رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

پایگاه خبری اتاق ایران بررسی کرد

نفت 40دلاری چه معنایی برای غول‌های نفتی دارد؟

نیمه نخست سال 2016 همه‌چیز خوب پیش می‌رفت اما اکنون قیمت‌ها دوباره روندی نزولی را در پیش گرفته و تولیدکنندگان تحت فشار قرار گرفته‌اند.

15 مرداد 1395
کد خبر : 2987
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

به نظر می‌آمد همه‌چیز خوب پیش می‌رود اما اکنون دوباره برخی از گروه‌های نفتیِ اروپایی دستخوش نوسان شده‌اند. بررسی‌های پایگاه خبری اتاق ایران از گزارش وال‌استریت ژورنال نشان می‌دهد زمانی‌که نیمه نخست امسال (2016) به پایان می‌رسید همه تصور می‌کردند فشار از روی شرکت‌های بزرگ نفتی مثل بی‌پی یا رویال‌داچ شل برداشته شده‌است. فضا به شکلی پیش می‌رفت که کسی دیگر ترسی نداشت.

قیمت‌های جهانی نفت برای مدتی در روندی رو به بهبود قرار گرفت و این شرکت‌ها تلاش می‌کردند هزینه‌ها را پشت سر بگذارند و مدل جدیدی از کسب‌وکار با قیمت‌های پایین‌ترِ نفت برای خود تعریف کنند.

اما اکنون دوباره قیمت‌های نزولی به بازار بازگشته‌است. نتایجی از سه‌ماهه سوم سال میلادی 2016 به دست آمده بسیار ناامیدکننده است و در دو ماه گذشته بیش از 20درصد کاهش داشته‌است. نتایج همچنین نشان می‌دهد سرمایه‌گذاران و تحلیل‌گران نیز قدری پیش از آغاز این روند کاهشی، خودشان را برای آن آماده کردند.

تحلیل‌های مورگان استنلی نشان می‌دهد پنج شرکتِ بزرگِ اروپایی یعنی بی‌پی، شل، توتال، انی و استت‌اویل سال خود را با این اجماع شروع کردند که امسال 7میلیارد دلار گردش پول نقد داشته باشند. تا پایان ماه ژوئن این رقم به 25میلیارد دلار رسید.

این رقم نسبت به عملکرد این پنج شرکت فاصله بسیار زیادی دارد. گردش آزادِ سرمایه شرایط را برای آن‌ها بدتر کرده‌است. شرکت‌هایی که گردش آزادِ پول نقدِ آن‌ها منفی بوده‌است، بهتر می‌توانند خودشان را با بدهی‌ها مطابقت بدهند.

بی‌پی نسبت به سایر غول‌های نفتی تا کنون عملکرد بهتری داشته‌است. شل نیز به این نتیجه رسیده که بخش زیاد از هزینه‌های خود را باید ذخیره کند. به این ترتیب هر دو این شرکت‌ها از گردش آزاد پول نقد سود می‌برند. تحلیل‌گران معتقدند سال 2017 در این زمینه سال بهتری خواهد بود اما این مسئله تا حدود زیادی به افزایش قیمت نفت بستگی دارد. پیش‌بینی آن‌ها برای قیمت نفت در سال 2017 حدود 60دلار و برای سال 2018 بین 70 تا 75دلار در ازای هر بشکه است.

اما بی‌پی تمرکز خود را روی نفت 50 تا 55دلار گذاشته و سعی دارد هزینه‌های خود را به گونه‌ای تنظیم کند که با قیمت نفت در این محدوده به سود مورد نظر خود دست پیدا کند.

در همین رابطه