رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

رئیس هیئت‌مدیره صندوق ضمانت توسعه صادرات

تنها راه نجات صنعت کشور صادرات است

بهرامی، رئیس هیئت‌مدیره صندوق ضمانت توسعه صادرات کشور گفت: استراتژی وزارت صنعت، معدن و تجارت تمرکز بر بازارهای همسایه برای توسعه صادرات است و اکنون ۲.۵ درصد صادرات کشورهای همسایه سهم ایران است.

09 خرداد 1398
کد خبر : 28880
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

 

افروز بهرامی، مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات در کارگروه توسعه صادرات استان مازندران شرکت کرد؛ او در این کارگروه با اشاره به عقد دو تفاهم‌نامه بین صندوق ضمانت صادرات و دو استان کشور برای توسعه صادرات گفت: اگر اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی مازندران تمایل داشته باشد، کارگزاری صندوق ضمانت به این اتاق واگذار می‌شود.

وی به اهمیت صادرات اشاره کرد و گفت: ارزآوری و تأمین نیازهای داخلی از ویژگی‌های صادرات است و اقتصاد داخلی را برابر تکانه‌های اقتصادی مقاوم می‌کند.

وی بابیان اینکه تحریم‌های خارجی، تجارت و صادرات را مورد هدف قرار داده است یادآور شد: صادرات می‌توان تولید داخلی را برابر تحریم‌ها مقاوم کند و وفاق دولت و بخش خصوصی می‌تواند دستیابی به اهداف را محقق کند.

بهرامی با اشاره به اینکه صنعت ما بر اساس جایگزینی واردات مستقرشده است گفت: صنعت ما از کمبود تقاضا رنج می‌برد و با ظرفیت کامل تولید نمی‌شود.

وی بابیان اینکه ۲۵ درصد مصرف خانوارهای ایرانی کالاهای خارجی است گفت: در حال حاضر با ممنوع شدن ۱۴۰۰ قلم کالای خارجی شاهد آن هستیم که تنها راه نجات صنعت، ورود به بازارهای خارجی و صادرات است.

رئیس هیئت‌مدیره صندوق ضمانت توسعه صادرات کشور ادامه داد: استراتژی وزارت صنعت، معدن و تجارت تمرکز بر بازارهای همسایه برای توسعه صادرات است و اکنون ۲.۵ درصد صادرات کشورهای همسایه سهم ایران است.

بهرامی، کمک به شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی را از دیگر استراتژی‌ها برای ورود به بازارهای خارجی دانسته و گفت: سهم ما از بازار صادراتی جهان قابل‌قبول نیست درحالی‌که قابلیت‌های زیادی در کشور وجود دارد.

رئیس هیئت‌مدیره صندوق ضمانت توسعه صادرات کشور یادآور شد: برای توسعه صادرات باید بخش خصوصی و دولتی وارد کار شوند و اکنون یکی از نگرانی‌ها، پوشش ریسک‌های سیاسی و تجاری است و صندوق ضمانت صادرات در این زمینه، خدماتی ارائه می‌کند.

 مازندران درزمینهٔ صادرات پیشرو است

رئیس اتاق مازندران با اشاره به ظرفیت صادراتی استان گفت که مازندران جزو استان‌های پیشرو در صادرات است.

عبدالله مهاجر دارابی با اظهار اینکه صندوق توسعه ضمانت در استان تاکنون به نتیجه نرسیده، تاکید کرد: امروزه در کشورهای خارجی کشاورزی یک افتخار محسوب می‌شود ولی کشاورزان ما درگیر مشکلات فراوانی هستند.

مهاجر بابیان اینکه یکی از ظرفیت‌های مازندران در حوزه آبزیان و برنج، طیور، مرکبات، کیوی و بخش مختلف است، گفت: میزان تولیدات کشاورزی استان هفت میلیون تن است و در ۱۴ محصول رتبه‌های برتر را دارا هستیم.

رئیس اتاق مازندران گفت: در سه ماه آخر سال قبل میزان صادرات استان حدود ۳۰ درصد رشد یافت و صادرات به بیش از ۴۲۰ میلیون تن رسیده است.

وی بابیان اینکه ظرفیت صادراتی مازندران بیش از وضعیت موجود است افزود: در برنامه ششم، نگاه این است که میزان صادرات به سه میلیارد دلار برسد و برای دستیابی به این هدف باید موانع فراروی را برطرف کنیم.

مهاجر با تاکید براینکه باید رویکرد جدیدی برای توسعه صادرات در استان پیش‌گرفته شود، گفت: صندوق ضمانت یکی از شاخص‌ترین آیتم‌ها برای توسعه صادرات به شمار می‌رود.

رئیس اتاق مازندران با اشاره به اینکه برنامه دستیابی به هدف سه میلیارد دلاری صادرات در استان تعریف‌شده است افزود: صادرات یکی از بندهای مهم اقتصاد مقاومتی است و باید در این بخش برنامه‌ریزی صورت گیرد. برای توسعه صادرات نیاز به هماهنگی و همکاری صندوق ضمانت داریم.

او آمار صادرات استان را بیش از یک میلیارد دلار دانست و گفت که بخشی از کالاهای استان از مبادی دیگر استان‌ها صادر می‌شود.

موضوعات :
در همین رابطه