رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

جهان اقتصاد و کسب‌وکار به روایت آمار

اعداد و ارقام اقتصادی در هفته سوم فروردین‌ماه 1399

پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول از نرخ رشد تولید ناخالص جهان در سال‌های 2020 و 2021، نرخ رشد اقتصادی چین در سه‌ماهه نخست سال جاری میلادی، افت شدید شاخص‌های اقتصادی در آمریکا و ثبت رکوردهای منفی جدید در بازار نفت جزو مهم‌ترین آمارهای تجاری و اقتصادی منتشرشده طی این هفته بوده‌اند.

31 فروردین 1399
کد خبر : 32918
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

در هفته‌ای که پشت سر گذاشتیم، اعداد و ارقام متعددی در ارتباط با اقتصاد، تجارت و کسب‌وکار در اقصی نقاط جهان، از سوی رسانه‌ها، نهادهای اقتصادی ملی و بین‌المللی و مراکز تحقیقاتی منتشر شد که مهم‌ترین آنها را می‌توان در موارد ذیل خلاصه کرد:

1.386 میلیارد دلار

صندوق بین‌المللی پول: هیئت اجرایی صندوق بین‌المللی پول با پرداخت 1.386 میلیارد دلار وام به دولت پاکستان برای حمایت از تلاش‌های این کشور در راستای مهار اثرات انسانی و اقتصادی بیماری همه‌گیر کووید-19 موافقت کرد.

3 درصد و 5.8 درصد

صندوق بین‌المللی پول: بر اساس جدیدترین بررسی‌های کارشناسان صندوق بین‌المللی پول که نتایجش در گزارش چشم‌انداز اقتصادی جهان منعکس شده است، پیش‌بینی می‌شود که تولید ناخالص جهان در سال 2020 نسبت به سال گذشته 3 درصد کاهش یابد؛ اما انتظار می‌رود در سال 2021 اقتصاد جهان یک رشد 5.8 درصدی را تجربه کند که البته این مسئله منوط به عادی‌سازی روند فعالیت‌های اقتصادی پس از بحران کرونا خواهد بود.

22 میلیون شغل

سی‌ان‌بی‌سی: اقتصاد آمریکا طی چهار هفته اخیر بیش از 22 میلیون شغل را بر اثر بحران کرونا از دست داده است که این رقم تقریباً با کل شغل‌های ایجاد شده (به‌صورت خالص) در این کشور طی یک دهه اخیر برابری می‌کند.

6.8 درصد

سی‌ان‌بی‌سی: اداره ملی آمار چین اعلام کرد تولید ناخالص داخلی این کشور در سه‌ماهه نخست سال جاری میلادی در مقایسه با دوره مشابه سال قبل 6.8 درصد کاهش نشان می‌دهد. اقتصاد چین از سال 1992 تاکنون در هیچ دوره‌ سه‌ماهه‌ای رشد اقتصادی منفی را تجربه نکرده بود اما اینک تحت تأثیر بحران کرونا بار دیگر پس از حدود سه دهه شاهد رشد اقتصادی منفی بوده است.

8 درصد

بلومبرگ: پس از آن‌که دولت فرانسه تصمیم به تمدید مقررات منع آمدوشد در این کشور تا روز یازدهم می (22 اردیبهشت) گرفت، «برونو لو میر» وزیر دارایی فرانسه اعلام کرد که اقتصاد این کشور در سال 2020 احتمالاً 8 درصد نسبت به سال گذشته کوچکتر خواهد شد.

22 دلار از 36 دلار

بلومبرگ: قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون حدود 36 دلار کاهش یافته است که برآوردهای کارشناسان بلومبرگ حاکی از این است که 22 دلار از این کاهش قیمت ناشی از کمبود تقاضا بوده است.

16 درصد

سی‌ان‌ان: شرکت هتل‌های زنجیره‌ای هیلتون به دلیل شرایط خاص ناشی از شیوع ویروس کرونا در جهان که کاهش شدید سفرهای کاری و تفریحی را کشورهای مختلف به دنبال داشته، تاکنون بیش از 16 درصد از هتل‌های خود را به‌طور موقت تعطیل کرده است.

8.7 درصد

سی‌ان‌ان: شاخص فعالیت‌های خرده‌فروشی در آمریکا طی ماه مارس 8.7 درصد نسبت به ماه قبل کاهش یافته است که این رقم بیشترین میزان افت شاخص فعالیت‌های خرده‌فروشی در آمریکا از زمان معرفی این شاخص به شمار می‌رود.

20 دلار

سی‌ان‌ان: در معاملات روز چهارشنبه بورس کالای نیویورک قیمت پایانی هر بشکه نفت خام سبک تگزاس برای اولین بار در بیش از 18 سال اخیر به کمتر از 20 دلار سقوط کرد.

5.4 درصد

مارکت واچ: شاخص تولید صنعتی آمریکا در ماه مارس با 5.4 درصد کاهش نسبت به ماه قبل، شدیدترین افت خود را از ابتدای سال 1946 تاکنون تجربه کرد.

10 درصد

گاردین: وزارت خزانه‌داری استرالیا پیش‌بینی می‌کند که نرخ بیکاری این کشور در اوایل فصل تابستان به 10 درصد خواهد رسید که این رقم تقریباً دو برابر نرخ بیکاری اعلام‌شده برای ماه مارس است.

40 تا 45 دلار

اویل پرایس: مدیرعامل شرکت «گازپروم نفت» روسیه در مصاحبه با یکی از نشریات اقتصادی این کشور اعلام کرد که اگر محدودیت‌های تردد (با هدف مهار شیوع ویروس کرونا) در آمریکا برداشته شود، تقاضا برای نفت بهبود خواهد یافت و قیمت هر بشکه نفت سبک تگزاس می‌تواند تا پایان سال جاری میلادی به 40 تا 45 دلار برسد.

15 درصد

رویترز: بانک مرکزی ایتالیا در نسخه جدید بولتن اقتصادی خود اعلام کرد که بر اساس برآورد اولیه، شاخص تولید صنعتی این کشور در ماه مارس (11 اسفند تا 12 فروردین) در مقایسه با ماه قبل حدود 15 درصد کاهش یافته است.

3.8 درصد

رویترز: شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن، در پایان نشست خود با اعضای شورای مشاوران اقتصادی دولت این کشور اعلام کرد که بسته محرک اقتصادی (به ارزش حدود 1 تریلیون دلار) که هفته گذشته از آن رونمایی شد، می‌تواند تولید ناخالص داخلی واقعی ژاپن را به میزان 3.8 درصد افزایش دهد.

در همین رابطه