رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

رئیس اتاق ساری خبر داد

افزایش 2 برابری صادرات شیلاتی مازندران

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ساری می‌گوید: صادرات آبزیان استان مازندران در چهارماهه امسال بیش از 2 برابر نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافته؛ اما نکته قابل‌تأمل اینکه فقط بخش اندکی از این صادرات از گمرکات این استان انجام شده است.

15 مرداد 1399
کد خبر : 34021
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

نشست بررسی مشکلات حوزه شیلات فعالان بخش خصوصی مازندران با حضور مسئولان مربوطه و با دعوت از تولیدکنندگان و صادرکنندگان نمونه این استان برگزار شد.

یکی از موضوعات مطرح شده در این نشست، وجود واسطه‌ها در روند صادرات تولیدات حوزه شیلات بود که سود برخی از آنها حتی از قیمت تمام‌شده تولید نیز بیشتر است.

رئیس اتاق ساری با اشاره به اینکه اهمیت آبزی‌پروری کاملاً محرز بوده و این حوزه موردتوجه دولت است، گفت: این صنعت هم به دلیل اشتغال‌زایی و هم درآمدزایی و از طرفی امنیت و ارزش غذایی، دارای حساسیت بالایی است، ازاین‌رو سعی کردیم که مشکلات موجود را با کمک مسئولان برطرف کنیم.

عبداله مهاجر دارابی، یکی از مهم‌ترین اقدامات در این زمینه را که در شورای گفت‌وگو بحث و مصوبه‌ای در رابطه با آن اخذ شد و به نتیجه رسید را راه‌اندازی آزمایشگاه‌های همکار اداره کل دامپزشکی در استان عنوان کرد که محصولات صنعت آبزی‌پروری استان برای روند صادرات، ازنظر فلزات سنگین مورد بررسی قرار می‌گیرند.

او با اشاره به آمار چهارماهه گمرکات کشور اعلام کرد که در چهارماهه امسال، 4 هزار و 155 تن ماهی صادر شد که این میزان نسبت به مشابه سال قبل (هزار و 837 تن) افزایش بیش از دو برابری را نشان می‌دهد، اما موضوع مهم این است که درصد پایینی از این صادرات به نام گمرک مازندران بوده است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ساری، درباره ارز حاصل از صادرات که توسط برخی صادرکنندگان عنوان شد، اظهار کرد: عمده مشکلات به دلیل نداشتن اطلاعات است، به همین دلیل لازم می‌دانیم که فاصله بین تولیدکنندگان و شرکت‌های مختلف و دستگاه‌های مربوطه بیشتر شود و اطلاعات از مراجع ذیصلاح دریافت شود.

این فعال اقتصادی با بیان اینکه موضوع ارز حاصل از صادرات کاملاً مشخص است، ادامه داد: در برخی موارد مانند صادرات به عراق و افغانستان، غالباً با ریال سروکار داریم، اگر این روند به هر نحوی، مثلاً توسط صرافی‌های قانونی ثبت شود، مشکلی پیش نخواهد آمد.

مهاجر دارابی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه شرکت‌های حوزه آبزیان در استان اسمی هستند، حال‌آنکه برای صادرات نیاز به شرکت‌های بزرگ داریم تا به تقاضای بازارهای هدف در مقیاس بالا پاسخ بدهند، افزود: ظرفیت‌های صادراتی خوبی در حوزه آبزیان استان داریم که باوجود شرکت‌های بزرگ معنا خواهند یافت.

او با اشاره به آمادگی شرکت فرآوری آبزیان استان در خصوص بسته‌بندی محصولات آبزی‌پروری، اظهار کرد: تمامی امکانات بسته‌بندی در این شرکت با نام تجاری «هپی‌نس» فراهم است، به همین دلیل قطعاً نقش مؤثری در بازاریابی خواهد داشت و فرصت خوب و قابل‌رقابت در بازارهای هدف را ایجاد می‌کند.

تشکیل کمیته تخصصی شیلات ذیل کارگروه تسهیل

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری مازندران نیز در این نشست با بیان اینکه یکی از بخش‌های جدی جهت تولید و توسعه استان بخش شیلات است، افزود: در تدوین برنامه جهش تولید نیز یکی از موضوعات موردتوجه در تمام جلسات، شیلات است.

مهدی گلچوب می‌گوید: هنوز نتوانستیم از ظرفیت آبزی‌پروری در استان به‌خوبی در صادرات استفاده کنیم و شاید یکی از دلایلش این است که توان افراد خاص را می‌طلبد و فردی است.

