رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

عبداله مهاجر دارابی در نشست کمیسیون کشاورزی اتاق ساری مطرح کرد

لزوم رفع مشکلات صنعت طیور

عبداله مهاجر دارابی، در نشست کمیسیون کشاورزی این اتاق گفت: مشکلات پیش‌آمده برای صنعت طیور باید برطرف شود در غیر این صورت در ماه‌های آتی گرفتاری‌های بیشتری خواهیم داشت.

01 مهر 1399
کد خبر : 34687
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ساری گفت: در قبال مشکلات فعلی صنعت طیور کوتاه نمی‌آییم و با جدیت و لحاظ کردن واقعیت‌ها پیگیر مسائل هستیم تا به نتیجه برسیم.

در نشست کمیسیون کشاورزی اتاق ساری، با اشاره به مشکلات پیش‌آمده برای صنعت طیور، افزود: اگر اوضاع با همین مسیر فعلی پیش رود، در ماه‌های آتی گرفتاری‌های بیشتری خواهیم داشت.

او اظهار کرد: کمیسیون کشاورزی اتاق ساری با جدیت پیگیر رفع مشکل صنعت طیور است و به‌واسطه اینکه 45 درصد تأمین جوجه یک‌روزه کشور را نیز مازندران بر عهده دارد، مهم‌ترین دغدغه حال حاضر، تأمین نهاده‌هاست که با مشکلاتی مواجه شده است.

مسیر نادرست در سامانه بازارگاه

رئیس اتاق ساری با اعلام اینکه سردخانه‌های مرغ در مازندران خالی شده است، گفت: مشکل دیگر این است که مرغ تولید ایران بعضاً با مارک‌های سایر کشورها خصوصاً عراق صادر می‌شود و این، خود مشکل دیگری است که باید مقابل آن بایستیم تا دچار آسیب‌های بعدی نشویم.

او با بیان اینکه شاید بتوانیم بگوییم 20 تا 30 درصد مشکل فعلی کشور در خصوص نهاده‌هاست، اظهار داشت: مرغدار، نهاده‌ها را با قیمت نجومی خریداری می‌کند، دولت این موارد را می‌بیند و می‌داند اما اینکه چرا پیگیری نمی‌شود مورد سؤال است.

مهاجر دارابی با اشاره به سامانه بازارگاه و اینکه نفس این کار درست بوده است، افزود: اما اکنون مسیر درستی در سامانه دنبال نمی‌شود و گلایه‌مندی‌های زیادی در توزیع نهاده‌ها وجود دارد.

او با بیان اینکه دو وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی باید مشکلات فعلی را مدیریت کنند، تأکید کرد: باید یک متولی مشخص تعیین شود، زیرا اکنون مشکل طیور، مشکل امنیت غذایی و موضوع ملی است که باید با اتخاذ تصمیمات اساسی رفع شود.

رئیس اتاق ساری تأکید کرد که نسبت به موضوع طیور حساسیت بالایی داریم، در قبال مشکلات فعلی صنعت طیور کوتاه نمی‌آییم و با جدیت و لحاظ کردن واقعیت‌ها پیگیر مسائل هستیم تا به نتیجه برسیم.

 ظلم بزرگ به صنعت طیور

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی اتاق بازرگانی مازندران نیز با تأیید بر اینکه در کنار مشکلات اقتصادی موجود در بخش تولید و اشتغال، مشکل اصلی ما تأمین امنیت غذایی است، اضافه کرد: ما وارد یک بحرانی شدیم که مسئولان بالادستی نمی‌دانند، کمیسیون کشاورزی اتاق ساری در پیگیری مشکلات صنعت طیور پیشرو بوده است و با جدیت نیز تا حصول نتیجه پیگیری‌های خود را دنبال می‌کند.

امیر میران آملی با اشاره به اینکه استان مازندران بهترین و باکیفیت‌ترین تولیدکننده مرغ در کشور است و بیشترین سهم را نیز در تولید این محصول دارد، از مشکلات مرغداران گفت.

