رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

در نشست کمیسیون صنایع اتاق اصفهان مطرح شد

اعلام شرایط فورس ماژور در بحران کرونا، مانع ورشکستگی فعالان اقتصادی می‌شود

فعالان اقتصادی در نشست کمیسیون صنایع اتاق اصفهان تأکید کردند که با اعلام شرایط فورس ماژور در بحران کرونا، از فعالیت‌های تولیدی و صنعتی کشور حمایت شده و از ورشکستگی آنها جلوگیری شود.

24 خرداد 1399
کد خبر : 33525
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

در پنجمین جلسه کمیسیون صنایع اتاق اصفهان که با حضور معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت و جمعی از فعالان بخش خصوصی استان برگزار شد، بر ضرورت اعلام شرایط فورس ماژور در بحران کرونا به‌منظور حمایت از بخش‌های تولیدی و صنعتی کشور تأکید شد.

در این جلسه که به‌منظور طرح مشکلات تولیدکنندگان در حوزه‌های فولاد، قطعات خودرو، پوشاک، صنایع پلیمری و... برگزار شد، مهدی صادقی نیارکی، معاون امور صنایع وزارت صنعت با تأکید بر اینکه تحقق جهش تولید فقط از طریق هدف‌گذاری و ارزش‌گذاری بر رفتارهای اداری ممکن است، گفت: در سال‌های گذشته مبحث حمایت از تولید بارها بیان شده ولی امروز دیگر باید از مرحله صدور بیانیه گذر کرد و وارد فاز عملیاتی شد.

صادقی نیارکی افزود: اینکه نگاه حاکمیت و ارکان نظام در ایام کرونا نگاهی تسهیلگر و در جهت رفع قواعد و ضوابط و مقررات بود و در این دوران نگاه همدلانه و هم‌افزا در کشور ایجاد شد.

به عقیده او اگر با نگاه دقیق به دنبال حل مسائل باشیم، موفقیت ما قطعی است.

صادقی نیارکی مهم‌ترین مسئله در حوزه تولید را صیانت از وضع موجود و ارتقاء آن عنوان کرد و گفت: امروز چاره‌ای جز اداره کشور با ارز حاصل از صادرات، از طریق حمایت از بخش خصوصی توانمند، شفاف و رقابت‌پذیر وجود ندارد و این فرصتی است که کرونا در اختیار ما قرار داده است؛ پس باید این تهدید را به فرصت تبدیل کنیم.

معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت با تأکید بر اینکه هر زمان به مردم و بخش خصوصی اعتماد کردیم، نتایج خوبی حاصل شد، افزود: باید نگاهمان به اداره امور و استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی تغییر کند.

او در ادامه اجرای روشی جدید در حوزه تأمین و تخصیص ارز با اولویت مواد اولیه، ارائه طرح اصلاح روش توزیع ورق فولادی، ارائه طرحی برای تحریک تقاضا و انعقاد تفاهم‌نامه با گمرک در زمینه تسهیل فرآیند اعطای معافیت گمرکی در حوزه ماشین‌آلات را ازجمله اقدامات در دست انجام معاونت امور صنایع وزارت صنعت بیان کرد.

صادقی نیارکی با اشاره به ارائه طرحی برای اصلاح سهمیه ورق فولاد و استفاده از پتانسیل کارشناسی فولاد مبارکه و تشکل‌های مرتبط برای تخصیص سهمیه، ابراز امیدواری کرد این مشکل تا دو ماه آینده برای همیشه در کشور حل شود.

در ادامه مسعود گلشیرازی، رئیس اتاق اصفهان گفت: در شرایط سخت امروز که به‌واسطه تحریم‌های ناعادلانه علیه کشورمان و مشکلات ویروس کرونا ایجاد شده و لازم است دولت و بخش خصوصی در کنار یکدیگر کار کنند و ضمن افزایش صبر، به جدوجهد خود بیفزاید.

او با اشاره به اقدامات اتاق اصفهان در دوران کرونا گفت: به جهت اینکه وزن حوزه صنعت و خدمات در اصفهان بیشتر بوده، بحران اقتصادی استان اصفهان 30 درصد بیشتر از معدل کشوری است و این موضوع نیازمند توجه ویژه و اقدامات دقیق در این زمینه است.

دبیر شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان اصفهان در ادامه خواستار در دستور کار قرار گرفتن تسهیلگری در حوزه‌های سیاست‌گذاری کشور شد و افزود: امروزه رفتارهای متناقض به‌وفور دیده شده و در شرایطی که بر لزوم افزایش صادرات تأکید می‌شود، سیاست‌های ارزی با این سیاست متناسب نیست و درحالی‌که برای طی بحران اقتصادی موجود، نیازمند کار و تلاش بیشتر بخش خصوصی هستیم، رفتار غیرتعاملی بعضی دستگاه‌ها در حقیقت به ترمز تولید تبدیل شده است.

ایرج موفق، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان نیز در این جلسه خواستار کمک به رفع مشکلات تأمین ورق فولادی و ثبت سفارش واردات ماشین‌آلات دست‌دوم در استان اصفهان شد.

موضوعات :
در همین رابطه