رادیو مجازی اتاق ایران - 12 اردیبهشت 1403

15 نکته صحبت‌های معاون معدنی وزارت صنعت در نشست خبری:

افزایش ظرفیت ۲۰ میلیون تنی فولاد تا پایان سال جاری

به گفت جعفر سرقینی، معاون معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت تا پایان امسال 20 میلیون تن و سال آینده نیز۱۱ میلیون تن به ظرفیت افزوده خواهد شد

18 مرداد 1395
کد خبر : 3094
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
به گفت جعفر سرقینی، معاون معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت تا پایان امسال 20 میلیون تن و سال آینده نیز۱۱ میلیون تن به ظرفیت افزوده خواهد شد

جعفر سرقینی، معاون معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت

جعفر سرقینی امروز (دوشنبه) در نشست خبری خود گفت: از این پس با مجوز بانک مرکزی این امکان فراهم شده که طلای تولیدی در کشور صادر شود. 15 نکته از سخنان سرقینی به شرح زیر است:  

1. با توجه به اینکه تولید طلا به عیار مورد نظر برای صادرات رسیده است، در شورای پول و اعتبار به این نتیجه رسیده ایم که می توان با مجوز بانک مرکزی در صورتی که به دو شرط مقرر برای صادرات طلا برقرار باشد مجوز صادرات داده شود.

2. یکی از این دو شرط  این است که طلای تولید شده حتماً باید از معدن باشد و دوم اینکه امکان فروش آن با قیمت رقابتی در بازار داخلی وجود نداشته باشد.

3.  زمانی که ما به این وزارت خانه آمدیم در لیست تعرفه ها، ‌ تعرفه گندله و کستانتره به ترتیب ۳۰ و ۳۵ درصد بود در حالی که سنگ آهن خام تعرفه صادراتی ۰ درصد داشت.

4. امروز با آن که نتوانستیم تعرفه سنگ آهن را بالا ببریم اما تعرفه گندله و کسنانتره به صفر رساندیم با هدف این که موجب تشویق سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری در تکمیل چرخه های تولید سنگ آهن و فولاد شود که بر اساس آمار خوشبختانه این اتفاق صورت گرفت.

5. میانگین صادرات سنگ آهن در سال‌های پیش ۲۲ میلیون تن بود که این رقم در سال قبل به پنج میلیون تن رسید که البته محصولات صادراتی تبدیل به فرآورده شده بودند و بر اساس آمار فقط در معدن سنگان تولید گندله ۱۷ میلیون تن و کنستانتره ۱۵.۵ میلیون تن بوده است که نشان می‌دهد فقط در یک منطقه‌ی کوچک، ۳۲.۵ میلیون تن تولید فرآوری شده صورت گرفته است و نمود سیاست‌های مقابله با خام‌فروشی و تکمیل چرخه‌های ارزشی معادن بوده است.

6.  از سال ۱۳۸۵ تا ۶ سال فقط ۱۲۰ هزار کیلومتر خطی پرواز اکتشافی و ژئوفیزیکی صورت گرفته بود در حالی که از ابتدای کار دولت تا به امروز حدود ۲۵۰ هزار کیلومتر خطی پرواز ژئوفیزیکی صورت گرفته است.

7. بر اساس برنامه در صورتی که بتوانیم به امکاناتی نظیر بالگرد و هواپیما بیشتر جهت تجهیز حوزه اکتشاف مجهز شویم قرار است که هر سال ۴۰۰ هزار کیلومتر پرواز خطی اکتشافی انجام شود، ولی در حال حاضر حتی اگر به امکانات مورد نظر دسترسی پیدا نکنیم با تجهیزات موجود سالیانه ۲۰۰ هزار کیلومتر خطی پرواز اکتشافی طبق برنامه انجام خواهد شد.

افزایش ظرفیت ۲۰ میلیون تنی فولاد تا پایان سال جاری

8. تا پایان سال گذشته، ۲۳ میلیون تن ظرفیت جدید فقط در حوزه فولاد اضافه شده است. حوزه‌های کنستانتره و گندله از جمله واحدهایی بودند که برای آن‌ها ایجاد ظرفیت شد و چرخه تولید فولاد و استخراج سنگ آهن را بهبود بخشید.

9. تا پایان امسال میلیون تن و سال آینده ۱۱ میلیون تن به این ظرفیت افزوده خواهد شد با این هدف که در حوزه سنگ آهن خام‌فروشی دیگر اتفاق نیفتد.

10.در حوزه فولاد خام بر اساس آنچه در برنامه‌ی ششم وجود دارد، باید به عدد ۴۰ میلیون تن برسیم که ۳۰ میلیون تن آن مصرف داخل و ۱۰ میلیون آن نیز برای صادرات در نظر گرفته شده است.

11. بر اساس آمار در سه ماهه اول امسال صادرات مواد و محصولات صنایع معدنی به لحاظ ارزشی، ۶۸ درصد افزایش داشته است

12. پروژه‌های بزرگ معدنی به صورت یک لیست بر روی سایت قرار گرفته است تا سرمایه‌گذاران بتوانند مسیر مناسب خود را برای سرمایه‌گذاری در حوزه معدن پیدا کنند.

13. برای سرمایه‌گذاری خارجی منظور ما بیشتر مشارکت در حوزه اکتشاف است و تنها معدنی که با مطالعات انجام شده می‌توانستیم در قالب امکانات‌سنجی آن را برای سرمایه‌گذاری خارجی عرضه کنیم معدن مهدی اباد بود که تا کنون ۴ پاکت برای مزایده آن دریافت شده است اما در مابقی موارد امکان‌سنجی انجام نشده است.

14.سرمایه‌گذاری خارجی در حوزه معدن کار دشواری است و تا کنون پروانه‌ای برای هیچ شرکت خارجی در حوزه معدن صادر نشده است و تجربه‌ای که قبلاً در دولت اصلاحات برای مشارکت در دو معدن با طرف خارجی داشتیم فرآیند اعطای پروانه به آن‌ها سه چهار سال به طول انجامید و زمان بسیاری برد.

15. بر اساس برنامه‌ریزی‌هایی که در حوزه مس انجام شده است قرار است تا پایان برنامه ششم ۲۴۰ میلیون تن کاتد مس تولید شود که ۲۴۰ هزار تن آن به عنوان سهم صادرات لحاظ شده است.

موضوعات :
در همین رابطه