رادیو مجازی اتاق ایران - 4 فروردین 1403

در نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی مازندران

اتاق ساری خواستار ممنوعیت واردات برنج شد

رئیس اتاق ساری در نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی مازندران با اشاره به تصمیم دولت برای آزادسازی واردات برنج در فصل برداشت این محصول که به‌منظور کنترل قیمت در بازار اتخاذ شده، ممنوع شدن واردات این کالا تا پایان فصل برداشت را خواستار شد.

08 مرداد 1398
کد خبر : 29683
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ساری خواستار ممنوع شدن واردات برنج خارجی به‌ویژه توزیع آن در این خطه شمال کشور به‌عنوان یکی از استان‌های تولید و تأمین‌کننده برنج کشور شد.

عبدالله مهاجر دارابی در نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی مازندران گفت: افزایش بی‌رویه قیمت برنج از سوی دلالان در ماه‌های گذشته باعث تصمیم دولت برای لغو ممنوع شدن واردات برنج حداقل تا پایان برداشت این محصول راهبری در استان‌های شمالی شد.

او اضافه کرد: به‌هرحال قیمت ۲۵ هزارتومانی برای هر کیلوگرم برنج داخلی که در ماه‌های گذشته توسط دلالان بازار برنج دامن زده شد، مصرف‌کنندگان داخلی را در تنگنا قرار داد تا آنها به سمت مصرف برنج خارجی بروند.

رئیس اتاق ساری با اعلام اینکه تصمیم دولت بر لغو ممنوع شدن پنج‌ماهه واردات برنج (از زمان برداشت در تیرماه تا پایان آبان) در سال جاری سبب نگرانی برنج‌کاران شده است، گفت: درخواست حداقلی ما این است که برنج وارداتی در استان‌های تولیدکننده برنج از جمله مازندران توزیع نشود.

پیشنهاد اجرای طرح خرید توافقی

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار مازندران هم از پیشنهاد استانداری برای خرید توافقی برنج تولیدی همانند سال قبل از سوی شرکت غله و بازرگانی دولتی خبر داد.

حسن خیریان‌پور در این نشست گفت: در صورت تأیید این پیشنهاد از سوی شرکت غله و بازرگانی دولتی کشور، این طرح از سوی زیرمجموعه آن در استان مازندران با استقرار مراکز خرید اجرایی می‌شود.

مدیرکل شرکت غله و بازرگانی دولتی منطقه ۲ کشور هم در این نشست آمادگی شرکت تحت مدیریتش را برای خرید توافقی برنج تولیدی استان همانند سال گذشته اعلام کرد.

سید محمد جعفری اجرای طرح خرید توافقی را نیازمند تأیید سازمان مرکزی دانست و گفت: در حال حاضر برداشت برنج در سطح وسیع در استان شروع نشده و تا زمان ورود گسترده برنج تولیدی، این توافق اجرایی می‌شود.

دولت سال گذشته هم خرید توافقی برنج را برای ارقام کیفی در مازندران به اجرا گذاشته بود که درنهایت ۶۰۰ تن برنج پرمحصول و ارقام طارم محلی به‌صورت توافقی از سوی شرکت غله و بازرگانی دولتی از برنج‌کاران با نرخ به ترتیب ۶۶ و ۹۸ هزار ریال خریداری شد.

پیش‌بینی افزایش ۱۵ درصدی تولید برنج در مازندران

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران هم در این نشست گفت: به دلیل بارش‌های خوب بهاری و پرآبی سدها، پیش‌بینی می‌شود که میزان تولید برنج در استان برای سال زراعی جاری ۱۵ درصد افزایش یابد.

عزیز الله شهیدفر افزود: در سال جاری حدود ۲۱۵ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان زیر کشت برنج قرار گرفت که نسبت به سال گذشته بیشتر از ۱۰ هزار هکتار افزایش دارد.

او گفت: با توجه به وجود آب مناسب پیش‌بینی می‌شود که کشت دوم نیز در سال زراعی جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل از رشد خوبی برخوردار شود و این مباحث نشان از تولید مناسب برنج در استان مازندران است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران افزود: بر اساس آمار در سال جاری ارقام پرمحصول استان از ۳۴ هزار هکتار به ۵۸ هزار هکتار و سطح زیر کشت برنج مکانیزه نیز از ۵۳ هزار تن به ۶۵ هزار تن افزایش داشته است.

مازندران به‌تنهایی بیش از ۴۰ درصد از نیاز برنج کشور را تأمین می‌کند و برداشت برنج در این استان از نیمه دوم تیرماه شروع شده که پیش‌بینی می‌شود پایان برداشت کشت دوم به آبان ماه برسد.

موضوعات :
در همین رابطه