رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

در نشست مجازی بررسی روابط تجاری استان‌های شمالی ایران با اسپانیا عنوان شد

هیچ مسئولی حق ندارد بخش خصوصی را معطل کند

در نشست مجاری بررسی روابط تجاری استان‌های شمالی ایران که با حضور برخی از مسئولان و فعالان اقتصادی مرتبط به اسپانیا برگزار شد، سفیر ایران در مادرید تأکید کرد برای توسعه روابط اقتصادی خارجی باید روند صدور مجوزها اصلاح شود تا بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران در هیچ مرجعی و به هیچ بهانه‌ای معطل نشوند.

25 مرداد 1399
کد خبر : 34256
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

وبینار آموزشی «بررسی روابط اقتصادی ایران و اسپانیا با تأکید بر استان‌های شمالی» با حضور تعدادی از مسئولان و شرکت‌های فعال در تجارت با این کشور برگزار شد، در این نشست آنلاین، نمونه‌هایی از موقعیت‌های صادراتی شرکت‌های مستقر در استان‌های شمالی جهت ورود به بازار اسپانیا و اروپا ارائه شده است.

حسن قشقاوی، سفیر ایران در مادرید با اشاره به ظرفیت‌های ایران و اسپانیا و همکاری‌های دوجانبه‌ای که می‌توانند در تبادلات تجاری داشته باشند، از عزم سفارت ایران در کشور برای گسترش تعاملات اقتصادی خبر داد و ابراز امیدواری کرد: با بهتر شدن اوضاع فعلی به دلیل شیوع ویروس کرونا و ایجاد شرایط مناسب، علاوه بر ادامه دیدارها و نشست‌های مجازی، ارتباط نزدیک از طریق سفر و بازدیدهای دوسویه اتفاق بیفتد.

قشقاوی با اشاره به توانمندی والنسیا در تولید پرتقال و نارنگی و همچنین دانش روز در زمینه نهال‌کاری و صیفی‌جات، اظهار کرد: مازندران نیز قطب تولید مرکبات در کشور است اما می‌تواند از تکنولوژی و مدیریت سرمایه‌گذاری اسپانیا برای کاشت، داشت و برداشت مرکبات و بهبود تولیدات کشاورزی استفاده کند.

 مازندران باید صاحب 10 پایانه صادراتی باشد

او با اشاره به سال جهش تولید، و جهش مدنظر رهبری که چند برابری تولید و کیفیت تولید است، افزود: برای این منظور در بخش صادرات، نیاز به سرمایه‌گذاران بزرگ داریم، یعنی ما در مازندران که وجب‌به‌وجب آن را باید برای صادرات برنامه‌ریزی کنیم، حداقل به 20 سرمایه‌گذار بزرگ نیاز داریم.

قشقاوی با اشاره به زیبایی‌های مازندران چون دریای خزر، کوه دماوند، و محیط‌زیست زیبا، آن را برلیان توصیف کرد که ما باید مثل جواهرفروش و زرگر با این برلیان یعنی استان مازندران و ظرفیت‌های آن رفتار کرده، و در حفاظت و فروش محصولات آن دقت، و برای این گوهر ارزشمند، ارزش‌افزوده ایجاد کنیم.

او با بیان اینکه ما در مازندران شخصیت اقتصادی بزرگی چون غلامعلی سلیمانی داریم که در حوزه صادرات در جهان حرفی برای گفتن دارد، گفت: باید ازاین‌دست سرمایه‌گذاران بزرگ داشته باشیم تا صادرات این استان رونق بگیرد و مازندران باید به‌جایی برسد که حداقل صاحب 10 پایانه صادراتی باشد.

لزوم اصلاح روند صدور مجوزها

سفیر ایران در مادرید با اشاره به بروکراسی‌های اداری در کشور که سرمایه‌گذار باید 6 ماه تا یک سال معطل یک مجوز باشد، تصریح کرد: به نظر می‌رسد که باید یک کلینیک اقتصادی دایر کنیم که ببینیم چرا یک مجوز این‌همه در گیرودار ادارات می‌ماند، باید ببینیم که گیر آن در کجاست، چرا ادارات، بانک‌ها و سازمان‌های مسئول باید این‌همه سرمایه‌گذار را معطل کنند.

قشقاوی ادامه داد: اگر تعداد کارشناس کم است باید اضافه شود، مدارک باید دیجیتالی ارسال شود، اگر نقص دارد بگویند که رفع شود، اگر نقص ندارد باید ظرف 10 روز مجوز صادر شود.

