. به طور حتم این رفتار فساد قابل توجهی را در پی دارد. باید قانون در این بخش اصلاح شود.

خوانساری از اصلاح فرآیند صدور کارت‌های بازرگانی خبر داد و افزود: قرار است مراحل صدور کارت بازرگانی از این پس تنها بر عهده اتاق‌های بازرگانی باشد که مصوبه کمیسیون ماده یک را نیز دارد و به زودی ابلاغ می‌شود. همچنین اتاق‌های استانی موظف به صدور کار‌ت های بازرگانی متقاضیان استان خود خواهند شد.

در ادامه این نشست نقدهایی بربندهای اصلاحیه فرآیند صدور کارت‌های بازرگانی از سوی روسای اتاق‌ها مطرح شد. به اعتقاد آن‌ها اتاق نباید اجازه دهد که این بخش هم مانند سایر حوزه‌های اقتصادی دچار پیچیدگی و فرآیند طولانی شود. در نهایت مقرر شد بررسی بیشتر این اصلاحیه در جلسه‌ای جداگانه دنبال شود.

توسعه صادرات غیرنفتی بحث دیگری بود که مورد توجه روسای اتاق‌های استانی قرار گرفت. بر اساس اظهارات محسن احتشام‌زاده، رئیس اتاق بیرجند در حال حاضر مشوق‌های صادراتی انگیزه لازم را برای صادرات در پی ندارد.

از طرف دیگرشعبان فروتن، رئیس اتاق ایلام از بالا رفتن تعرفه صادراتی و نبود هماهنگی لازم در گمرک‌ها و به این ترتیب از دست رفتن بازارهای صادراتی انتقاد کرد.

حسن انتظار رئیس اتاق ارومیه بحث ایجاد مناطق آزاد جدید در کشور که به تازگی در مجلس مطرح شده را به ضرر تولید و صادرات کشور دانست و خواستار توقف بررسی و تصویب این لایحه در مجلس شد.

صمد حسن‌زاده رئیس اتاق تبریز از تصویب بخشنامه ‌ای برای حمایت از صادرات و اعطای اعتباراتی برای بهبود وضعت تامین مالی واحدها خبر داد که در عین حال اجرایی نشده و هیچ واحدی نتوانسته تاکنون از این وجهه بهره ببرد.

بر اساس اظهارات جبارکیانی‌پور، رئیس اتاق یاسوج ستاد تسهیل در استان‌ها برگزار می‌شود ولی نتیجه بخش نیست. متاسفانه بانک‌ها با بنگاه‌های اقتصادی همکاری نمی‌کنند از سوی دیگر دستگاه‌های خدمت‌رسان نیز در وضعیت رکود اقتصادی حمایت‌های خود را از بنگاه‌های اقتصادی محدود کرده‌اند.

جلال‌پور درواکنش به اظهارات مطرح شده تاکید کرد: طبق قانون دستگاه‌های اجرایی موظفند در هنگام تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری نظرات تشکل‌ها و فعالان اقتصادی را دریافت کنند که این سهم در شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی پیگیری می‌شود.

وی در رابطه با صدور کارت‌های بازرگانی استقلال به وجود آمده برای اتاق‌ها را امری بی‌سابقه عنوان کرد و از روسای اتاق‌ها درخواست کرد که نظرات خود را تا 48 ساعت آینده در اختیار معاونت استان‌ها قرار دهند.

رئیس پارلمان بخش خصوصی همچنین خاطرنشان کرد: اقتصاد کشور از بیماری کهنه‌ای رنج می‌برد که رهایی از آن به این سادگی اتفاق نمی‌افتد. به نظر من دولت تا پایان این دوره خود نمی‌تواند اقدام جدی انجام دهد، تنها می‌توان با بهره‌گیری از مسکن‌های موجود شرایط را برای فعالان اقتصادی تا حدی تحمل‌پذیرتر کنیم.

جلال‌پور صادرات به عراق را موضوعی مهم برای اقتصاد کشور برشمرد و از بررسی چالش‌ها و معضلات پیش‌روی صادرات به عراق با همکاری اتاق مشترک ایران و عراق خبر داد.

وی ادامه داد: این روزها صادرات کشور با ارزی به غیر از دلار صورت می‌گیرد که این به دلیل تحریم‌های اولیه بوده و موجب شده قدرت صادرات کشور را کاهش دهد.

جلال‌پور واکشن به اظهارات حسن‌زاده در مورد اعطای تسهیلات جدید صنعت از نبود نقدینگی لازم در دولت خبر داد و درعین حال تاکید کرد: بانک‌ها تا جای ممکن باید با واحدهای اقتصادی همکاری کنند ولی این گونه نیست که پولی باشد و آن را توزیع نکنند.

رئیس پارلمان بخش خصوصی در بحث تعرفه‌های ترجیحی نیز از بررسی‌ها و پیگیری‌های لازم خبر داد و یادآور شد: دیپلماسی اقتصادی ایران ضعیف است چرا که موضوعات سیاسی زیادی مطرح بوده و این موجب به حاشیه رفتن مسائل اقتصادی می‌شود. البته بخش‌های مختلف برای پیوست به سازمان جهانی تجارت تلاش می‌کنند و سعی دارند از این طریق اقتصاد ایران را توسعه دهند.

در همین رابطه