رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

رئیس جدید سازمان غذا و دارو خبر داد

آغاز به کار قرارگاه سازمان غذا و دارو

محمدرضا شانه‌ساز در اولین نشست خبری خود با اصحاب رسانه از آغاز به کار قرارگاه سازمان غذا و دارو به دستور وزیر بهداشت خبر داد.

03 تیر 1398
کد خبر : 29107
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: قرارگاه این سازمان با هدف بررسی داروهای موجود در کشور و تامین و تدارک به موقع داروهای مورد نیاز، آغاز به کار کرد.

محمدرضا شانه ساز در نشست خبری با اصحاب رسانه درباره شفافیت در سازمان غذا و دارو افزود: این قرارگاه به این دلیل ایجاد شده است که پیش بینی‌های لازم را انجام دهد تا با مشکلی مواجه نشویم.

وی اضافه کرد: با توجه به طراحی جنگ اقتصادی برای کشور باید واکنش به موقع انجام دهیم و قرار نیست بحران و کمبود دارویی ایجاد شود و سپس قرارگاه تشکیل دهیم.

وی ادامه داد: این قرارگاه در عالی‌ترین سطوح وزارت بهداشت و دیگر ارگان‌ها ایجاد شده تا دارو به موقع تامین شود.

رئیس سازمان غذا و دارو، اخذ گزارش هفتگی از سازمان غذا و دارو، رصد میزان موجودی داروهای ساخته شده، رصد نقدینگی شرکت‌ها و تامین ارز و رصدد تمام عناصر برای تامین و تدارک دارو را از تکالیف قرارگاه عنوان کرد.

شانه ساز افزود: تمام مسئولان دخیل در تصمیم گیری حوزه دارو در این قرارگاه حضور دارند.

وی ادامه داد: رصدها از طریق برنامه‌های نرم افزاری انجام می‌شود و به جز آن حتی به صورت حضوری نیز با تولیدکنندگان در مورد مسائل مختلف مانند موجودی مواد اولیه و داروهای در حین ساخت و ساخته شده، بحث و گفت وگو می‌شود.

شانه سازتصریح کرد: در حال حاضر کمبود دارویی خارج از وضعیت حاد حس نمی‌کنیم.

*سیاست‌های سازمان غذا و دارو براساس ارز ۴۲۰۰ هزار تومانی است

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: فعلاً سیاست برنامه‌ای این سازمان ارز ۴۲۰۰ هزار تومانی است و براساس آن برنامه ریزی کردیم.

شانه سازاضافه کرد: برای هرگونه تغییر در نرخ این ارز باید تامین نقدینگی برای شرکت‌های داروسازی و پوشش بیمه‌ای پیش بینی شود.

وی تاکید کرد: برای تغییر نرخ ارز، الزاماتی باید مورد توجه قرار گیرد تا مردم و بیمه‌ها بار بیشتری از وضع موجود، متحمل نشوند.

* ۱۲۰ کارخانه داروسازی فعال در کشور

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: به رغم تلاش دشمنان برای ایجاد مشکل در حوزه دارویی ایران، به علت وجود ظرفیت‌ها، سیاست‌های آنها محقق نشده است و مردم می‌توانند دارو را با بهترین قیمت و کیفیت دریافت کنند.

شانه ساز خاطرنشان کرد: همچنین ۷۰ کارخانه مواد اولیه دارویی در کشور فعالیت دارند و ۵۶ شرکت توزیع و پخش سراسری به سرعت و با قیمت یکسان در سراسر کشور توزیع دارو را برعهده دارند.

وی تصریح کرد: با این ظرفیت می‌توان ۹۷ درصد داروی کشور را تولید کرد که البته عدد صحیح‌تر ۹۹ درصد است و آن ۲ درصد تفاوت نیز برای داروهایی است که مشابه دارند یعنی هم تولید داخل و هم تولید خارج آن موجود است.

وی تاکید کرد: ۲ درصد داروی وارداتی همیشه است و نمی‌توانیم درب کشور را روی یافته‌های جدید و اشکال جدید دارویی ببندیم. بیماران و پزشکان ما به این ۲ تا ۳ درصد داروی وارداتی نیاز دارند.

*تمام داروهای مورد نیاز کشور ظرف ۲ سال تولید می‌شود

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: این ظرفیت در کشور وجود دارد که هر داروی مورد نظر ایران را که از نظر اقتصادی برای شرکت‌های تولیدی و دانش بنیان توجیه داشته باشد آن را کمتر از ۲ سال تولید کنیم.