سفیر ایران در مادرید تأکید کرد: هیچ مسئولی حق ندارد بخش خصوصی را معطل کند، بخش خصوصی باید در رأس باشد و لازم است که روند صدور مجوزها کاهش یابد.

او با بیان اینکه مازندران ازنظر ظرفیت‌های صادراتی رتبه بالایی دارد، تأکید داشت که باید ببینیم چرا از این فرصت، بهره‌برداری خوبی برای صادرات نشده است.

قشقاوی گفت: همت بالایی در اتاق بازرگانی و استانداری و نمایندگی وزارت خارجه در مازندران وجود دارد، از این فرصت برای ارتباط بهتر تجاری و آموزشی با اسپانیا می‌توانیم استفاده کنیم، کما اینکه اسپانیا پروژه‌ای را در بخش گلخانه‌ای در مازندران احداث کرد و در سایر موارد نیز می‌توانیم از دانش این کشور استفاده کنیم ضمن اینکه ایران و مازندران نیز در بخش مواد غذایی، صنایع فلزی و ... می‌تواند به اسپانیا صادرات داشته باشد.

ایران از امن‌ترین کشورهای دنیا برای سرمایه‌گذاری است

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز اعلام کرد که ایران از امن‌ترین کشورهای دنیا برای سرمایه‌گذاری است و به سرمایه‌گذاران اسپانیایی این اطمینان را داد که از تعامل سازنده و صادقانه با ایران نتیجه خوبی خواهند گرفت.

عزت اله اکبری، افزود: همه استان‌های ایران ازنظر فرصت‌ها برجسته‌اند، ممکن است فرصت‌های سرمایه‌گذاری و تبادلات در زمینه‌های مختلف، متفاوت باشد اما هرکدام از استان‌های ایران ظرفیت‌ها و فرصت‌های منحصربه‌فرد دارند.

او در خصوص رعایت الزامات زیست‌محیطی در راه‌اندازی کارخانه‌ها و شرکت‌ها، بیان کرد: به سرمایه‌گذاران اعلام می‌کنیم که هرکجا قرار است کارخانه بزنند باید استانداردهای زیست‌محیطی را رعایت و پیشاپیش استانداردهای خود را اعلام کنند.

 فضای سرمایه‌گذاری کشورهای طرف قرارداد را در مازندران فراهم می‌کنیم

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ساری نیز در این نشست مجازی خواستار جدی‌تر شدن روابط شد و گفت: تغییر ساختارها، اصلاح مدیریت‌ها و مجاب کردن به احترام، به حقوق و معیشت مردم مهم است و هر استان و کشوری در تعاملات خود باید این شاخصه‌ها را در نظر بگیرد.

عبداله مهاجر دارابی با اشاره به پیگیری خوب آقای قشقاوی در سفارت ایران، روابط مازندران با طرف‌های اسپانیایی را خوب ارزیابی کرد؛ اما تأکید دارد که ظرفیت‌های لازم در اسپانیا باید بیشتر فعال شود.

او افزود: ما در داخل ایران، این آمادگی را داریم تا به هر شکلی که سرمایه‌گذاران اسپانیایی می‌خواهند فضا را آماده کنیم، قبلاً هم اعلام کردیم که مصمم هستیم موانع را از سر راه برداریم.

رئیس اتاق ساری با اشاره به سفرهایی که سال‌های گذشته سرمایه‌گذاران ما به اسپانیا داشتند از عدم حصول نتیجه اظهار نارضایتی کرد و گفت: ما داشته‌های زیادی آوردیم و سرمایه‌گذاران اسپانیایی هم آمدند که قصد سرمایه‌گذاری داشتند اما با تحریم و مسائل دیگر، به کشور خود بازگشتند.

مهاجر دارابی اظهار کرد: البته ما آموزش، تعالیم و آن جایگاه را نداشتیم که به سرمایه‌گذار کمک کنیم، اما اکنون می‌گوییم می‌توانیم و واقعاً بر گفته خود تأکید داریم، آمادگی وجود دارد که حتی در این شرایط بد اقتصادی، در جهت اشتغال، تولید و صادرات، برای کشور و استان قدم برداریم.

محمدرضا مجیدی، دبیر کل مجمع مجالس آسیایی نیز در این ارتباط زنده، ضمن خرسندی از پیگیری‌های دو طرف برای حصول نتیجه، از آمادگی این مجمع برای تسهیل در روابط گفت و بر رعایت موازین و قوانین، و پیگیری جدی مواردی که برای ایجاد یک روابط پویا و مستمر از سوی طرفین نیاز است، تأکید کرد.