او ادامه داد: مذاکراتی را با کمک سفارت کشورمان در روسیه داشتیم و طرف روسی درخواست ماهیان مازندران در میزان بالا را داد، موارد بانکی نیز مشخص شد و ظرف 10 روز آینده باید این درخواست با ارسال محموله محقق شود.

گلچوب بیان کرد: شیلات علیرغم مشکلات موجود، اهمیت بالایی هم دارد و این آمادگی در استانداری شکل گرفته که از ظرفیت قانونی جهت حل‌وفصل مشکلات بهره بگیریم.

این مسئول پیشنهاد داد: کمیته تخصصی شیلات، ذیل کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان تشکیل شود.

وجود 4 آزمایشگاه جهت بررسی کیفیت و سلامت آبزیان

مدیرکل دامپزشکی مازندران نیز در این جلسه با اشاره به انتقادی که از تلف شدن زمان صادرات به دلیل اقدامات آزمایشگاهی و سنجش فلزات سنگین صورت می‌گیرد، گفت: خوشبختانه با پیگیری اتاق و مصوبه‌ای که در شورای گفتگو حاصل شد، اکنون در استان چهار آزمایشگاه همکار برای این منظور داریم و هیچ دغدغه‌ای وجود ندارد، حتی با اداره کل استاندارد تفاهم‌نامه همکاری بستیم که نمونه، مشترک انجام بگیرد.

سید حسین رضوانی گفت: زمان پاسخگویی به‌سلامت نمونه‌ها، حداکثر یک هفته است مگر اینکه نیاز به بررسی و نمونه‌گیری مجدد باشد.

او در پاسخ به دغدغه یکی از صادرکنندگان در خصوص اینکه پروسه بررسی نمونه در سطوح بالاتری نیز انجام می‌گیرد و حتی تا 20 روز زمان می‌برد، گفت: اگر مشکلی در این مسیر، و در هر سطحی وجود داشته باشد، با مراجع مربوطه در حیطه وظایف و اختیارات، مکاتبه می‌کنیم، مشروط به اینکه صادرکنندگان مراتب را گزارش دهند.

 تسهیل در صادرات، نیازمند ارتباط بیشتر بخش تولید و صادرات با دستگاه‌های متولی است

حسن اسحاقی، مدیرکل شیلات مازندران نیز در این نشست گفت: تمام مشکلات متولیان حوزه صادرات و مشخصاً در خصوص آبزیان این است که واقعیت وجود ندارد و تولیدکنندگان، برخی مسائل را عنوان نمی‌کنند.

او ارتباط بیشتر صادرکنندگان و تولیدکنندگان با شیلات، دامپزشکی، گمرک و سایر مجموعه‌های مؤثر در تسهیل مسیر صادرات آبزیان را خواستار شد و بار دیگر بر شفاف‌سازی در فعالیت‌ها توسط صادرکنندگان تأکید کرد.

گمرک، همواره آماده پاسخگویی به صادرکنندگان است

مدیر گمرک ساری نیز با اشاره به همکاری خوبی که رئیس اتاق ساری با گمرک و سایر دستگاه‌ها برای رفع مشکلات حوزه صادرات دارد، از صادرکنندگان شیلاتی خواست که مشکلات گمرکی خود را در اسرع وقت به اطلاع گمرک استان برسانند تا با توجه به مناسبات و تعاملات فی‌مابین، مسائل و ابهامات خیلی سریع رفع شود.

عسکر نیک‌نفس درباره مشکل گمرکی مانند بسته بودن مرز، تصریح کرد: در شرایط فعلی تمام دغدغه ما برای تسهیل در روند صادرات و واردات کالاهای اساسی است، اگر یک مرز بنا به دلایلی بسته است، به این معنا نیست که تمامی مرزها بسته باشد، بلکه از مرز دیگری در حال انجام است، به همین دلیل توصیه مؤکد ما این است که صادرکنندگان حتماً آخرین وضعیت در خصوص صادرات را از گمرکات نیز جویا شوند.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری مازندران از صادرکنندگان خواست که موارد بسته حمایت از صادرات غیرنفتی که تیرماه امسال توسط معاون اول رئیس‌جمهور ابلاغ شده است را دریافت و از ظرفیت و مشوق‌های آن استفاده کنند.

موضوعات :
در همین رابطه