رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

در نشست شورای گفت‌وگوی مازندران مطرح شد

لزوم رفع مشکلات حوزه حمل‌ونقل برای توسعه صادرات محصولات کشاورزی

شورای گفت‌وگوی مازندران با دستور کار بررسی مشکلات حمل‌ونقلی در زمینه صادرات محصولات کشاورزی تشکیل جلسه داد. در این نشست بر لزوم رفع این مشکلات برای توسعه صادرات محصولات غذایی و کشاورزی تأکید شد.

03 خرداد 1399
کد خبر : 32914
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی مازندران با دستور کار بررسی وضعیت فعلی تردد خودروهای برگشتی خارجی در حوزه حمل‌ونقل بین‌الملل و همچنین ارائه پیشنهاد‌هایی جهت توسعه صادرات محصولات کشاورزی استان، به ریاست احمد حسین زادگان استاندار مازندران برگزار شد.

عدم بهره‌مندی مازندران از شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی" یکی از مشکلاتی است که صادرات این استان را با چالش مواجه کرده است و شاید در حال حاضر چاره‌ای جز این نیست که از خودروهای برگشتی خارجی به‌ویژه کامیون و کانتینرهای یخچال دار استفاده شود زیرا هزینه حمل کالا از این طریق کمتر از هزینه کرایه خودروهای داخلی است که کالاهای صادراتی را جابجا می‌کنند.

 گفته می‌شود هزینه حمل‌ونقل از طریق خودروهای یخچال دار داخلی به ازای هر سرویس، ۵ هزار و ۵۰۰ تا 5 هزار و 650 دلار است درحالی‌که با استفاده از خودروهای برگشتی خارجی، به ۲ هزار و ۵۰۰ دلار می‌رسد که این مبلغ برای صادرکننده به‌صرفه است.

علی نصیری، معاون حمل‌ونقل اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان مازندران می‌گوید: خرید یک خودرو یخچال دار، حداقل ۳ میلیارد تومان هزینه دارد و تاکنون که مجوز شرکت بین‌المللی حمل‌ونقل برای ۵ متقاضی در مازندران صادر شده است، به دلیل افزایش قیمت خودروهای استاندارد به‌خصوص یخچال دار، این شرکت‌ها بدون خودرو هستند.

به گفته او، اگر تجار ۱۵ روز مانده به صادرات، اداره کل راهداری را در جریان بگذارند، این اداره کل می‌تواند خودرو یخچال دار موردنیاز آنها را تأمین کند.

استاندار مازندران در نشست شورای گفت‌وگوی استان مازندران گفت: به نظر می‌رسد در این استان خودرو یخچال دار جهت حمل‌ونقل بین‌المللی نداریم و اگر هم داشته باشیم قیمت اعلامی به تاجر و صادرکننده، از نرخ خودرو برگشتی خارجی خیلی بیشتر است و فعلاً با همین روش، کارمان را راه می‌اندازیم.

احمد حسین زادگان با اشاره به اظهارات معاون حمل‌ونقل اداره کل راهداری استان مبنی بر اینکه مجوز شرکت حمل‌ونقل بین‌المللی صادر شده است اما بدون خودرو هستند، آن‌ها را شرکت‌های کاغذی توصیف کرد و گفت: شرکت‌هایی که مجوز گرفتند باید فعال باشند، اولویت صدور مجوز برای آنهایی باشد که یا خودرو دارند و یا می‌توانند تأمین کنند.

او با بیان اینکه بحث اوراسیا و صندوق ضمانت صادرات بسیار مهم است، افزود: باید از این فرصت‌ها استفاده و بخش صادرات را تقویت کنیم.

استاندار مازندران با بیان اینکه مرکبات، کیوی و برنج، محصولات استراتژیک استان است، از معاون اقتصادی خود خواست جلسه مربوط به صادرات و مسائل مربوطه دیگر در بخش مرکبات را از همین روزها استارت بزند تا در فصل برداشت و سورتینگ و صادرات، کمترین مشکل را داشته باشیم.

حسین زادگان همچنین اعلام کرد: وضعیت ناوگان حمل‌ونقل بین‌المللی در حوزه صادرات به‌ویژه خودروهای یخچال دار در استان مشخص، و شرکت‌های موجود تعیین تکلیف شوند.

وی با اشاره به اینکه بخشی از محصولات استان از طریق مبادی غیراصولی صادر می‌شوند و نامی از مازندران نیست، رفع مشکلات حمل‌ونقل را عامل مهمی در جهت جلوگیری از این اتفاقات عنوان کرد.

نبود ناوگان حمل‌ونقل بین‌المللی در مازندران، مشکل بیش از ۱۰ ساله است

عبداله مهاجر دارابی، رئیس اتاق ساری گفت: مشکلات حمل‌ونقل بین‌المللی در حوزه صادرات، بیش از ۱۰ سال است که مطرح می‌شود اما علیرغم برگزاری ده‌ها جلسه، به نتیجه‌ای نرسیدیم.

او افزود: صادرکنندگان ما بالاجبار هزینه‌های بالایی را متحمل می‌شوند تا کالا به کشور مقصد برسد و بازار صادرات از رونق و رقابت نیفتد، صادرات در حالی انجام می‌گیرد که خودرو استاندارد برای حمل‌ونقل کالا به‌ویژه کامیون یا کانتینر یخچال دار در استان نداریم، دو برابر قیمت تعرفه را به نسبت خودروهای برگشتی خارجی پرداخت می‌کنیم تا کالای ما سالم تحویل داده شود.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ساری گفت: حمل‌ونقل بخشی از مشکلات صادرات است اما ابزار لازم برای رفع آن در دست دولت قرار دارد. صادرکننده باوجود مشکلاتی که با آن دست‌به‌گریبان است فعالیت می‌کند و طبیعی است که باید به دنبال سود باشد. اما نیازمند بازار مطمئن و امن است که دولت باید به کمک بیاید.

مهاجر دارابی خواستار حل مشکلات حوزه حمل‌ونقل بین‌المللی و فعالیت شرکت‌های معتبر و دارای تجهیزات استاندار بخصوص کامیون و کانتینرهای یخچال دار شد و همچنین تأکید کرد که باید تعرفه‌های خودروهای داخلی نظارت و قیمت به‌صرفه‌ای تعیین شود که صادرکنندگان ما به سمت خودروهای برگشتی رغبت نداشته باشند.

موضوعات :
در همین رابطه