رادیو مجازی اتاق ایران - 19 اردیبهشت 1403

آخرین وضعیت از وقوع سیل در جنوب شرق

سیلاب در سیستان و بلوچستان 6 روستا را گرفتار کرد و 23 مسیر را بست

به دنبال بارندگی‌های چند روز اخیر در سیستان و بلوچستان، رودخانه‌های فصلی طغیان کردند و تعدادی از راه‌های ارتباطی مسدود و منازل شماری از مردم در ۱۳ شهرستان در جنوب استان دچار آب‌گرفتگی شد.

22 دی 1398
کد خبر : 31834
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

بر اساس اعلام سازمان هواشناسی در ۲ روز گذشته در تمامی نقاط سیستان و بلوچستان بارش باران و برف گزارش شد که بیشترین آن عصر روز گذشته با ۲۰۰ میلی‌متر از نیکشهر بود. همین امر منجر به طغیان رودخانه‌های محلی و وقوع سیلاب شد.

بیشترین بارش‌های سامانه اخیر در محدوده شهرستان‌های خاش و زاهدان قرار داشته به‌طوری‌که علاوه بر تمندان از ایستگاه‌های«نرون» در خاش ۸۵.۵، «کوشه» و «سنیب» در خاش ۷۹، «ترشاب» خاش ۶۸، «خیرآباد بالای» زاهدان ۵۹.۵، «دجنگ» خاش ۵۹، «اسلام آباد حصارویه» زاهدان ۵۵ و «میرآباد» زاهدان ۴۹.۵ میلی‌متر باران گزارش شده است.

بر اساس اطلاعیه ستاد مدیریت بحران استان سیستان و بلوچستان محورهای مواصلاتی «دلگان به زهکلوت»، «دلگان به ایرانشهر»، «فنوج به اسپکه» و «کتیج به رمشک» به دلیل سیلابی شدن تاکنون مسدود اعلام شده است.

همچنین در این اطلاعیه از شهروندان خواسته شده است از تردد و اتراق در کنار رودخانه‌ها و مسیل‌ها و همچنین مسافرت‌های غیرضروری خودداری کنند.

به گفته مدیرعامل جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان تاکنون به یک هزار و ۱۷۳ نفر آسیب دیده از باران و سیلاب اخیر در این استان امداد رسانی شده است و 6 روستای شهرستان کنارک گرفتار در سیلاب در شهرستان کنارک تخلیه و به مناطق امن منتقل شده‌اند.

معاون ستاد مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان هم اعلام کرده است: «براثر بارندگی‌های شبانه روز گذشته تاکنون ۳۰ مورد آبگرفتگی منازل مسکونی در زاهدان گزارش شد و ۲۳ مسیر ارتباطی در این استان مسدود شده است.»

بخش‌های زیربنایی و کشاورزی؛ متحمل بیشترین خسارت

آنطور که مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان گفته بارندگی‌های ۲ روز گذشته در این استان بیشترین خسارت را به بخش‌های زیربنایی و کشاورزی منطقه وارد کرده است. هرچند هنوز آمار دقیقی از میزان خسارات وارد شده بر این بخش‌ها به صورت جزیی اعلام نشده است.

بنا بر اظهارات عبدالرحمن شهنوازی، ۱۳۰ حادثه طبیعی شامل زلزله، توفان، سیل و آبگرفتگی از ابتدای امسال تاکنون در این استان به وقوع پیوست که بیشترین آمار با ۶۶ مورد به سیلاب و آبگرفتگی اختصاص دارد.

بارندگی های سیل‌آسا بهمن و اسفندماه سال گذشته بیش از ۲۵۴ میلیارد ریال به زیر بخش‌های زراعت، باغبانی، دام و طیور، آبزیان، آب و خاک و امور زیربنایی کشاورزی این استان خسارت وارد کرد تا جاییکه ماه گذشته (24 آذرماه 98) ۴۸ میلیارد ریال اعتبار ملی به منظور جبران زیرساخت‌های بخش کشاورزی این استان ناشی از سیل تخصیص یافت.

براساس گزارش هواشناسی سامانه بارشی که از روز جمعه وارد سیستان و بلوچستان شده تا امروز در منطقه فعال است و بارش‌های قابل توجهی به همراه دارد به طوریکه بیشینه بارش‌ها به صورت نقطه‌ای در برخی نقاط خاص در غرب و جنوب غرب استان به بیش‌از ۱۵۰ میلی‌متر می‌رسد.

موضوعات :
در همین رابطه