شانه ساز افزود: به دلیل ظرفیت بالای ایران در داروسازی، به رغم تمام سنگ اندازی ها تاکنون داروی مورد نیاز مردم تأمین شده است و امیدواریم با سیاست‌های جدید وزارت بهداشت، تأمین و تدارک دارو در اسرع وقت و با مناسب‌ترین قیمت به دست مصرف کننده برسد.

وی با تاکید از حمایت از تولید داخل و رونق تولید گفت: امروز باید حداکثر پشتیبانی را از شرکت‌های تولیدکننده داشته باشیم.

*تمام آرای کمیسیون در سایت اعلام می‌شود

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: در حوزه شفافیت، اقدامات خوبی شروع شده و تمام آرا و مصوبات کمیسیون این سازمان باید بلافاصله در سایت اعلام شود.

شانه ساز افزود: با این کار بسیاری از ابهامات برای ذی نفعان برطرف می‌شود و می‌توانند عدالت را در مصوبات به رأی العین ببینند. پرونده‌های زیادی در حوزه دارو، مکمل‌ها، فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی و تجهیزات پزشکی در سازمان غذا و دارو در دست اقدام است که رای‌های آنها ممکن است همپوشانی داشته باشد و ما مسئولان متوجه آنها نشویم اما ذی نفعان متوجه می‌شوند و اطلاع می‌دهند و پایشی است که نقاط ضعف را برطرف می‌کند.

وی ادامه داد: در نهایت امیدواریم شفافیت و عدالت بیشتری در برخورد با موارد و پیشنهاداتی که برای سازمان می‌آید، داشته باشیم.

*کیفیت و قیمت داروهای فوریتی مورد ارزیابی قرار می‌گیرد

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: برنامه این سازمان این است که داروها به موقع تأمین شوند و به موقعیت فوریتی نرسند. البته کمبودهای دارویی همواره وجود دارد و چیز عجیب و غریبی نیست اما اگر قرار شد از مراکز فوریتی، دارو وارد شود کیفیت و قیمت آنها مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

شانه ساز افزود: این داروها از بازارهایی تهیه می‌شوند که تحت نظارت بیشتر قانونی باشند، سابقه مصرف داشته باشند، از کمپانی معتبر آورده شده باشند، واردکننده شناخته شده باشد و محل پخش آن نیز تحت نظارت باشد.

وی تاکید کرد: تلاش می‌کنیم گرفتار واردات داروهای فوریتی نشویم و اگر هم مجبور شدیم، عمدتاً این داروها باید سابقه ورود قبلی داشته و امتحان خود را پس داده باشند.

*مسائل عاطفی داروی خارجی را تحت پوشش بیمه قرار داد

رئیس سازمان غذا و دارو درباره تحت پوشش بیمه قرار گرفتن یک داروی خارجی بیماران تالاسمی گفت: این سازمان ترجیح می‌دهد فقط داروهای تولید داخل تحت پوشش بیمه قرر گیرند چون داروهای داخلی براساس شاخص‌های سخت گیرانه بین المللی وارد بازار می‌شوند اما فشار برخی انجمن‌ها و بیماران موجب می‌شود که نرمشی در سیاست‌های خود داشته باشیم و گاهی آنها را تغییر دهیم.

شانه ساز افزود: به طور مثال نوعی داروی بیماران تالاسمی دو دهه قبل از تولیدات داخلی، واردات داشته و بیمارانی از قبل آن را مصرف می‌کردند و فکر می‌کنند اگر آن را تغییر دهند مشکلی به وجود می‌آید و ما نمی‌خواهیم به دلیل ماهیت بیماری آنان، فشار روحی نیز به آنان تحمیل شود.

وی اضافه کرد: بیماران جدید عمدتاً با داروی تولید داخل درمان می‌شوند و تفاوتی در نتیجه درمان این ۲ گروه وجود نداشته اما مسائل عاطفی گاه در تصمیم گیری ها دخالت می‌کند. اعداد و ارقام نشان می‌دهد که کیفیت داروی داخلی خوب است و خانواده ما مسئولان نیز همین داروها را مصرف می‌کنند.

وی ادامه داد: تلاش می‌کنیم با شیب منطقی حمایت داخلی ادامه یابد تا همه مردم آن را بپذیرند.

وی تفاوت قیمت گذاری‌های داروهای داخلی و خارجی را ناشی از نرخ ارز دانست و گفت: بیماران جدید از داروهای ایرانی مصرف می‌کنند و با توجه به افزایش بیماران، ممکن است مصرف داروهای داخلی جایگزین داروهای خارجی شود و مردم نیز اطمینان بیشتری به داروی داخل پیدا کنند.

