میلاد فرخنده حضرت معصومه (س) مبارک باد

رادیو مجازی اتاق ایران 22 اردیهشت 1403

در دیدار رئیس اتاق کاشان و سفیر بنگلادش در تهران مطرح شد

ترمیم تجارت نخ میان ایران و بنگلادش

سفیر بنگلادش در تهران در دیدار با رئیس اتاق کاشان به سابقه دو کشور در تجارت نخ اشاره کرد و گفت: به نظر می‌رسد به دلایل مختلف از جمله محدودیت‌های تحریم، تجارت دو کشور در این حوزه کاهش یافته؛ اما بنگلادش علاقه‌مند و آماده همکاری برای ترمیم این تجارت است.

02 دی 1398
کد خبر : 31599
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق کاشان گفت: شرایط ۲ سال گذشته ایران نشان داده که باوجود همه مسائل ظرفیت‌های خوبی برای صادرات دارد و امروزه کالاهای ایرانی به نسبت، قابل‌رقابت‌تر هستند.

محمود تولایی در دیدار با سفیر بنگلادش در تهران افزود: پس از تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا یکی از دلایل کاهش واردات ایران از بنگلادش مبادلات مالی ضعیف است که رفع آن می‌تواند به بهبود مبادلات منجر شود.

او درباره سهم بنگلادش از صادرات ایران نیز تصریح کرد: در سال گذشته سهم بنگلادش از صادرات ایران بسیار ناچیزی بوده است؛ درحالی‌که می‌توان مدل‌های مختلفی برای صادرات و واردات ارائه داد و حجم روابط دوجانبه را افزایش داد.

رئیس اتاق کاشان افزود: عمده صادرات ایران به بنگلادش قیر و واردات ایران از این کشور جوت است؛ اما می‌توان صادرات دو کشور را در حجم مبادلات و نوع محصولات از روش‌های مختلف توسعه داد.

تولایی با بیان اینکه ایران در سال‌های اخیر در برخی رشته‌های دانش‌بنیان به دستاوردهای خوبی دست پیدا کرده است، اظهار کرد: بنگلادش در تولید جوت برای نخ‌های ظریف‌تر نیاز به فناوری به‌روزتری دارد تا بتواند نیاز تولیدکنندگان فرش ماشینی و سایرین را مرتفع کند و باید در این حوزه بیشتر سرمایه‌گذاری کند.

او ادامه داد: ازاین‌رو با بالا رفتن بهای تمام‌شده، سرمایه‌گذاران ترجیح می‌دهند جایگزین پیدا کنند.

رئیس اتاق کاشان ضمن اشاره به مبادلات ایران به‌ویژه منطقه کاشان با کشورهای مختلف تصریح کرد: سفارت‌خانه‌ها در گسترش مبادلات بین دو کشور نقش بسزایی دارند و بر همین اساس باوجودآنکه با برخی کشورها مبادلات نداشتیم ظرف مدت دو سال حجم مبادلات به میزان قابل‌توجهی بین دو کشور افزایش پیدا کرد.

تولایی با اینکه کشورهای در حال پیشرفت نیازمند گسترش زیرساخت‌ها است، گفت: بر اساس گسترش همکاری‌ها می‌توان تراز تجاری بین دو کشور را افزایش داد و به دلایل مختلف تمایل داریم تا با کشور بنگلادش افزایش همکاری داشته باشیم.

در ادامه، سفیر بنگلادش در تهران نیز گفت: کاشان شهری صنعتی به‌ویژه در زمینه تولید فرش ماشینی است که یکی از واردکنندگان نخ، به‌عنوان مواد اولیه آن بوده و محل ارتباط اقتصادی بین دو کشور به شمار می‌رود که امیدواریم این ارتباط توسعه یابد.

گسال اعظم سارکار افزود: پیش‌تر تجارت خوبی در زمینه نخ بین بنگلادش و ایران وجود داشت و در این راستا هماهنگی‌هایی با مسئول فروش انجام شده بود اما به نظر می‌رسد که در نتیجه علت‌های گوناگونی از جمله مشکلات این صنعت در نتیجه تحریم‌ها یا سایر مسائل اجرایی کاهش یافته است اما علاقه‌مند هستیم این ارتباط‌ترمیم شود و بهبود یابد.

او تصریح کرد: همواره راه‌های گوناگونی برای ارتباط تجاری بین کشورها مانند تهاتر یا سرمایه‌گذاری مشترک وجود داشته است و در شرایط کنونی راه‌های هوشمندانه می‌تواند موجب توازن در رویدادهایی باشد که در داخل و خارج ایران رخ می‌دهد؛ چراکه به هر روی باید تجارت ادامه داشته باشد تا بتوان این شرایط را از سر گذراند.

سفیر بنگلادش در تهران گفت: وقتی در مورد سرمایه‌گذاری صحبت می‌کنیم برای مثال در مناطق آزاد این کشور ایرانیان می‌توانند از مزیت‌هایی مانند نیروی کار ارزان، بازار ۵۰ میلیون نفری با قدرت خرید خوب و بالا و صادرات بدون تعرفه به کشورهای توسعه‌یافته از جمله اروپا بهره ببرند.

او اضافه کرد: مشوق دیگر سرمایه‌گذاری در بنگلادش این است که فرد هرزمانی که بخواهد می‌تواند اصل و سود پول خود را در قالب هر نوع ارزی به کشور دلخواه انتقال دهد و حتی در صورت تمایل می‌تواند اقامت این کشور را بگیرند.

اعظم سارکار همچنین تأکید کرد: سرمایه‌گذاران صنعت فرش حتی می‌توانند در زمینه تولید نخ در بنگلادش سرمایه‌گذاری کنند و تولید خود را در راستای تأمین مواد اولیه کارخانه‌های کاشان استفاده کنند.

او ضمن اشاره به توسعه شرکت‌های خصوصی در بنگلادش در بخش‌های دارویی، کِشتی‌سازی و غیره افزود: بخش خصوصی ما کاملاً خصوصی است و دولت در آن نقشی ندارد به‌نحوی‌که بخش خصوصی موتور محرک اقتصاد است و به‌طور متوسط شش درصد رشد اقتصادی را تجربه می‌کنیم و در سال جاری رشد اقتصادی از هشت درصد عبور کرده است.

سفیر بنگلادش در تهران با بیان اینکه بخش توریست نیز یکی از بخش‌هایی بوده که به‌خوبی می‌توان در کشور بنگلادش تمرکز کرد، گفت: بخش توریست یکی از راحت‌ترین بخش‌ها برای سرمایه‌گذاری است که برگشت سرمایه نیز به‌سرعت صورت می‌پذیرد درحالی‌که بنگلادش در صنعت توریسم گسترش زیادی نداشته است و می‌توان از این کشور برای اعزام توریست‌ها به سایر کشورها استفاده کرد.

او افزود: اگر در این حوزه ارتباطات تقویت شود، گردشگران بنگلادشی علاقه‌مند خواهند بود که به ایران سفر کنند و همچنین به گردشگران ایرانی نیز خوش‌آمد خواهیم گفت.

او با بیان اینکه تورهای گردشگری از بنگلادش برای بازدید از آثار تاریخی ایران به‌ویژه استان اصفهان و شهرستان کاشان ویژه بهار سال آینده تدارک دیده شده است، گفت: امیدواریم تا با همکاری‌های دوجانبه در گسترش همکاری بین دو کشور ایران و بنگلادش گامی مؤثر و روبه‌جلو برداشته باشیم.

موضوعات :
در همین رابطه