رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

گزارش پایگاه خبری اتاق ایران از کژکارکردهای اقتصاد کنونی؛

لزوم حذف بخش ­های واسطه­‌گری و دلالی برای تحقق اقتصاد مقاومتی

به گزارش کمیسیون صنایع اتاق ایران، باید هزینه­ های واسطه‌­ای را کاهش داده و بخش­‌های واسطه‌­گری و دلالی حذف شود تا اهداف تعیین شده اقتصاد مقاومتی تحقق یابد.

18 مرداد 1395
کد خبر : 3091
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

مبارزه با قاچاق از جمله موضوعات مطرح و تاکید شده در سیاست کلی اقتصاد مقاومتی بوده است که در سال جاری اقداماتی در راستای آن صورت گرفته است.  

"شفاف و روان­‌سازی نظام توزیع و قیمت‌گذاری و روزآمدسازی شیوه‌های نظارت بر بازار" جزو سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی است که طبق گزارش کمیسیون صنایع اتاق ایران، باید مبارزه‌­ی جدی با فساد، ویژه­خواری و قاچاق برای نجات اقتصاد کشور صورت گیرد.

اقتصاد کنونی کژکارکردها و انحرافاتی نسبت به اقتصاد مقاومتی دارد که کمیسیون صنایع اتاق ایران این کژکارکردها را در گزارشی بررسی کرده است. نظام توزیع کنونی (عمده­‌فروشی و خرده‌­فروشی) سنتی، نامتشکل و عقب­‌افتاده است که کارآمدی و کارآیی پایین و هزینه و اتلاف بالایی دارد. سیستم واسطه­‌گری چندلایه نیز مخل عملکرد بخش‌­های مولد در زنجیره‌­های تامین کشور است.

بر اساس این گزارش، سهم‌­بری بالا، نامتناسب و نامتعادل بخش توزیع از منافع زنجیره تامین، عدم ارائه خدمات ارزش افزوده توسط بخش توزیع، زنجیره­‌های تامین معیوب اقتصادی و هزینه­‌های واسطه‌­ای بالا از دیگر کژکارکردهای اقتصاد کنونی است. نهایتا می‌توان به اختلال جدی بخش توزیع در عملکرد زنجیره­‌های تامین صنعتی و کشاورزی اشاره کرد. کمیسیون صنایع اتاق ایران راهکارهایی در جهت تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی پیشنهاد کرده است.

به صورت کلی بازسازی و نوسازی بخش توزیع کشور اولین راهکاری است که می‌توان آن را از طرق ایجاد شبکه‌­های زنجیره­ای خرده‌­فروشی متشکل با تکیه بر ایجاد خرده‌­فر­وشان بزرگ، پشتیبانی از گسترش شبکه­‌های زنجیره­ای خرده­‌فروشی تخصصی، پشتیبانی از گسترش شبکه­ های زنجیره­ای خرده­فروشی تخصصی برنددار،  پشتیبانی از گسترش شبکه‌­های زنجیره­ای خرده­فروشی وابسته به تولیدکنندگان داخلی،ایجاد مراکز فروش بزرگ (شامل بخش­های خرده­‌فروشی فوق) در نواحی حاشیه‌­ای شهری (جهت کاهش هزینه زمین و ایجاد امکانات تفریحی) و در نهایت  توسعه تجارت الکترونیک عملی کرد.

پشتیبانی دولت و شهرداری‌­ها از تحقق اهداف فوق­ از دیگر اقداماتی است که باید صورت گیرد. همچنین بر اساس این گزارش، باید هزینه­ های واسطه­‌ای را کاهش داده و بخش­‌های واسطه­‌گری و دلالی حذف شود.  افزایش سطح و میزان خدمات ارزش افزوده در زنجیره­‌های تامین، ایجاد موسسات ارائه­‌دهنده خدمات توسعه کسب و کار در بخش بازرگانی و نهایتا کنترل توزیع کالاهای قاچاق و ترویج مصرف آن در سطح کشور (عمده­‌فروشی و خرده‌­فروشی) از دیگر اقدامات اصلاحی پیشنهاد شده توسط این کمیسیون است.

متن کامل گزارش کمیسیون صنایع در این لینک قابل مشاهده است.

موضوعات :
در همین رابطه