میلاد فرخنده حضرت معصومه (س) مبارک باد

رادیو مجازی اتاق ایران 22 اردیهشت 1403

محمود تولایی در همایش توسعه صادرات فرش ماشینی در کاشان مطرح کرد

کمک به رونق تولید و اشتغال با الگوی تجمیع صنایع همگون در یک منطقه

محمود تولایی، رئیس اتاق کاشان در همایش توسعه صادرات فرش ماشینی گفت: برخی از کشورها با استفاده از الگوی تجمیع واحدهای تولیدی یک صنعت در یک منطقه نتایج خوبی گرفته‌اند و استفاده از همین الگو در کاشان نیز باعث رونق تولید، افزایش اشتغال و توسعه صادرات محصولات تولیدی شده است.

04 آبان 1398
کد خبر : 30837
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کاشان با اشاره به الگوی واحدهای تولیدی و صنعتی در بعضی از کشورها گفت: تجمیع واحدهای تولیدی یک صنعت در یک منطقه می‌تواند باعث رونق تولید، افزایش اشتغال و توسعه صادرات محصولات تولیدی شود.

محمود تولایی در همایش توسعه صادرات فرش ماشینی افزود: بخش صنعت بعد از انقلاب با الگویی جدید و استفاده از بخش خصوصی توانسته است ظرفیت‌های خوبی برای توسعه صادرات ایجاد کند و کاشان یکی از معدود شهرهایی بوده که با استفاده از الگوی تجمیع واحدهای تولیدی یک صنعت در یک منطقه گام‌های بلندی در مسیر افزایش اشتغال و توسعه صادرات بردارد.

او با بیان اینکه نیروی انسانی متخصص واحدهای صنعتی وابسته به فرش ماشینی در کاشان یکی از مزیت‌های این منطقه است، تصریح کرد: به دلیل شرایط مساعد اقتصادی و همچنین شرایط مناسب تولید بسیاری از صنعتگران و سرمایه‌گذاران دیگر شهرها واحدهای خود را در کاشان برپا می‌کنند.

رئیس اتاق کاشان با بیان اینکه فرش ماشینی تولید شده در منطقه کاشان به بیش از ۷۰ کشور دنیا صادر می‌شود، گفت: وجود نمایشگاه تخصصی فرش ماشینی در کاشان یکی از مهم‌ترین خواسته‌های صاحبان صنایع کاشان است.

تولایی با اشاره به اینکه فرش ماشینی کاشان گل سرسبد نساجی کشور ازلحاظ به‌روز بودن ماشین‌آلات است، افزود: کاشان این ظرفیت را دارد که به دلیل تولید محصولاتی باکیفیت بازارهای بین‌المللی خود را حتی در کشورهای آمریکایی و اقیانوسیه توسعه دهد. وی با بیان اینکه فرش ماشینی، ورق‌های فولادی و گلاب بیشترین اقلام صادراتی را از کاشان به خارج از مرزها دارند، افزود: در آران و بیدگل نیز ۹۰ درصد صنایع مربوط به فرش ماشینی و صنایع وابسته به آن است.

رئیس اتاق کاشان از لزوم تأسیس گمرک وارداتی در کاشان نیز سخن گفت و تصریح کرد: این گمرک می‌تواند باعث تسهیل در تجارت صنعتگران و بازرگانان کاشانی و افزایش اشتغال در منطقه شود.

در این همایش، معاون وزیر صنعت نیز با اشاره به پیشرفت صنعت فرش ماشینی در کاشان اظهار داشت: آمارها نشان می‌دهد 40 درصد تولید فرش در اختیار ترکیه است درحالی‌که ایران در قسمت‌های مختلف تولید فرش صاحب‌منصب بوده است.

حمید زادبوم با بیان اینکه ورود صحیح به صنعت فرش ماشینی می‌تواند تولیدکنندگانی بی‌رقیب و بی‌مانند بسازد، افزود: به‌جرئت می‌توان گفت صنعت فرش ماشینی صنعتی سودآور و با ارزش‌افزوده بالایی است و بر همین اساس با بومی‌سازی می‌توان به رونق تولید بخش فرش ماشینی کمک شایانی کرد.

معاون وزیر صنعت با بیان اینکه ورود به اقتصاد بین‌الملل لازمه عدم وابستگی اقتصاد به نفت است، تصریح کرد: تولیدکنندگان رزمندگان جنگ اقتصادی علیه ایران هستند و بر همین اساس ایران در شش‌ماهه نخست سال جاری بیش از 21 میلیارد دلار صادرات به نام خود ثبت کرده و در نقطه مقابل نیز حدود 21 میلیارد دلار نیز واردات صورت گرفته بنابراین مجموع مبادلات ارزی کشورمان طی همین دوره بیش از 42 میلیارد دلار بوده است.

او با بیان اینکه برخی مشکلات ناشی از مشکلات ساختاری، واحدهای تولیدی و یا عملکرد مسئولان است، گفت: برپایی میز ملی فرش ماشینی در کاشان می‌تواند نقش مهمی در حل مشکلات و موانع صادرات تولیدکنندگان داشته باشد و بر همین اساس برای رونق‌بخشی مجوز برپایی نمایشگاه ملی فرش ماشینی در کاشان صادر شد.

موضوعات :
در همین رابطه