رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

در نشست کمیسیون گردشگری و کسب‌وکارهای وابسته اتاق ایران مطرح شد

احیای صنعت گردشگری در پساکرونا نیازمند مشارکت بخش خصوصی و دولت است

علی‌اکبر عبدالمالکی رئیس کمیسیون گردشگری و کسب‌وکارهای وابسته اتاق ایران معتقد است:‌ با افزایش نرخ ارز، فرصت بسیار خوبی برای توسعه صادرات فراهم ‌شده است ولی باید از الآن برای دوران پساکرونا برنامه‌ریزی داشته باشیم.

11 تیر 1399
کد خبر : 33739
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

نشست کمیسیون گردشگری و کسب‌وکارهای وابسته اتاق ایران با حضور ولی تیموری معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، حسین سلاح ورزی نایب‌رئیس اتاق ایران، مظفر علیخانی معاون امور استان‌ها و تشکل‌های اتاق ایران و اعضای کمیسیون گردشگری و کسب‌وکارهای وابسته اتاق ایران برگزار شد.

تمرکز بر توسعه گردشگری داخلی، تحریک تقاضای بین‌المللی و ارایه تصویر مثبت از گردشگری ایران از جمله مهم‌ترین موضوعاتی بود که از سوی فعالان و نمایندگان تشکل‌های بخش خصوصی حاضر در این جلسه به آنها پرداخته شد. پس از آن معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به شرح اقدامات انجام شده از سوی این وزارتخانه برای جبران خسارت‌های اقتصادی ناشی از شیوع کرونا در حوزه گردشگری پرداخت.

علی‌اکبر عبدالمالکی رئیس کمیسیون گردشگری و کسب‌وکارهای وابسته اتاق ایران بابیان اینکه از زمان شیوع ویروس کرونا، صنعت گردشگری آسیب صددرصدی را متحمل شده است، به شرح فعالیت‌های کمیسیون در راستای حل مشکلات صنعت گردشگری پرداخت و اعلام کرد که راهکارهای اجرایی به‌صورت مکتوب به مسئولان طی نامه‌ای ارسال ‌شده است.

عبدالمالکی با تأکید بر اینکه با افزایش نرخ ارز، فرصت بسیار خوبی برای توسعه صادرات فراهم ‌شده است، گفت: با وضعیت فعلی نرخ ارز، ایران می‌تواند به بهشت گردشگری تبدیل شود ولی باید از الآن برای دوران پساکرونا برنامه‌ریزی داشته باشیم.

رئیس کمیسیون گردشگری اتاق ایران با اعلام این خبر که تشکیل فدراسیون گردشگری در دستور کار این کمیسیون قرارگرفته است، این اقدام را برای ترسیم افق گردشگری کشور ضروری و عامل هماهنگی و یکپارچگی بین تشکل‌های فعال در این حوزه دانست.

او همچنین از همکاری کمیسیون گردشگری و کسب‌وکارهای وابسته اتاق ایران با کمیسیون‌های کشاورزی و توسعه صادرات غیرنفتی به‌منظور توسعه گردشگری خبر داد.

در ادامه، حسین سلاح‌ورزی نایب‌رئیس اتاق ایران بابیان اینکه یکی از مهم‌ترین مشکلات فعلی صنعت گردشگری، آسیب‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا به بدنه این صنعت است، تببین راهکارهای اجرایی که برای حل مشکلات صنعت به خصوص در پساکرونا باید مد نظر قرار گیرد، مورد توجه قرار داد و  افزود: از مهم‌ترین موضوعاتی که در شرایط فعلی باید در دستور کار جلسات خود قرار دهیم این است که چطور می‌خواهیم آسیب‌های ناشی از کرونا بر بدنه صنعت گردشگری را بسیار هم عمیق است، جبران کنیم.