 همکاری با اسپانیا در حوزه دانش فنی مهیاست

رئیس پارک علم و فناوری مازندران نیز از اشتیاق اسپانیا برای همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی و مازندران، و همچنین از همکاری بسیار نزدیک ایران با انجمن پارک‌های علم و فناوری اسپانیا در بارسلونا گفت.

علی معتمدزادگان گفت: علاوه بر ظرفیت‌های کشاورزی و صنعتی که عنوان شد، در حوزه فناوری اطلاعات، اینترنت اشیاء و موارد دیگری از دانش فنی، در حال ایجاد تعامل با اسپانیا هستیم، قبل و بعد از شیوع ویروس کرونا نیز وبیناری در ارتباط با حوزه فناوری اطلاعات با اسپانیا داشتیم.

او اظهار کرد: فرصت‌های سرمایه‌گذاری زیادی را داریم و این توانایی و اراده وجود دارد که همکاری خوبی را برای تسهیل ارتباطات پارک علم و فناوری ایران و مازندران و اسپانیا، ایجاد کنیم.

نمایندگی وزارت خارجه در مازندران یاری‌رسان فعالان اقتصادی است

امیری، رئیس دفتر وزارت امور خارجه در مازندران نیز از تلاش این دفتر طی یکی دو سال گذشته جهت شناساندن ظرفیت‌های صادراتی مازندران به کشورهای مختلف گفت.

او ادامه داد: اقدامات مناسب دفتر نمایندگی وزارت خارجه در مازندران به سبب رایزنی‌های انجام شده و کمک به مسئولان سیاسی و اقتصادی استان در مسیر ارتباطات و تعاملات تجاری با سایر کشورها باعث شد که این نمایندگی رتبه عالی را در بین سایر دفاتر استانی به دست آورد.

امیر افزود: روند همکاری و کمک به مدیران استان برای ایجاد تعاملات سازنده و نتیجه‌بخش با کشورهای طرف گفت‌وگو و سرمایه‌گذاری، ادامه دارد.

 ایران محصولات جالبی دارد

مدیرعامل یک شرکت مشاوره بازرگانی در اسپانیا در این ارتباط زنده، اظهار کرد: در سال‌ها و ماه‌های اخیر سفر هیات‌های تجاری از اسپانیا به ایران و بالعکس سخت‌تر شده است اما با حل مشکلات سفر، ارتباطات بهتر خواهد شد.

خوان مانوئل گونزالز با تأکید بر اینکه ارتباط بهتری باید بین اتاق اسپانیا و ایران و مازندران شکل بگیرد، افزود: آینده این تعاملات را مثبت می‌دانم و می‌تواند همکاری‌های وسیعی بین دو کشور ایجاد شود.

او با بیان اینکه ایران محصولات جالب و خوبی دارد، افزود: برخی از محصولات برای اسپانیا جای واردات دارد، در شرایط فعلی شرکت‌های مختلف ایرانی هستند که از کانال اسپانیا می‌توانند کارها و صادرات محصولات خود را شروع کنند.

 باید صادرات کالاهای ناشناخته در جهان با قدرت صادراتی در ایران را دنبال کنیم

مدیرعامل شرکت پرسیانول و کارگزار معاونت علم و فناوری ایران در اسپانیا، در سخنانی با ارائه گزارشی از ظرفیت‌های واردات و صادرات در اسپانیا، بیان کرد: باید به دنبال کالاهای وارداتی این کشور باشیم که در استان‌های شمالی تولید می‌شود، در حال حاضر حجم کالاهای صادراتی ایران به اسپانیا بسیار پایین است.

دامون افکاری معتقد است: باید به دنبال کالاهای جدید و غیرکلاسیک باشیم، استان‌های گیلان، گلستان و مازندران صادراتی در بخش کشاورزی به‌ویژه گیاهان دارویی، محصولات گلخانه‌ای، همچنین مواد غذایی، و فلز را به اسپانیا دارند اما بسیار اندک است و باید این حجم افزایش یابد.

او ادامه داد: یکی از بخش‌هایی که می‌توانیم خیلی روی آن متمرکز شویم؛ دانش فنی است. ما در استان‌های گیلان و گلستان و مازندران 165 شرکت دانش‌بنیان داریم که هرکدام محصولات مهمی را عرضه می‌کنند، این ظرفیت را باید بیش از گذشته برای صادرات در نظر بگیریم.

افکاری در پایان تأکید کرد: هدف ما صرفاً روی کالاهایی متمرکز است که در دنیا شناخته شده نیست؛ اما در ایران تولید می‌شود و قدرت صادرات آن را داریم.

موضوعات :
در همین رابطه