رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

کلیات طرح گام در شورای پول و اعتبار تایید شد

«گام» بانک مرکزی برای حل مشکل نقدینگی واحدهای تولیدی

کلیات طرح گواهی اعتبار مولد یا گام در جلسه دیروز شورای پول و اعتبار تایید شد.  حدود 20 روز قبل همتی، رئیس کل بانک مرکزی در جمع هیات نمایندگان اتاق ایران گفته بود که با عملیاتی کردن طرح گام می‌توانیم بدون ایجاد نقدینگی غیرمولد، مشکل نقدینگی در واحدهای تولیدی را حل کنیم.

22 آبان 1398
کد خبر : 31054
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

روز گذشته کلیات طرح گواهی اعتبار مولد (گام) توسط شورای پول و اعتبار تأیید شد؛ قرار است جزئیات این طرح در جلسه بعدی شورا بررسی شود. طرح گام با هدف تأمین اعتبار واحدهای تولیدی در قالب زنجیره تأمین از سوی بانک مرکزی پیشنهاد شده است.

عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی، در نشست مهرماه هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران از طرح گام گفت تا بر اساس آن بانک‌ها به مشتریان شناخته شده خود اعتبار شش ماهه به صورت ال‌سی داخلی دهند و این اعتبار قابل عرضه و فروش در بورس باشد.

به گفته همتی با این طرح می‌توانیم بدون ایجاد نقدینگی غیرمولد، مشکل نقدینگی در واحدهای تولیدی را حل کنیم.

همتی در سومین نشست هیات نمایندگان دوره نهم اتاق ایران، با اشاره به نقش فعالان اقتصادی در ثبات ایجاد شده در کشور، گفت: اکنون در شرایط ثبات نسبی هستیم و آرامشی بر بازار حاکم شده و تلاش بانک مرکزی این است که در حد توان خود برای رفع مشکلات فعالان اقتصادی اقدام کند.

به‌گفته رئیس کل بانک مرکزی در چنین شرایطی باید به بازار سرمایه مراجعه کرد که کار تأمین مالی را انجام دهد اما متاسفانه اقتصاد ما بانک‌محور است و امکان چنین کاری را به طور گسترده نداریم. برای خروج از این بحران روش‌هایی را در نظر گرفته‌ایم و بر این اساس طرح گام را نهایی کرده‌ایم. طبق آن به بانک‌ها اجازه می‌دهیم به مشتریان خوش حساب همانند آل سی داخلی گواهی تضمینی ارائه کنند که این گواهی را به تأمین‌کننده مواد اولیه ارائه دهد که آن را بتوانند به صورت شش ماهه بچرخانند و امکان آن باشد که قبل از موعد از طریق بورس این اوراق را بفروشند.

همتی گفته بود به بانک‌ها دستور داده شده که محدودیت‌هایی که در اعطای تسهیلات بود را رفع کنند. حالا کلیات طرح گام در جلسه شواری پول و اعتبار تأیید شده است و باید در جلسه بعدی جزئیات آن بررسی و تصویب شود، طرحی که خیلی از فعالان اقتصادی برای تأمین اعتبار واحدهای تولیدی خود منتظر آن هستند.

در همین رابطه