رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

استاندار خوزستان اعلام کرد

شورای گفت‌وگوی خوزستان معافیت بیمه‌ای گلخانه‌ها را برمی‌گرداند

در نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی در استان خوزستان، ضمن بررسی ابلاغیه سازمان تأمین اجتماعی برای خروج واحدهای گلخانه‌ای از شمول معافیت‌های دولتی برای پرداخت حقه بیمه، اعلام شد: این شورا با اختیاراتی که دارد، از اجرایی شدن این ابلاغیه جلوگیری می‌کند.

08 مرداد 1398
کد خبر : 29670
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز گفت: 70 درصد مصوبات شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی اجرا شدند و 25 درصد در حال پیگیری هستند.

شهلا عموری در سی و نهمین جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی با ارائه گزارشی از عملکرد شورا از سال 94 تا خرداد 98، افزود: در این بازه زمانی 35 جلسه شورا برگزار شد که 68 موضوع در حوزه‌های مختلف اقتصادی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

او افزود: همچنین در این جلسات 188 تصمیم مصوب شد که 84 درصد مصوبات استانی و 16 درصد ملی بودند و از تعداد 157 مصوبه استانی 70 درصد اجرا، 25 درصد در حال پیگیری و 5 درصد اجرا نشدند.

در دستور کار دیگر شورا مدیرکل جهاد کشاورزی استان در ارائه طرح جامع احیاء و توسعه نخیلات استان اظهار کرد: صنعت خرما اهمیت بسیاری دارد و کشور ما در سابقه، تولید و صادرات جایگاه ویژه‌ای دارد.

کیخسرو چنگلوایی با بیان اینکه این محصول ارزآوری و اشتغال ایجاد کرده است، افزود: ارزش ریالی تولیدات خرمای خوزستان 800 میلیارد تومان است که بیش از 56 هزار بهره‌بردار در این حوزه وجود دارد.

وی از 85 میلیون دلار ارزآوری خرما حدود 27 تا 30 درصد را متعلق به استان خوزستان دانست و افزود: در طرح جامع احیاء و توسعه نخیلات استان همه موارد برای توسعه این صنعت در نظر گرفته شده است و با همکاری اتاق بازرگانی باید به دنبال بحث سرمایه‌گذاری در این حوزه باشیم.

همچنین سیدموسی موسوی در این نشست بیان کرد: خرما هم ازلحاظ اقتصادی و هم سابقه در استان خوزستان حائز اهمیت بسیار و یک برند جهانی است که رتبه نخست صادرات در کشور را دارد.

نائب رئیس انجمن خرمای خوزستان اضافه کرد: در بحران‌های ریزگرد و سیل به همه ثابت شد که خرما کمترین آسیب را دید لذا باید برنامه سند چشم‌انداز 20 ساله داشته باشیم که جایگاه خودمان را تعیین کنیم و به‌صورت کتابچه درآوریم.

در این نشست ناظر کل گمرکات خوزستان نیز گفت: متأسفانه محصولات استان با اسم صادرات استان‌های دیگر ثبت می‌شود که در سال 97 از 308 هزار تن صادرات محصولات کشاورزی تنها یک هزار و 216 تن آمار استان بود.

علی قبادی ادامه داد: در بنادر آماده ارائه خدمات و ارزیابی در محل هستیم که آمار صادرات محصولات کشاورزی استان افزایش یابد چراکه آمار استان بسیار پایین و به نام استان‌های دیگر ثبت می‌شود.

در این نشست رئیس هیات مدیره تعاونی گل و گیاه شهرستان شوشتر با اعلام اعتراض خود به ابلاغیه مدیرکل درآمد سازمان تأمین اجتماعی کشور برای خروج واحدهای گلخانه‌ای از شمول معافیت‌های دولتی برای پرداخت حقه بیمه، گفت: این ابلاغیه مشکلات متعددی برای واحدهای پرورش گل و گیاه در خوزستان ایجاد کرده که عمده آن به موضوعات کارگری مربوط می‌شود.

غلامحسین فرجیان افزود: در سال ۱۳۹۷ سازمان تأمین اجتماعی خوزستان ابلاغیه‌ای به گلخانه‌ها ارائه کرد و ادعا می‌کند که بر اساس آن گلخانه‌ها نمی‌توانند شامل مؤسسات کشاورزی محسوب شوند و کارفرمایان نمی‌توانند از یارانه و معافیت دولت استفاده کنند.

در ادامه مشاور امور تأمین اجتماعی اتاق اهواز با تأکید بر اینکه مسئولان تأمین اجتماعی در خوزستان با نظر اعضای شورای گفت‌وگو دولت و بخش خصوصی استان هم‌نظر هستند، گفت: اما بااین‌وجود دستور سازمانی ابلاغ شده است و جلوگیری از آن تنها می‌تواند از طریق مصوبه این شورا صورت بگیرد.

علی ترکاشوند افزود: ادامه استفاده واحدهای گلخانه‌ای از معافیت‌ها نیازی به مصوبه مجدد هیات دولت و یا مجلس شورای اسلامی ندارد و با مصوبه‌ای که این شورا خواهد داشت می‌توان موضوع را در سطح ملی پیگیری کرد.

همچنین معاون مالی و اداری اداره کل تأمین اجتماعی خوزستان دراین‌باره توضیح داد: حذف گلخانه‌ها از معافیت‌های بیمه‌ای موضوعی است که از سوی مدیرکل درآمد سازمان تأمین اجتماعی کشور به خوزستان ابلاغ شده است.

داریوش کریم پور ادامه داد: در این دستورالعمل اشاره شده که مصوبه دولت هیچ اشاره‌ای به فعالیت گلخانه‌ای نکرده اما بااین‌وجود معافیت فعالیت‌های کشاورزی صنعتی مصوبه دولت است.

او اضافه کرد: ما هم در خوزستان تمایلی به اجرای این ابلاغیه نداریم، اما به‌صراحت از این موضوع منع شده‌ایم و در دستورالعمل آمده است که با توجه به درج نشدن فعالیت گلخانه‌ای در مصوبه هیات دولت ازاین‌پس معافیتی به این واحدها داده نشود.

استاندار خوزستان در این خصوص گفت: اگر سازمان تأمین اجتماعی به دنبال حذف چنین معافیت‌هایی از واحدهای تولیدی گلخانه‌ای است باید از طریق هیات دولت و یا مجلس در این خصوص اقدام کند.

غلامرضا شریعتی با تأکید بر اینکه یک مدیرکل در سازمان تأمین اجتماعی نمی‌تواند قانون را آن‌طور که خود برداشت کرده اجرا کند، گفت: ابلاغیه این سازمان در خصوص این‌گونه واحدهای تولیدی اشتباه است و ملغی کردن مصوبه هیات دولت خلاف قانون محسوب می‌شود.

او یادآور شد: شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی در استان خوزستان با اختیاراتی که دارد از اجرایی شدن ابلاغیه جدید سازمان تأمین اجتماعی در خوزستان برای خروج واحدهای گلخانه‌ای از شمول معافیت‌های دولت جلوگیری می‌کند.

شریعتی همچنین در خصوص گزارش گمرکات استان برای افزایش آمار صادرات محصولات کشاورزی بیان کرد: گمرکات استان ماهانه به تفکیک محصول، آمار صادرات کشاورزی را به سازمان جهاد کشاورزی ارائه دهند.

موضوعات :
در همین رابطه