نایب‌رئیس اتاق ایران، پرداختن به ابعاد توسعه گردشگری بین‌المللی در شرایط فعلی را با توجه به مسائل سیاسی و محدودیت‌های ناشی از کرونا، آرمان‌گرایانه توصیف و بر ضرورت توجه به بهبود و توسعه گردشگری داخلی تأکید کرد.

سلاح ورزی خبر داد: یکی از مهم‌ترین اقداماتی که در شورای عالی بورس در حال پیگیری است، تدوین سازوکاری به‌منظور بهره‌مندی 50 میلیون دارنده سهام عدالت از کارت‌های اعتباری است که به پشتوانه آن، دارندگان بتوانند ضمن تأمین مایحتاج ضروری خود، در سایر حوزه‌ها ازجمله گردشگری نیز از این کارت‌های اعتباری استفاده کنند. به‌شرط اینکه وزارت گردشگری و هم تشکل‌های فعال در این حوزه هم در این تحریک تقاضا مشارکت کنند و تخفیف‌های خوبی را برای متقاضیان در نظر بگیرند.

صنعت گردشگری؛ نیازمند همگرایی و تشریک مساعی

مظفر علیخانی نیز بابیان اینکه بعد از صنعت نفت، صنعت گردشگری بزرگ‌ترین صنعت سودآور برای کشور است، تاکید کرد: در صورت بهره‌مندی کامل از مزایای این صنعت نه به صنعت نفت نیاز خواهیم داشت و نه صنایعی که برای مدیریت و نگهداشت آن‌ها نیازمند کشورهای دیگر و ارزبری فراوان هستیم.

معاون امور استان‌ها و تشکل‌های اتاق ایران افزود: متأسفانه به دلایل متعددی این صنعت، با چالش‌های فراوانی مواجه شده که در گام اول برای حل این مشکلات، باید سیاست های کلان این حوزه  با مدیریت وزارت گردشگری و ظرفیت‌های بخش خصوصی و دانشگاهی تبیین شود.

علیخانی خاطرنشان کرد: صنعت گردشگری جزو معدود صنایعی است که ده‌ها وزارت خانه و نهاد ذی‌ربط به‌طور مستقیم با آن ارتباط مستقیم دارند که نشان می‌دهد علاوه بر تدوین و تبیین سیاست‌ها، هماهنگی بین دستگاه‌های اجرایی مرتبط با صنعت گردشگری تا چه اندازه حائز اهمیت است.

معاون امور استان‌ها و تشکل‌های اتاق ایران با تأکید بر ضرورت همگرایی و تشریک‌مساعی در حوزه تشکل‌های بخش خصوصی در حوزه گردشگری ابراز امیدواری کرد که با تشکیل فدراسیون گردشگری در اتاق ایران، همگرایی بین این تشکل‌ها شکل گیرد و جلوی اقدامات موازی که منجر به اتلاف منابع می‌شود، گرفته شود.

علیخانی همچنین با تاکید بر این نکته که صنعت گردشگری ایران برای حضور در بازارهای جهانی، نیازمند ارایه تصویری مثبت از ظرفیت‌های خود است، یکی از مهم‌ترین اقدامات وزارت گردشگری را نشان دادن فرهنگ غنی ایران در بعد بین‌المللی و مقابله با تبلیغات منفی علیه کشور دانست.

 ضرورت توجه همه جانبه به مسائل حوزه گردشگری

جمشید نفر رئیس کمیسیون توسعه صادرات غیرنفتی اتاق ایران هم با بیان اینکه مسائل حوزه گردشگری در کشور به طول کامل دیده نمی شود، گفت: متاسفانه هنوز چالش های ریز و درشتی در این صنعت وجود دارد که اگر در حوزه کلان بررسی نشود، نمی‌توانیم نهایت استفاده را ببریم. در حالیکه ایران در جایگاه گردشگری جهان رتبه 21 را دارد، اما اگر زیرساخت های توسعه این صنعت فراهم شود، به زودی شاهد خواهیم بود که گردشگری ایران بتواند جایگاه یک تا ده جهانی را از آن خود کند.