*ساز و کار معاونت تولید داخل پیگیری می‌شود

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: ساز و کار معاونت حمایت از تولید داخل در اثبات ادعای رونق تولید، پیگیری خواهد شد. اعتقادمان این است که تولیدکنندگان داخلی به ویژه تولیدکنندگان در شرکت‌های دانش بنیان ظرفیت‌های ویژه ای دارند و تولید را براساس استانداردهای بین المللی انجام می‌دهند.

شانه ساز تاکید کرد: استاندارد داروهای ایرانی، ملی نیست بلکه بین المللی است و بنابراین داروهای خود را به بیش از ۳۰ کشور صادر می‌کنیم.

وی خاطرنشان کرد: معاونت حمایت از تولید داخل بحث جدیدی است که رونق تولید را دنبال می‌کند و نمی‌خواهیم روند موجود را به هم بریزیم بلکه متولی خاصی برای آن می‌گذاریم که پیگیری‌های لازم انجام شود.

وی در ادامه به بحث برون سپاری اشاره کرد و گفت: برنامه‌های نهایی کردن فرآیندهای واگذاری دیروز انجام شد و به سرعت در حال اقدام است. سازمان غذا و دارو با این برنامه می‌تواند کار نظارتی خود دفاع بهتری کند.

*ارتباط امضاهای طلایی با برخوردهای سلیقه‌ای

رئیس سازمان غذا و دارو درباره امضاهای طلایی در این سازمان گفت: درباره اظهارنظرهای خارج از این سازمان نمی‌توانم چیزی بگویم اما در حوزه شفاف سازی تلاش این است که این مجموعه را در آکواریوم رار دهیم و یکی از اقدامات آن نیز اعلام آرای کمیسیون این سازمان در سایت است.

شانه ساز افزود: درباره امضاهای طلایی حرف‌های بسیاری زده می‌شود و افراد نیز با مستندات از خود دفاع می‌کنند. اما قسمت زیادی از این امضاهای طلایی مربوط به سلیقه‌ای عمل کردن است که طی آن فردی با توان کارشناسی در چهارچوب موجود، برنامه‌ای را اجرا کرده و ما تلاش می‌کنیم برخوردهای سلیقه‌ای کاهش یابد و ضابطه مند شود و در معرض داوری عمومی قرار گیرد. با شفافیت، امضای طلایی رنگ خواهد باخت.

*برخی شرکت های پخش به دلیل بدهی بیمارستان ها به آنها دارو نمی دهند

رئیس سازمان غذا و دارو درباره کمبود برخی داروها و تجهیزات پزشکی در بیمارستان ها و بیرون فرستادن بیماران به خارج بیمارستان برای تهیه آنها گفت: در مورد تجهیزات پزشکی، بسیاری از این کمبودها واقعاً کمبود نیست؛ طبق گزارش ها رسیده هنگام این کمبودها، آن تجهیزات پزشکی یا دارو در استان موجود است اما به دلیل بدهی های زیاد چندساله، شرکت پخش دارو یا تجهیزات پزشکی را تحویل بیمارستان نمی دهد.

شانه ساز افزود: در اینگونه مواقع ما مداخله می‌کنیم اما شرکت های خصوصی را نمی توان زیاد تحت فشار قرار داد و بعد از مدتی زبان مسئولان دانشگاهی و ستادی سازمان غذا و دارو کوتاه می شود.

وی ادامه داد: بحث دیگر برندها است چراکه عده ای اصرار بر تهیه دارو با برند خاص دارند که این مساله از نگاه ملی قابل دفاع نیست. امیدواریم شرایط مالی بهتری در بیمارستان ها مهیا شود تا اصطکاک بین شرکت های پخش و مراکز درمانی کمتر شود.

*سامانه تیتک درراستای شفاف سازی طراحی شده است

رئیس سازمان غذا و دارو در ادامه به سامانه تیتک TTAC اشاره کرد و گفت: این سامانه در راستای شفاف سازی طراحی شده و جلوی تخلفات و تقلبات را در زمینه قاچاق و سوء مصرف می گیرد.

شانه ساز افزود: این سامانه طراحی شده و توسعه یافته و با توجه به تفاهم نامه ها، پیگیری های فراسازمانی ادامه دارد تا اطلاعات این سامانه به سازمان غذا و دارو منتقل شود. اجرای این پروژه طولانی شده و اصرار ما این است که ظرف سه ماه آینده این سامانه تحویل سازمان غذا و دارو شود. این سامانه ارزشمند است اما ملاحظاتی دارد.

در همین رابطه