رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

سیده فاطمه مقیمی در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران

مجلس یازدهم و دولت باید برای توسعه زیرساخت‌ها و تحقق جهش تولید برنامه‌ریزی کنند

سیده فاطمه مقیمی، عضو هیات رئیسه اتاق تهران معتقد است در شرایط فعلی تحقق جهش تولید و هدف‌گذاری‌های انجام شده برای اقتصاد کلان نیازمند توسعه زیرساخت‌هاست و در این مسیر مجلس و دولت باید نهایت همکاری را برای برنامه‌ریزی و پیشبرد هدف‌گذاری‌ها انجام دهند.

11 خرداد 1399
کد خبر : 33369
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

عضو هیات رئیسه اتاق تهران با تشریح اولویت‌های مجلس یازدهم، گفت: تحقق جهش تولید و رسیدن به اهداف چارچوب هدف‌گذاری تورمی بانک مرکزی نه با شعار، بلکه با عمل و توسعه زیرساخت‌ها امکان‌پذیر خواهد شد و در این مسیر باید مجلس و دولت با نهایت همکاری، برنامه‌ریزی کنند.

سیده فاطمه مقیمی در گفت‌وگو با «پایگاه خبری اتاق ایران» افزود: از اولویت‌های مهم مجلس، توجه به قوانین و مقرراتی است که لازم‌الاجرا بوده اما برای اجرا در گروی تصویب برخی آیین‌نامه‌ها یا دستورالعمل‌ها هستند. از طرفی اولویت دادن به تصویب برخی قوانین باید با توجه به شرایط اجتماعی و بین‌المللی روز صورت گیرد.

عضو هیات رئیسه اتاق تهران در همین رابطه تصویب قوانین پولی و مالی، ازجمله تصویب «اف ای تی اف» را موردتوجه داد و اظهار کرد: تعیین تکلیف در این خصوص یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که به نظر می‌رسد نیازمند همکاری همه قواست.

تخصصی‌تر شدن کمیسیون‌های مجلس و استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی ازجمله اتاق ایران در تدوین آیین‌نامه‌ها و لایحه‌های داخلی مجلس از دیگر مواردی بود که مقیمی به‌عنوان اولویت‌های مجلس یازدهم از آن‌ها نام برد.

او در همین زمینه بر اهمیت نقش و ظرفیت شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی تأکید داشت و افزود: در دوره قبل مجلس، علی‌رغم برگزاری مداوم شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی اما شاهد بودیم که خروجی‌های این جلسات اثرگذاری چندانی در کمیسیون‌های مجلس نداشت و بی‌توجه به مصوبات این شورا، برخی مصوبه‌ها یا طرح‌های دیگر از سوی نمایندگان مجلس مطرح می‌شد.

عضو هیات رئیسه اتاق تهران همچنین در تشریح دیگر اولویت‌های مجلس یازدهم، تحقق شعار سال، یعنی جهش تولید را مدنظر قرارداد و گفت: باید توسعه بنگاه‌های بخش خصوصی و تولیداتی که توسط بخش خصوصی می‌تواند انجام گیرد، با زمینه‌سازی مناسب‌تر اتفاق بیفتد تا جهش تولید تحقق شود.

در همین ارتباط او به آغاز پنجره واحد فیزیکی شروع کسب‌وکار اشاره و این پنجره را به‌عنوان یکی از ابزارهای تحقق جهش تولید عنوان کرد.

به باور مقیمی اگر تسهیلات شروع کسب‌وکار و اعطای مجوزها با سپری کردن حداقل زمان صورت گیرد و تمام دستگاه‌های اجرایی خود را ملزم به رعایت قانون برای حذف مجوزهای زائد کنند، شاهد جهش تولید خواهیم بود؛ اما اگر فقط به شعار سال بسنده کنیم، این مهم اتفاق نخواهد افتاد.

عضو هیات رئیسه اتاق تهران تصریح کرد: در رابطه با چارچوب هدف‌گذاری بانک مرکزی هم این امر صدق می‌کند و اگر شعار را کنار بگذاریم و عمل کنیم، شاهد تحقق اهداف این بانک برای رسیدن به تورم 22 درصد خواهیم بود. رئیس اتاق ایران در نامه‌ای به رئیس‌کل بانک مرکزی پیشنهادهای مشخصی را برای کمک به توسعه اقتصادی کشور و دست یافتن به اهداف ملی مطرح کرده است که مورد تأیید یخش خصوصی است و اگر عمل شود، می‌توانیم شاهد بستر‌سازی و موفقیت بانک مرکزی در رسیدن به اهداف خود باشیم.

در همین رابطه