رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

در نشست کمیسیون گردشگری و صنایع‌دستی اتاق کرمان مطرح شد

رونق گردشگری با استفاده از ظرفیت باغات پسته

در نشست کمیسیون گردشگری و صنایع‌دستی اتاق کرمان، استفاده از ظرفیت منحصربه‌فرد باغات پسته کرمان و مراحل برداشت این محصول برای جذب گردشگر و رونق و توسعه صنعت گردشگری این استان پیشنهاد شد.

13 مرداد 1398
کد خبر : 29747
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کرمان گفت: ایجاد شتاب‌دهنده در گردشگری این استان و استفاده از ظرفیت جوانان فعال، خلاق و مبتکر در شرایط کنونی، تنها راه توسعه و رهایی از عقب‌ماندگی‌های این حوزه است.

سیدمهدی طبیب زاده، در نشست کمیسیون گردشگری و صنایع‌دستی اتاق کرمان افزود: ظرفیت‌های گردشگری و صنایع‌دستی با کرمان با وضعیت فعلی صنعت گردشگری استان همخوانی ندارد و کسی از آن راضی نیست. به نظر می‌رسد باور جدی به توسعه گردشگری کرمان وجود ندارد، زیرا اگر این باور در طول سال‌های گذشته وجود داشت برنامه و اعتبار لازم برای اجرای آن فراهم می‌شد.

او ادامه داد: تلطیف کردن فضای عمومی گردشگری، حذف برخی رقابت‌های غیرسازنده بخش خصوصی، تهیه نقشه راه، پرهیز از فعالیت‌های سلیقه‌ای و مطالبه جدی برای ایجاد ترمینال مناسب فرودگاه و بهبود خطوط ریلی باید مورد توجه قرار گیرد.

طبیب زاده، با بیان اینکه گردشگری آسان‌ترین و سریع‌ترین راه برای ایجاد اشتغال با سرمایه‌گذاری کم است، گفت: در سال گذشته رشد اشتغال تنها در استان‌های فارس و همدان وجود داشته و دلیل آن فعال بودن بخش گردشگری در این دو استان است.

او ضمن درخواست از شهردار کرمان برای اختصاص خیابان و یا بازار ویژه فرش و صنایع‌دستی کرمان ادامه داد: اگر گردشگری استان رشد یابد صنایع‌دستی و فرش نیز تأثیر مستقیم و مثبت از این موضوع می‌پذیرد.

رونق گردشگری با استفاده از ظرفیت باغات پسته

رئیس پیشین اتاق ایران نیز در این نشست بر ظرفیت قابل‌توجه استان کرمان برای توسعه فعالیت‌های گردشگری تأکید کرد و گفت: می‌توان از ظرفیت منحصربه‌فرد باغات پسته استان کرمان و مراحل برداشت این محصول برای رونق و توسعه گردشگری استفاده کرد.

محسن جلال پور افزود: ایران و آمریکا بیشترین پسته دنیا را در اختیار دارند اما باغات پسته کشور ما و شیوه برداشت آن متفاوت با آمریکا و منحصربه‌فرد است که باید از این ظرفیت مهم بیشتر استفاده کرد.

او ادامه داد: باید بیش از گذشته به ظرفیت‌های ویژه استان مانند باغات مرکبات، خرما و... که در دنیا خاص هستند، اندیشید و برای توسعه استان در این زمینه‌ها برنامه‌ریزی کرد.

جلال پور، تصریح کرد: در طول 10 سال گذشته به‌ویژه در فعالیت کمیسیون در طول دوره هشتم اتاق با همکاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان اقدامات مناسب و قابل‌تقدیری در حوزه گردشگری کرمان انجام شده که قبل از آن نبوده و این‌گونه فعالیت‌ها باید بیشتر از گذشته انجام شود.

این فعال اقتصادی، بر افزایش معرفی خانه‌های بوم گردی استان به گردشگران داخلی و خارجی و استفاده بیشتر از این ظرفیت تأکید کرد و گفت: برخی شهرهای ایران با برنامه‌ریزی‌های صحیح بهترین استفاده را از خانه‌های بوم گردی برای رونق گردشگری می‌برند که کرمان می‌تواند از تجربیات آنها استفاده کند.

دغدغه فعلی شهرداری کرمان توسعه گردشگری است

شهردار کرمان نیز در ادامه این نشست با بیان اینکه شهر کرمان پیشانی استان است، گفت: در مرکز استان نیاز به توجه بیشتر حاکمیت، دولت و بخش خصوصی به مقوله گردشگری داریم.

مهران عالم زاده افزود: دغدغه‌های شهرداری کرمان در زمینه ساماندهی نیروی انسانی و پروژه‌های عمرانی برطرف شده و در حال حاضر این مجموعه دغدغه خود را بر روی گردشگری به‌عنوان محور توسعه پایدار شهر کرمان قرار داده است.

او ادامه داد: به نظر می‌رسد حوزه رویداد محوری می‌تواند نقش تأثیرگذاری در توسعه گردشگری کرمان داشته باشد اما باید هر یک از بخش‌های خصوصی و دولتی در این حوزه نقش‌هایی را بپذیرند.

حل مشکلات سرمایه‌گذاران را پیگیری می‌کنیم

در این نشست سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان کرمان نیز با بیان اینکه حل مشکلات سرمایه‌گذاران را پیگیری می‌کنیم، گفت: به‌جای اینکه سرمایه‌گذاران واقعی این حوزه به دنبال پیگیری و حل مشکلات خود مانند دریافت تسهیلات، تضمین‌ها و امتیازها، فرآیند صدور مجوزها و فرآیند بهره‌برداری و... باشند، ما این مشکلات را پیگیری و برای حل آنها تلاش می‌کنیم.

فریدون فعالی با اشاره به اینکه حضور سرمایه‌گذاران در این بخش دغدغه ما محسوب می‌شود، افزود: همین‌که سرمایه‌گذاران می‌پذیرند که سرمایه‌گذاری همراه با ریسک را در حوزه گردشگری و صنایع‌دستی انجام دهند، برای ما کافی است.

او ادامه داد: بر اساس آمارها در حوزه گردشگری سرمایه‌گذاران استان درمجموع درخواست دریافت 190 میلیارد تومان تسهیلات از بانک‌ها را داشته‌اند که متأسفانه تنها 7 میلیارد تومان آن پرداخت شده و میزان تسهیلات پرداخت شده بسیار کمتر از میزان تسهیلات معرفی شده به بانک‌هاست.

فعالی، خاطرنشان کرد: بخش خصوصی و بخش دولتی گردشگری و صنایع‌دستی استان باید در کنار یکدیگر و در تعامل با هم برای رسیدن به اهداف استان در این حوزه تلاش کنند.

موضوعات :
در همین رابطه