رادیو مجازی اتاق ایران - 19 اردیبهشت 1403

غلامرضا اکبری در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران

سیاست‌های شتابزده بزرگترین ضربه به تولید است

اکبری، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی آبادان می‌گوید: باید قوانین دست پاگیر و مقررات زاید پالایش، اصلاح و لغو شود؛ باید در حوزه قوانین و مقررات ثبات داشته باشیم، تغییر روزانه و کوتاه‌مدت قوانین و مقررات، و سیاست‌های شتاب‌زده ثبات برنامه‌ریزی را از فعال اقتصادی می‌گیرد و این بزرگ‌ترین ضربه بخش تولید است.

31 فروردین 1399
کد خبر : 32928
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

این روزها اقتصاد جهان و ایران در کنار همه تفاوت‌ها از یک درد مشترک هم رنج می‌برند و آن شیوع ویروس کرونا است. صندوق بین‌المللی پول در میانه ماه آوریل (اواخر فروردین) جدیدترین گزارش خود از چشم‌انداز اقتصادی جهان را در شرایطی منتشر کرده است که بحران کرونا بر اقتصاد جهانی سایه افکنده و فعالیت‌های اقتصادی در بسیاری از کشورهای جهان دچار اختلال جدی شده است.

در گزارش جدید صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی نرخ رشد اقتصادی جمهوری اسلامی ایران در مقایسه با گزارش قبلی به میزان چشمگیری تعدیل‌شده است؛ اتفاقی که البته برای اکثریت قریب به‌اتفاق کشورهای عضو صندوق اعم از کشورهای توسعه‌یافته، درحال‌توسعه و اقتصادهای نوظهور نیز رخ‌داده است.

غلامرضا اکبری، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی آبادان در گفت‌وگو با «پایگاه خبری اتاق ایران» می‌گوید: اگرچه بزرگ‌ترین مشکل امروز اقتصاد جهان و ایران شیوع ویروس کرونا و تأثیر آن بر اقتصاد و کسب‌وکارها است، ولی باید به این نکته توجه داشته باشیم که امسال سال «جهش تولید» نام‌گذاری شده و مثل سال قبل که سالِ «رونق تولید» بود، دولت و همه نهادهای سیاستی و قانون‌گذاری مسئولیت سنگینی در حمایت از تولید دارند.

او می‌گوید: باید به‌صورت عملی، عینی و مشخص موانع و مشکلات پیش پای کسب‌وکارها و فعالان اقتصادی رفع شود. نام‌گذاری امسال و سال گذشته باهدف رونق و جهش تولید از طرف مقام معظم رهبری نشان‌دهنده اهمیت جایگاه تولید در نظر ایشان است.

اکبری ادامه می‌دهد: برای کاهش نرخ بیکاری و آسیب بیکاری چاره‌ای جز حمایت از تولید و بازگشایی کارخانه‌ها و افزایش ظرفیت تولید در این کارخانه‌ها وجود ندارد. دولت باید از تولید حمایت لازم و کافی به عمل آورد.

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران تاکید می‌کند: باید قوانین دست پاگیر و مقررات زاید پالایش، اصلاح و لغو شود؛ باید در حوزه قوانین و مقررات ثبات داشته باشیم، تغییر روزانه و کوتاه‌مدت قوانین و مقررات، و سیاست‌های شتاب‌زده ثبات برنامه‌ریزی را از فعال اقتصادی می‌گیرد و این بزرگ‌ترین ضربه بخش تولید است.

رئیس اتاق آبادان می‌گوید: این روزها بنگاه‌های اقتصادی با چالش کمبود منابع مالی هم روبرو هستند؛ در این زمینه دولت باید به کمک بخش خصوصی بیاید و اجازه دهد تولید کمبودهای خود را جبران کند.

او تاکید می‌کند: نحوه برخورد همه دستگاه‌های سیاست‌گذار با تولید و فعال اقتصادی و کسب‌وکارها باید در یک راستا و هم‌جهت باشد نه اینکه قوانین و مقررات ضد هم باشند و در راستای تخریب یا تضعیف هم عمل کنند.

او تاکید می‌کند: در چنین شرایطی باید از صادرات با انواع مشوق‌ها، دیپلماسی اقتصادی فعال، حمایت از صادرکننده‌ها در بازارهای هدف، گمرک و غیره جز اصولی است که باید در دستور کار قرار گیرد. باید ترکیبی از حمایت دولت و مجلس در حمایت از بخش خصوصی را شاهد باشیم.

او ادامه می‌دهد: الآن حدود 17 کشور مقاصد صادراتی ایران است و این همکاری با کشورها اولویت‌هایی هستند که ما به آنجا صادرات داریم بنابراین برای همکاری با این کشورها برنامه‌ریزی دقیق داشته باشیم. باید رایزن‌های فرهنگ اطلاعات و آمار مقاصد را در اختیار اتاق ایران قرار دهند تا با شناخت کافی در این کشور حضور و فعالیت داشته باشم.

 رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی آبادان همچنین در تشریح شریح تلاش‌های این اتاق برای مقابله با شیوع ویروس کرونا، تصریح کرد: این اتاق برای مقابله با شیوع ویروس کرونا 12 هزار ماسک به بیمارستان‌های تحت نظر دانشکده علوم پزشکی آبادان و برخی دستگاه‌های خدمات‌رسان مثل آتش نشانی، راهنمایی و رانندگی، بهداری ناجا، راهداری، بخشداری، گیت‌های ورودی و خروجی شهر، فرماندهی نیروی انتظامی و حراست سازمان منطقه آزاد اروند توزیع شد.

اکبری با بیان اینکه توجه به انجام مسئولیت‌های اجتماعی همواره یکی اولویت‌های اتاق آبادان بوده است، می‌گوید: این اتاق با همکاری برخی سازمان‌ها به‌صورت مستمر در حال خدمات‌رسانی است و بنا داریم این روند تا پایان بیماری کرونا ویروس ادامه داشته باشد. همچنین اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی آبادان زیر نظر اتاق ایران بخشی از اقلام پزشکی و بهداشتی برای بیمارستان‌های تحت پوشش دانشکده علوم پزشکی این شهر تهیه کرده که امروز این اهدا خواهد شد.

در همین رابطه