رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

رئیس اتاق شیراز در دیدار با سرکنسول قزاقستان در بندرعباس

توسعه همکاری اقتصادی با قزاقستان در دستور کار اتاق شیراز

رئیس اتاق شیراز در دیدار با سرکنسول کشور قزاقستان در بندرعباس گفت: اعزم هیات‌های اقتصادی به قزاقستان برای بررسی زمینه‌های گسترش فعالیت‌های اقتصادی به‌ویژه در بخش‌های کشاورزی و گردشگری در دستور کار اتاق شیراز است و همزمان آمادگی میزبانی از هیات‌های اعزامی از قزاقستان نیز وجود دارد.

04 اردیبهشت 1398
کد خبر : 28397
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی شیراز با اشاره به اینکه شرایط افزایش مراودات اقتصادی و فرهنگی استان فارس و کشور قزاقستان وجود دارد، بر پیگیری ابعاد مختلف همکاری دوجانبه با حضور فعالان بخش خصوصی تأکید کرد.

جمال رازقی در دیدار با سرکنسول کشور قزاقستان در بندرعباس گفت: استان فارس با تولید حدود 14 میلیون تن محصولات کشاورزی، از استان‌های برتر ایران در حوزه کشت غلات و محصولات صیفی و باغی است که هم‌زمان ظرفیت‌های قابل‌توجهی نیز در بخش تولیدات صنعتی دارد به‌طوری‌که با برخورداری از 16 کارخانه سیمان فعال سهم بزرگی در تولید سیمان کشور دارد.

رازقی افزود: بخش فولاد، صنایع تبدیلی، سنگ‌های معدنی و نما، حمل‌ونقل و دانشگاه‌های معتبر و مهندسین متبحر در بخش خدمات فنی و مهندسی نیز از دیگر ظرفیت‌های اقتصادی استان فارس است.

رئیس اتاق شیراز اضافه کرد: محصولاتی از جمله تولیدات سیفی و سبزی، رب گوجه‌فرنگی، لبنیات و خرمای استان فارس به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس، هند و کشورهای مشترک‌المنافع CIS) ) صادر می‌شود.

او ادامه داد: بخش گردشگری و جاذبه‌های این بخش استان فارس نیز با برخورداری از آثاری مانند تخت جمشید، پاسارگاد، آثار زندیه، باغ ارم و طبیعت زیبا شهرت جهانی دارد که طبیعت منحصربه‌فرد این استان، توانسته فارس را به یک استان چهارفصل تبدیل کند.

رازقی، گردشگری پزشکی و توریسم سلامت را نیز از ظرفیت‌های اقتصادی استان فارس عنوان کرد و گفت: وجود تجهیزات بیمارستانی مدرن و پزشکان متخصص این استان ظرفیت‌های ویژه‌ای برای توسعه توریسم درمانی فراهم آورده است.

او با اشاره به اینکه اتاق شیراز در سال جاری قصد اعزام هیات تجاری اقتصادی به کشور قزاقستان را در دستور کار قرار داده است، افزود: این هیات‌ها با هدف بررسی زمینه‌های گسترش فعالیت‌های اقتصادی به‌ویژه در بخش‌های کشاورزی و گردشگری به قزاقستان اعزام می‌شوند و هم‌زمان این آمادگی در اتاق شیراز وجود دارد که میزبان هیات‌های قزاقستانی باشد.

در ادامه سرکنسول کشور قزاقستان در بندرعباس گفت: کشور ایران و قزاقستان از دیرباز ارتباطات خوب و دوستی عمیقی باهم دارند که به همین دلیل قزاقستان یک سفارت و دو کنسولگری در شمال و جنوب ایران دارد

دولت‌علی نیسان با اشاره به روابط دوستانه دو کشور، افزود: ما خواستار توسعه، تعامل و همکاری دو طرف استان فارس و کشور قزاقستان در بخش‌های مختلف به‌ویژه گردشگری و کشاورزی هستیم و برای توسعه همکاری‌ها تلاش می‌کنیم.

او ادامه داد: کشور قزاقستان دارای موقعیت آب‌وهوایی سرد است و به همین دلیل در بخش کشاورزی و سیفی جات نیاز به واردات دارد که با توجه به پتانسیل‌های کشاورزی استان فارس، می‌توان صادرات خوبی در این زمینه به قزاقستان صورت پذیرد.

نیسان گفت: نگاه ما به کشوری مانند ایران تنها به یک منطقه معطوف نیست و آمادگی داریم با حضور تجار قزاقستانی ظرفیت‌های مناطق و استان‌های مختلف ایران با این کشور بررسی و زمینه‌های همکاری در ابعاد مختلف شناسایی شود.

سرکنسول کشور قزاقستان در بندرعباس اضافه کرد: فارس به دلیل برخورداری از توانمندی‌های فراوان یکی از استان‌های مشهور در جهان است که متأسفانه مردم قزاقستان شناخت لازم را از این استان ندارند و این درحالی‌که است که شرکت‌های مهندسی ایرانی بسیاری در قزاقستان فعال است که بیشتر آنها از استان‌های شمالی ایران است.

وی ادامه داد: بخش گردشگری استان فارس بسیار غنی و منحصربه‌فرد است و سازمان گردشگری قزاقستان و مردم ما بسیار علاقه‌مند به همکاری دوجانبه هستیم.

نیسان افزود: همچنین ظرفیت‌های پزشکی و توریست درمانی و آب‌وهوای استان فارس از دیگر پتانسیل‌های این منطقه برای گسترش مراودات تجاری با تجار قزاقستان است که ابعاد مختلف همکاری در این دو بخش را با اولویت بررسی خواهیم کرد.

او اظهار کرد: آمادگی داریم با همکاری اتاق بازرگانی فارس، میزبان هیات تجاری این استان به کشور قزاقستان و بلعکس، دیدار تجار هر دو کشور و تأسیس شرکت‌های مشترک تجاری را محقق کنیم. نیسان ادامه داد: باور داریم که روابط اقتصادی و دوستی قوی دو کشور باید بیش‌ازپیش محکم و عمیق باشد و ما از برنامه‌ها در این زمینه استقبال می‌کنیم.

موضوعات :
در همین رابطه