تهیه نقشه ملی کشاورزی

علی شریعتی مقدم رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق ایران هم گردشگری در حوزه کشاورزی را مورد توجه قرار داد و افزود: صنعت گردشگری در اقتصاد ایران باید به یکی از پایه‌های توسعه غیرنفتی تبدیل شود و در این وضعیت، باید ظرفیت‌های گردشگری کشاورزی نیز احصا شده و توسعه پیدا کند.

او در همین زمینه از رایزنی های کمیسیون کشاورزی ایران با وزارت امور خارجه و سایر نهادهای ذی ربط  به منظور «تهیه نقشه ملی کشاورزی» خبر داد تا از پتانسیل های این صنعت در حوزه تجاری و اقتصاد نهایت بهره را برد؛ شریعتی مقدم همچنین تاکید کرد که با توجه به اهمیت نقش گردشگری در حوزه کشاورزی و صنایع وابسته، ضروری است تا وزارت گردشگری هم در تهیه این نقشه همکاری کند.

گردشگری در بحران بی‌سابقه جهانی

ولی تیموری معاون گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی پس از شنیدن نقطه نظرات حاضران در نشست گفت: شرایط امروز گردشگری، اتفاق بی‌سابقه ‌ای  است که قبلا هیچ تجربه‌ای مشابه آن وجود نداشته است. در این وضعیت غیرعادی باید بپذیریم که قطعیت وجود ندارد و مطمئن نیستیم که اگر امروز تصمیمی می‌گیریم، فردا هم امکان اجرا شدن آن هست یا نه.

تیموری با اشاره به برخی آمار و ارقام در حوزه گردشگری افزود: با وجود اینکه از ابتدای سال میلادی، ورود گردشگران خارجی به کشور با کاهش همراه بود، اما همانطور هم که آمارها نشان می‌دهند سال 98 را با عدد امیدوارکننده ای در حوزه گردشگری به اتمام رساندیم که حاکی از ظرفیت بالای گردشگری ایران است.

معاون گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در ادامه به تشریح مدیریت بحران اتخاذ شده از سوی وزارت گردشگری از زمان شیوع کرونا در کشور پرداخت و تاکید کرد که فرآیند مستمر پایش هنوز در وزارت گردشگری ادامه دارد.

او همچنین مدیریت جو روانی پیش آمده تاشی از شیوع ویروس کرونا و تاثیر آن بر صنعت گردشگری را از دیگر اقدماتی دانست که از سوی وزارت گردشگری به طور دائم کنترل می‌شود.

معاون گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ضمن تایید صحبت‌های حاضران مبنی بر تحریک تقاضا در حوزه گردشگری خارجی، گفت: به عنوان فردی که سال‌ها در این صنعت فعال هستم، با این نظر که ایران در فضای جهانی گردشگری شناخته شده نیست مخالفم؛ بلکه واقعیت این است که شناخت درست و واقعی از ایران در گردشگری بین‌المللی وجود ندارد. تجربه هم نشان داده که اغلب گردشگران با تردید وارد کشور می‌شوند اما وقتی قصد خروج از کشور را دارند، سفیر ایران برای معرفی پتانسیل‌های گردشگری در جهان می‌شوند.

تیموری در همین رابطه بر ضرورت مشارکت بخش خصوصی و دولتی برای اصلاح تصویر واقعی ایران با هدف توسعه گردشگری و جذب گردشگر خارجی تاکید کرد.

او خاطرنشان کرد: مدیریت کرونا در ایران با توجه به آمار و ارقام سایر کشورها نشان می دهد که در شرایط تحریمی، بسیار موفق عمل کردیم. با وضعیت فعلی هم نمی‌توانیم 280 هزار خانوار را از سفر منع کنیم اما باید با مشارکت و استفاده از توان همدیگر اطمینان دهیم که مشکلی پیش نخواهد آمد.

در همین رابطه