رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

اقتصاد ایران در سال 97 و چشم‌انداز سال 98 - صنعت

توجه به بازار داخلی و اصلاح مدیریت، پیش‌نیاز بهبود وضعیت صنایع در سال ۹۸

سال 97 را می‌توان یکی از سال‌های پرتلاطم تاریخ اقتصاد ایران دانست. صنعت در این سال به روایت صنعتگران وضعیت چندان مطلوبی نداشت که دلیل اصلی آن را بیش از هرچیز باید در « خودتحریمی» خلاصه کرد. با این وجود برخی معتقدند می‌توان با مدیریت و تکیه بر منابع داخلی، قدم در راه شکوفایی صنایع گذاشت.

21 فروردین 1398
کد خبر : 28196
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
سال 97 را می‌توان یکی از سال‌های پرتلاطم تاریخ اقتصاد ایران دانست. صنعت در این سال به روایت صنعتگران وضعیت چندان مطلوبی نداشت که دلیل اصلی آن را بیش از هرچیز باید در « خودتحریمی» خلاصه کرد. با این وجود برخی معتقدند می‌توان با مدیریت و تکیه بر منابع داخلی، قدم در راه شکوفایی صنایع گذاشت.

کارخانه صنایع چراغ اتومبیل مدرن. عکس: تسنیم، محمدصادق نیک گستر.

این مطلب بخشی از پرونده سالنامه نوروزی پایگاه خبری اتاق ایران با عنوان اقتصاد ایران در سال 1397 و چشم‌انداز سال 1398 است که به بررسی وضعیت 42 شاخص اقتصادی و پیش‌بینی آن‌ها در‌ سال پیش‌رو می‌پردازد.

 وضعیت شاخص در سال 97

به ادعای صنعتگران، صنعت کشور در سال 97 یکی از سیاه‌ترین سال‌های خود را گذرانده است؛ چرا که هم درگیر تحریم‌های خارجی بود و هم «خود تحریمی» داخلی. بااین‌وجود، آخرین آمارهای منتشرشده در خصوص تعداد جوازهای تأسیس از سوی وزارت، صنعت، معدن و تجارت که مربوط به 9 ماهه ابتدایی سال 97 است، نشان می‌دهد  در همین مدت، 16 هزار و 694 فقره جواز تأسیس صادر شده است که در مقایسه با مدت‌زمان مشابه سال قبل، حاکی از افزایش 18.9 درصدی در تعداد، 89.1 درصدی در سرمایه‌گذاری و 24.3 درصدی در اشتغال است.

تغییر در سکانداری وزارت صنعت، معدن و تجارت یکی از اتفاقات مهم سال 97 برای صنعت کشور بود. رضا رحمانی که جایگزین محمد شریعتمداری شد، افزایش سهم و نقش بخش خصوصی در فعالیت‌های بخش صنعت، توسعه اشتغال پایدار صنعت، توسعه مگا پروژه‌ها و به‌خصوص SMEها در دوران تحریم‌ها را به‌عنوان سرفصل برنامه‌های خود اعلام کرد و در اولین حضور خود در اتاق ایران و جمع فعالان بخش خصوصی، با قول‌هایی که برای میدان دادن به بخش خصوصی واقعی داد، رای اعتماد فعالان اقتصادی را هم گرفت.

وی همچنین هفدهم بهمن ماه سال ۹۷ با تاکید بر این نکته که امسال نیاز تأمین سرمایه در گردش در تولید به دلیل شرایط ویژه اقتصادی بیشتر شده، از تزریق  ۴۰ هزار میلیارد تومان سرمایه در گردش به واحدهای تولیدی خبر داد.

اما مهم‌ترین خبر حوزه صنعت در آخرین ماه سال 97 انعقاد تفاهم‌نامه همکاری با کشور عراق بود که در پی سفر حسن روحانی به بغداد اتفاق افتاد. طی این تفاهم‌نامه قرار شد همه بازار‌های مرزی دو کشور فعال و نمایشگاه دائمی ایران در عراق برگزار شود.

مقایسه جوازهای تاسیس صادر شده در 9 ماهه سال 96 و97


چشم‌انداز صنعت در سال 98

فرصت رشد صادرات صنایع با تغییر فرهنگ مدیریت

ابوالفضل روغنی گلپایگانی،رئیس کمیسیون صنایع اتاق ایران در دوره هشتم

معتقدم سال 98 به رغم تمام پیش‌بینی‌های منفی که می‌شود، سال خوبی برای صنایع کشور است؛ به شرط آنکه بتوانیم تهدیدهای ناشی از اعمال تحریم‌ها را به فرصت تبدیل کنیم. تنها کافی است تا همانطور که رهبری هم تاکید کرده اند، «رونق تولید» که طی چندین سال گذشته هم بسیار به آن توجه شده، در دستور کار سیاست‌گذاران قرار گیرد، اما متاسفانه درگیر فرهنگ غلطی هستیم که باعث می شود همه شرایط را منفی و علیه خود تلقی کنیم.

 اگر بتوانیم با اصلاح مدیریت و توجه به منابع و تقاضای داخلی، پول های سرگردان را که پیش بینی می شود حدود 2 هزار میلیارد تومان است، جذب تولید کنیم و انگیزه سرمایه‌گذاری را افزایش دهیم، می‌توانیم انتظارداشته باشیم با افزایش نرخ ارز، صادرات صنایع رونق گیرد. کما اینکه این فرصت در سال 97 به وجود آمد و برخی از صنایع با بهره‌گیری از این فرصت در حال حاضر بهترین شرایط دوران فعالیت خود را می‌گذرانند. تولیدکنندگان ما باید در سال جدید کیفیت، تولید و توزیع خود را بر مبنای تقاضای داخلی قرار دهند.

در همین رابطه