رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

دبیر انجمن تولیدکنندگان آب‌های معدنی و آشامیدنی در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران مطرح کرد

فروش آب معدنی با کاهش 40 درصدی مواجه است

پیمان فروهر دبیر انجمن تولیدکنندگان آب‌های معدنی و آشامیدنی می‌گوید: پارسال محور اولیه بحران در صنعت آب آشامیدنی و آب معدنی قیمت پلی‌اتیلین بود که در نهایت به کمک وزارت صنعت، معدن و تجارت برطرف شد اما مشکلی که امروز دامن این صنعت را گرفته است نه قیمت ارز یا ماده اولیه که رکود در بازار است.

13 مهر 1398
کد خبر : 30540
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

بیش از یک‌سال از آخرین وضعیت بحران قیمت مواد اولیه بسته‌بندی در صنعت آب آشامیدنی می‌گذرد؛ آن زمان دبیر انجمن تولیدکنندگان آب‌های معدنی و آشامیدنی از بحران در صنعت آب‌های معدنی و آشامیدنی گفته بود.

حالا پیمان فروهر در گفت‌وگو با «پایگاه خبری اتاق ایران» در پاسخ به اینکه صنعت آب معدنی و آشامیدنی در ایران چه روزهایی را پیش سر می‌گذارند؟ می‌گوید: دوره بحران در این صنعت به سر آمده است. این صنعت از اول سال 1397 درگیر رکود شدید شد؛ قیمت مواد اولیه مورد نیاز این حوزه، یعنی پلی‌اتیلن که توسط پتروشیمی شهید تندگویان تولید می‌شود، 4 تا 6 برابر افزایش یافته بود اما این افزایش قیمت کنترل شده است.

دبیر انجمن تولیدکنندگان آب‌های معدنی و آشامیدنی می‌گوید: البته از اواخر سال 1396 صنعت آب معدنی و آشامیدنی در ایران و حوزه بسته‌بندی درگیر رکود شد. پلی اتیلین اصلی‌ترین ماده حوزه بسته بندی آب معدنی، است. در حوزه تأمین مواد اولیه بسته‌بندی، به دلیل لجام‌گسیختگی‌ها و سیاست‌های چندگانه یا عدم نظارت دقیق، قیمت‌ها چندین برابر ارائه شد. مثلاً پلی‌اتیلن قبلاً با قیمت 4 هزار 450 تومان تهیه می‌شد ولی قیمت این فرآورده پتروشیمی به 4 تا 6 برابر رسید.

به گفته فروهر این ماده اولیه یک ماده وارداتی نیست، بلکه ماده‌ای است که تولیدکننده انحصاری آن پتروشیمی شهیدتندگویان است اما قیمت آن بسیار بالا رفته و سال گذشته چندین بار تغییر قیمت داشت.

او ادامه می‌دهد: علاوه بر تأثیر نوسانات ارزی در بی‌ثباتی بازار و بالا رفتن قیمت این محصول، ورود دلال‌ها و واسطه‌ها به بورس کالا هم باعث بالا رفتن بی‌سابقه قیمت این ماده شد. طوری که در شش ماه اول سال 1397 که اوج مصرف این ماده است، قیمت آن تا 27 هزار تومان هم در بازار ارائه شد.

فروهر می‌گوید: سال گذشته محور اولیه بحران در صنعت آب آشامیدنی و آب معدنی قیمت پلی‌اتیلین بود که در نهایت به کمک وزارت صنعت، معدن و تجارت برطرف شد، اما مشکلی که امروز دامن این صنعت را گرفته است نه قیمت ارز یا ماده اولیه که رکود در بازار است؛ در یک سال گذشته 30-40 درصد افت فروش داشتیم و همان اندازه افت درخواست ماده اولیه پلی اتیلین وجود داشت که این سبب شد که التهاب بازار از بین برود.

به گفته عضو هیات نمانیدگان اتاق ایران، رکود بازار، شیرینی کاهش قیمت ماده اولیه بسته‌بندی را از بین برد. رونق صنعت آب معدنی و آب آشامیدنی فصلی است و با فرا رسیدن فصل پاییز و زمستان در کنار رکود بقیه صنایع و پایین آمدن قدرت خرید مردم، این صنعت روزهای دشواری را می‌گذراند به طوری که با افت 30 تا 40 درصدی فروش مواجه می‌شود.

فروهر می‌گوید: با توجه به رکود فعلی اگر قیمت مواد اولیه تغییر نکند، قیمت آب آشامیدنی و معدنی در سال آینده ثابت خواهد ماند.

موضوعات :
در همین رابطه