رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

در کمیسیون تخصصی بازار پول و سرمایه اتاق ساری مطرح شد

واحدهای کوچک تولیدی تسهیلات می‌گیرند

رئیس اتاق ساری در دیدار با رئیس بانک توسعه صادرات استان مازندران، کاهش نرخ سود تلفیقی 14.5 درصدی در این بانک و همچنین اعطای تسهیلات به واحدهای تولیدی کوچک را خواستار شد.

21 دی 1398
کد خبر : 31817
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ساری گفت: در شرایط فعلی مسائل و مشکلاتی برای صادرکنندگان کشور ایجاد شده که رفع آنها نیازمند همراهی و همکاری دستگاه‌های مختلف است.

عبداله مهاجر دارابی در دیدار با یعقوب علی انیسی، رئیس بانک توسعه صادرات استان مازندران، افزود: در مازندران واحدهای کوچکی فعالیت می‌کنند که صادرات خوبی دارند؛ زر این‌رو از بانک توسعه صادرات تقاضا داریم که نگاه تسهیلاتی مناسبی را برای ارتقای فعالیت‌های این واحدها در نظر بگیرد.

مهاجر دارابی با اشاره به سود تلفیقی 14.5 درصدی بانک توسعه صادرات، خواستار کاهش نرخ سود این بانک برای صادرکنندگان شد و اعلام کرد: درباره این موضوع باید نشست جداگانه‌ای با رئیس بانک برگزار و در صورت لزوم در شورای گفت‌وگو مطرح شود.

استقبال از اعطای تسهیلات به واحدهای تولیدی کوچک‌تر

رئیس بانک توسعه صادرات مازندران نیز در دیدار با رئیس اتاق ساری گفت: در 9 ماهه سال گذشته 200 میلیارد و امسال در مدت مشابه 160 میلیارد تومان تسهیلات سرمایه در گردش برای واحدهای تولیدی مازندران تأمین شده است و بر اساس رصدی که انجام دادیم 70 تا 80 درصد موارد تأمین مالی صادراتی استان برای واحدهای فعال است.

یعقوب علی انیسی افزود: 70 میلیون یورو تسهیلات برای فولاد ایرانیان در بندر امیرآباد و 20 میلیون یورو تسهیلات ارزی جهت خرید ماشین‌آلات نیز در اختیار کاله آمل قرار گرفته است.

او مانده تسهیلات بانک توسعه صادرات در استان را 2 تا 3 برابر منابع مالی تأمین شده عنوان کرد.

انیسی همچنین با یادآوری اینکه نرخ سود بانکی را شورای پول و اعتبار تعیین می‌کند، اظهار کرد: این بانک با نرخ سود تلفیقی 14.5 درصد (منابع بانک 18 درصد و صندوق توسعه ملی 11 درصد) تسهیلات پرداخت می‌کند. ضمناً وثیقه‌های بانکی بسیار شفاف است و یک ریال به 18 درصد سود، اضافه نمی‌شود.

رئیس بانک توسعه صادرات شعبه ساری گفت: پاسخ به تعهدات ارزی قانون خاصی دارد و متولی آن بانک مرکزی است. بانک‌ها ارز را با نرخ تقریبی بازار خریداری می‌کنند، موارد ارزی از طریق صرافی‌ها امکان‌پذیر است.

این مسئول درباره درخواست اعطای تسهیلات به واحدهای تولیدی کوچک و متوسط بیان کرد: برای ارائه تسهیلات به واحدهای تولیدی کوچک‌تر محدودیتی نداریم و از مراجعه آنها استقبال می‌کنیم.

انیسی در پایان به معرفی بانک توسعه صادرات پرداخت و به صادرکنندگان گفت: تسهیلات اعطایی از محل منابع بانک، صندوق ملی توسعه ملی، بازار سرمایه با همکاری شرکت تأمین سرمایه آرمان و تأمین مالی از طریق شرکت‌های دانش‌بنیان با بهره‌گیری از ظرفیت شرکت‌های تابعه بانک تأمین می‌شود و سقف تسهیلات برای اشخاص حقیقی و حقوقی متفاوت است.

موضوعات :
در همین رابطه