رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

نماینده ولی‌فقیه در مازندران در دیدار با اعضای اتاق ساری

باید به بخش خصوصی میدان و بها داد

نماینده ولی‌فقیه در مازندران و امام‌جمعه ساری، بخش خصوصی را بخش بسیار مهمی عنوان کرد که در برخی زمینه‌ها حتی از بخش‌های دولتی و نیمه‌دولتی مهم‌تر و بهتر عمل می‌کند؛ ازاین‌رو باید به این فعالان اقتصادی میدان و بها داد.

04 آذر 1398
کد خبر : 31208
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

نماینده ولی‌فقیه در مازندران و امام‌جمعه ساری، با بیان اینکه تولیدکنندگان در عرصه جنگ اقتصادی با روحیه بسیجی، جهادی و استشهادی از کیان و بنیه اقتصادی نظام جمهوری اسلامی دفاع شایسته دارند، گفت: باید از تولیدکنندگانی که در این شرایط سخت اقتصادی عرصه را رها نکردند و حاضر نشدند تا پول خود را در بانک بگذارند و سود آن را استفاده کنند، تقدیر کرد.

حجت‌الاسلام محمدباقر محمدی لائینی در دیدار با اعضای هیأت نمایندگان اتاق ساری، از وابستگی به دولت و نفت به‌عنوان دو مشکل اصلی اقتصاد یاد کرد و گفت: اگر بناست به فرموده رهبر انقلاب، تولیدکنندگان افسران میدان جنگ اقتصادی باشند، این افسر با دست بسته چه‌کاری می‌تواند انجام دهد بنابراین باید موانع را برطرف ساخت.

نماینده ولی‌فقیه در مازندران با بیان اینکه اهتمام به تولید اقدام باارزشی است، گفت: از مدیران و مسئولان اتاق ساری و تولیدکنندگان مازندران می‌خواهم که میزان تحقق رونق تولید در مازندران را در قالب گزارش جامعی ارائه دهند و برای برنامه‌هایی که به مسئولان ارائه می‌دهند ضمانت اجرا بخواهند زیرا همیشه مشکلات ما در حوزه اجراست.

محمدی لائینی با اشاره به سخنان رئیس اتاق ساری، برخی قوانین ناکارآمد را از دیگر معضلات حوزه اقتصادی عنوان و خاطرنشان کرد: برخی از قوانین سال‌های بسیار دور تصویب شدند و نه‌تنها با شرایط امروز کشور همخوانی ندارند بلکه کاملاً دست‌وپا گیر هستند.

او از ضرورت تعامل و سازنده مجلس شورای اسلامی با فعالان اقتصادی استان گفت و تأکید کرد که از طریق این تعاملات می‌توان معبرهای سخت و تنگ اقتصادی کشور را روان کرد و مجلس باید ناظر بر اجرا و پشتیبان آن باشد.

نماینده ولی‌فقیه در مازندران بخش خصوصی را بخش بسیار مهمی عنوان کرد که در برخی زمینه‌ها حتی از بخش‌های دولتی و نیمه‌دولتی مهم‌تر و بهتر عمل می‌کند. لذا باید به بخش خصوصی میدان و بها داد.

امام‌جمعه مرکز مازندران با بیان اینکه غیر از تعداد اندکی از اعضای بخش خصوصی، بقیه آنها در حال جهاد اقتصادی هستند، گفت: این عده علیرغم مشکلاتی چون نبود امکانات، سختی‌هایی که در کسب موافقت‌نامه‌ها وجود دارد و دردسرهای بانکی و بالا بودن سود بانکی، اما با تمام وجود فعالیت دارند و جهاد می‌کنند.

او در پایان با بیان اینکه باید به ترویج فعالیت بخش تعاونی و خصوصی در کشور بپردازیم، اظهار داشت: باید به بررسی زمینه‌های رشد و کاهش موانع در بخش خصوصی و تعاونی بپردازیم و برای رسیدن به این هدف نیز باید نشست‌هایی برگزار و گره‌های اصلی را بررسی کنیم.

دولت باید از اقتصاد دل بکند

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ساری هم در این نشست با بیان اینکه اگر دولت از حوزه اقتصاد دل بکند همه مشکلات حل می‌شود، تصریح کرد: در دوره‌ای اقتصاد را به اهلش واگذار و نظارت کردند ولی در اجرا که باید اتفاق بیفتد، انجام نشده است.

عبدالله مهاجر دارابی افزود: آنچه مورد گلایه‌مندی و مشکل‌ساز است؛ عدم رعایت قانون یا عدم نظارت بر اجرای دقیق قانون است. اگر از این خلأ خارج شویم و اصلاح صورت بگیرد، بسیاری از مشکلات حل می‌شود.

او در مثالی واضح از عدم رعایت اجرای قانون اظهار کرد: در گذشته، به اتاق بازرگانی مأموریتی در زمینه صادرات دادند، ورود بسیار جدی داشتیم اما آنچه را که باید اجرا کنند اجرا نشد، البته یک‌بار انجام شد اما عمل به آن "دولت در دولت" می‌شود و با این روند شرکت‌ها آسیب می‌بینند زیرا اصل 44 به‌درستی عمل و اجرا نشده است. لذا درخواست ما این است که قانون به معنای واقعی اجرا شود.

مهاجر با بیان اینکه اگر دولت از حوزه اقتصاد دل بکند همه مشکلات حل می‌شود، تصریح کرد: در دوره‌ای اقتصاد را به اهلش واگذار و نظارت کردند ولی در اجرا که باید اتفاق بیفتد، انجام نشده است. هر سال از سوی دولت این جمله که ما باید از اقتصاد دل بکنیم را داریم اما در اجرا چیزی نمی‌بینیم.

او ادامه داد: حمایت‌های شما تأثیرگذار است، همان‌طور که رهبر انقلاب گفتند وظیفه‌ای که بخش خصوصی دارد و آنها را سربازان یا فرماندهان حوزه اقتصادی نامیدند؛ باید به‌درستی مسیر خود را ادامه دهد و در این صورت است که بسیاری از مشکلات را می‌توانیم نداشته باشیم.

رئیس اتاق ساری گفت: حل برخی از مشکلات در اختیار دولت است و اگر واقعاً این کار انجام بشود؛ ظرفیت استان بیش از 3 میلیارد دلار است. در این راستا با پیوستن ایران به کشورهای اوراسیا اتفاقاتی افتاده است، سرای تجاری در ولگاگراد روسیه افتتاح شد. جمعیتی حدود 400 میلیونی را در اطراف خودمان داریم. 200 میلیون نیز در اوراسیا هستند که بازار هدف خوبی برای ما هستند.

او در پایان، تعرفه‌های صادراتی را یکی از مشکلات عنوان و بیان کرد: اما دغدغه دیگر این است که دولت باید بخش خصوصی را باور داشته باشد و سرمایه‌های بخش خصوصی را به سمت‌وسوی درست هدایت کند.

موضوعات :
در همین رابطه