رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

گزارش پایگاه خبری اتاق ایران از نشست‌های روز دوم کمیته‌های تخصصی اکو

کشورهای عضو اکو برای سرمایه‌گذاری مستقیم در ایران دعوت شدند

سیزدهمین نشست کمیته تخصصی صنعت، سرمایه‌گذاری و شرکت‌های کوچک و متوسط و همچنین سیزدهمین نشست کمیته تسهیل تجارت اتاق اکو، همزمان با برگزاری نشست سالیانه اتاق بازرگانی و صنعت اکو در استانبول ترکیه برگزار شد.

07 مرداد 1398
کد خبر : 29692
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

نشست سه‌روزه اتاق بازرگانی و صنعت اکو از دیروز در استانبول ترکیه آغازشده و در حاشیه آن برگزاری جلسات کمیته‌های تخصصی این اتاق نیز در حال برگزاری است.

در دومین روز از این نشست تخصصی، سیزدهمین نشست کمیته صنعت و سرمایه‌گذاری و شرکت‌های کوچک و متوسط اتاق اکو با حضور نمایندگان اتاق‌های بازرگانی کشورهای ایران، افغانستان، آذربایجان، ازبکستان، پاکستان، ترکیه، قزاقستان، قرقیزستان، ترکمنستان، تاجیکستان و نمایندگانی از دبیرخانه سازمان اکو در محل اتاق بازرگانی ترکیه در استانبول برگزار شد.

در این نشست که به ریاست ترکیه برگزار شد گزارش آخرین وضعیت برگزاری دومین مجمع کنسرسیوم‌های نفت و گاز و انرژی‌بخش خصوصی اکو، گزارش مرکز تأمین مالی بین‌المللی آستانه قزاقستان، آخرین وضعیت اجرایی موافقت‌نامه حمایت و گسترش سرمایه‌گذاری اکو توسط دبیرخانه سازمان اکو، گزارش تأسیس آژانس توسعه شرکت‌های کوچک و متوسط جمهوری آذربایجان در دستور کار بررسی حاضران در نشست قرار گرفت.

نماینده اتاق ایران در این نشست، با تأکید بر این نکته که ترکیه یکی از بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاران خارجی در ایران با سهم ۲۰ درصدی است از سایر کشورهای عضو اکو برای سرمایه‌گذاری مستقیم در ایران دعوت کرد.

حضور هیئت‌های کشورهای عضو در دومین نشست کنسرسیوم‌های نفت و گاز و انرژی و پتروشیمی بخش‌های خصوصی اکو از دیگر موضوعاتی بود که در این نشست بررسی و مقرر شد تا ضمن مشورت اتاق اکو و دبیرخانه سازمان اکو تاریخ جدید تعیین و به کشورهای عضو اعلام شود.

اعلام آمادگی اتاق ایران برای شرکت در مجمع تجاری اکو 2019

همچنین در دومین روز از این نشست، سیزدهمین جلسه کمیته تسهیل تجارت اتاق اکو با حضور نمایندگان اتاق‌های بازرگانی کشورهای ایران، آذربایجان،  ازبکستان، پاکستان، ترکیه ،قزاقستان، قرقیزستان، ترکمنستان و تاجیکستان بهمراه نمایندگانی از دبیرخانه سازمان اکو در محل اتاق بازرگانی ترکیه در استانبول برگزار شد.

در این نشست که به ریاست پاکستان  برگزار شد مواردی همچون گزارشات آخرین وضعیت اقدامات و دستاوردهای  کشورهای عضو در زمینه تسهیل تجارت   و  وضعیت اجرای موافقتنامه تجاری اکو اکوتا مورد بحث و گفتگو قرار گرفت.

در این نشست مقرر شد تا با هماهنگی دبیرخانه و کشورهای عضو مقدمات اجرایی شدن اکوتا با در نظر گرفتن شرایط کشورهای امضاکننده و در گروه‌های کالایی موردنظر  این کشورها فراهم شود تا در آینده امکان تغییرات احتمالی در این موافقت‌نامه فراهم شود. در همین زمینه حاضران در نشست مصوب کردند تا با توجه به برگزاری نشست  شورای همکاری اکوتا در تهران و پس از برگزاری آن ، نقطه  نظرات بخش‌های خصوصی به دولت‌ها  منعکس و تصمیمات اجرایی متناسب اتخاذ شود.

علاوه بر این ، با توجه به برگزاری نمایشگاه و مجمع  تجاری اکو در سال جاری ۲۰۱۹ توسط ترکیه،  مقرر شد جزئیات این رویدادها و سایر هماهنگی‌ها برای جذب شرکت‌کنندگان در کشورهای عضو توسط اتاق اکو مستقر در ترکیه به اطلاع اتاق‌های بازرگانی عضو برسد. همچنین اتاق ایران برای شرکت و اعزام هیات به این رویداد اعلام آمادگی کرد.

همچنین با توجه به پیشنهاد اتاق ایران مقرر شد اطلاعات اولیه در این زمینه از طرف اتاق ایران به دبیرخانه اتاق اکو ارسال و  بحث تجارت پایاپای با توجه به مشکلات ارزی و بانکی برای تجارت فی‌مابین کشورهای عضو در جلسه بعدی کمیته تسهیل تجارت اتاق بازرگانی و صنعت اکو موردبحث و گفتگو قرار گیرد.

در این جلسه نماینده ترکمنستان نیز از  کشورهای عضو برای شرکت در مجمع تجاری دریای خزر که  آگوست  سال جاری میلادی  در منطقه ویژه آوازه در جمهوری ترکمنستان برگزارخواهد شد دعوت به عمل آورد که مقرر شد هماهنگی‌های لازم در خصوص اطلاع‌رسانی و شرکت نمایندگان کشورها و اتاق‌های عضو در این مجمع از طرف اتاق اکو صورت پذیرد.

در همین رابطه