رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

رئیس اتاق ساری

باید گره‌های صادراتی به تفکیک استان شناسایی شود

رئیس اتاق ساری در نشست بررسی مشکلات اقتصادی بخش خصوصی ضمن تأکید بر لزوم هم‌صدایی اتاق و وزارت صنعت برای حل مشکلات بخش خصوصی، شناسایی گره‌های صادراتی به تفکیک استان را خواستار شد.

10 شهریور 1398
کد خبر : 30083
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

نشست بررسی مشکلات اقتصادی بخش خصوصی در راستای ارتقای صادرات با حضور رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران و رئیس اتاق ساری با تأکید بر هم‌صدایی اتاق و این سازمان برای رفع مشکلات بخش خصوصی برگزار شد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ساری در این نشست از تهیه برنامه ۲۰۰ صفحه‌ای برای توسعه صادرات در استان خبر داد.

عبدالله مهاجر دارابی با بیان مازندران با توجه به تنوع محصولات در جایگاه خوبی از نظر صادرات قرار ندارد، گفت: برای حل مشکلات صادرات، باید دولت و بخش خصوصی در کنار هم قرار گیرند.

او بر لزوم برنامه‌ریزی برای توسعه صادرات در استان تأکید کرد و افزود: بر اساس برآوردهای برنامه ششم توسعه، باید میزان صادرات استان به سه میلیارد دلار می‌رسید اما این اتفاق رخ نداد و باید راهکارهایی برای تحقق این اهداف ارائه شود.

رئیس اتاق ساری یادآور شد: صادرکننده برای کسب سود خود نیاز به صادرات دارد و باید موانع پیش رو را برداشت و هر دستگاهی باید به وظیفه خود عمل کند.

او با بیان اینکه کالاهای استان از طریق دیگر استان‌ها صادر می‌شود، خواستار شناسایی گره‌های صادراتی به تفکیک استان شد.

مهاجر دارابی گفت: در شرایط فعلی میزان صادرات کالاهای غیرنفتی استان با احتساب کالاهای تولیدی استان که از گمرک سایر استان‌ها صادر شده سالانه به حدود یک میلیارد دلار می‌رسد.

مهاجر دارابی افزود: به‌طور نمونه در سال گذشته ۱۱۵ هزار تن کیوی تولیدی مازندران به خارج کشور صادر شد که صرفاً سه درصد از این صادرات از گمرکات این استان و بقیه از سایر گمرکات کشور از جمله استان‌های هم‌جوار بود درحالی‌که ارزش ارزی آن برای استان لحاظ نشده است.

انتظار صادرات ۲ میلیارد دلاری

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران نیز در این نشست گفت: یکی از مهم‌ترین برنامه‌ها و محورهای وزارت صنعت، توسعه صادرات به‌ویژه به ۱۵ کشور همسایه است.

حسینعلی قوانلو افزود: حجم واردات از کشورهای همسایه بیش از هزار میلیارد دلار بوده که سهم ایران از این میزان کمتر از یک درصد است.

او خواهان شناسایی جایگاه صادرات مازندران شد و گفت: برای نیل به جایگاه اصلی خود باید تلاش کنیم زیرا تولید ناخالص ملی و ثروت استان در سال قبل ۴۷ هزار میلیارد تومان است که حدود ۳.۴ درصد از سهم ملی است.

قوانلو میزان صادرات استان در سال قبل را ۴۴ میلیارد دلار بیان کرد و گفت: به نسبت سهم تولید ناخالص ملی باید صادرات را توسعه دهیم و اگر ۳.۴ درصد صادرات کشور در استان محقق شود میزان صادرات استان باید به ۱.۵ میلیارد برسد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران یکی از مهم‌ترین برنامه‌ها و محورهای وزارت صمت، توسعه صادرات به‌ویژه به ۱۵ کشور همسایه است.

قوانلو گفت: حجم واردات از کشورهای همسایه بیش از هزار میلیارد دلار است که سهم ایران از این میزان کمتر از یک درصد است.

او خواهان شناسایی جایگاه صادرات مازندران شد و گفت: برای نیل به جایگاه اصلی خود باید تلاش کنیم زیرا تولید ناخالص ملی و ثروت استان در سال قبل ۴۷ هزار میلیارد تومان است که حدود ۳.۴ درصد از سهم ملی است.

او میزان صادرات استان در سال قبل را ۴۴ میلیارد دلار بیان کرد و گفت: به نسبت سهم تولید ناخالص ملی باید صادرات را توسعه دهیم و اگر ۳.۴ درصد صادرات کشور در استان محقق شود میزان صادرات استان باید به ۱.۵ میلیارد برسد.

موضوعات :
در همین رابطه