او ادامه داد: اما با شرایطی که در نهاده‌ها پیش آمد و قیمت‌ها افزایش یافت؛ جوجه ریزی طی یک ماه گذشته به کمترین سقف خود در گله‌های مولد رسید که در آینده مشکلات زیادی را ایجاد می‌کند.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق ساری با ابراز نارضایتی از مدیریت سامانه بازارگاه نهاده‌های کشاورزی بیان کرد: هرچه بازارگاه شفاف‌تر عمل کند به نفع تولیدکننده است چراکه تولیدکننده هیچ مشکلی با شفافیت نداشته چون رانتی در اختیار ندارد و به نظر می‌رسد یک تعاملی بین دولت و واردکنندگان نهاده صورت گرفته که ضرر آن را تولیدکننده می‌دهد و این ظلم بزرگی بر فعالان صنعت طیور در شرایط سخت اقتصادی است.

میران آملی اضافه کرد: یکی از مواردی که در تأمین گوشت مرغ نقش اصلی و کلیدی دارد گله‌های مولدی هستند که الآن حذف شدند و هیچ جوجه ریزی در ماه گذشته در مدت مشابه سال گذشته صورت نگرفته و متأسفانه با این شرایط در آینده با کمبود مرغ و جوجه مواجه خواهیم شد.

اوضاع بحرانی صنعت طیور

مدیرعامل اتحادیه مرغداران مازندران و رئیس کارگروه کمی و کیفی صنعت طیور کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی استان با تأکید بر اینکه مشکل صنعت طیور مازندران یک موضوع ملی است و باید در این سطح دنبال شود، خواستار نگاه جدی و واقعی به صنعت طیور کشور شد.

عطااله حسن‌پور ادامه داد: دوستانی در مناصب بالادستی نشسته‌اند و درد تولید را نمی‌دانند و این، خود عمق فاجعه را نشان می‌دهد.

او با بیان اینکه وضعیت نهاده‌ها خوب نیست و مرغداران متضرر شده‌اند، گفت: 90 درصد نهاده‌های کشاورزی باید وارد شود، نباید خود را گول بزنیم، اوضاع بحرانی است و همین حالا اعلام می‌کنیم که اگر تا 20 روز دیگر این وضعیت مشخص نشود، اوضاع مرغداری‌ها فاجعه‌بار خواهد بود.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران مازندران گفت: باید یک تیم مدیریت بحران در صنعت طیور تشکیل، و متولی این حوزه باید مشخص شود که وزارت صنعت، معدن، تجارت است یا جهاد کشاورزی.

حسن‌پور بیان کرد: مسئولان موضوع نهاده‌ها و مشکلات صنعت طیور را شوخی گرفته‌اند و این شرایط، مغایر با تأمین امنیت غذایی است.

تجدیدنظر دولت در سیاست‌های حمایتی

مشاور عالی اتاق ساری نیز در سخنانی با تأیید اینکه اکنون بحث امنیت غذایی مطرح است، گفت: باید سیاست‌های حمایتی دولت از تولیدکننده تغییر کند و طوری باشد که فعالان اقتصادی ما در صنعت طیور، دغدغه تأمین نهاده‌های کشاورزی نداشته باشند.

علی احسانی بیان کرد: فشارهای ارزی ازیک‌طرف، قیمت بالای نهاده‌ها و از طرفی توزیع نامناسب و یا کمبود نهاده‌های موردنیاز برای مرغداری‌ها از سوی دیگر، تولیدکننده را با مشکلات زیاد مواجه ساخته است و صنعت طیور را تهدید می‌کند.

در پایان مقرر شد که درخواست‌های مطرح شده در خصوص مشکلات ارزی، تأمین نهاده‌ها و نحوه توزیع آن در سامانه بازارگاه، و قیمت نهاده‌ها، در اسرع وقت در شورای گفتگوی استانی و ملی با اتخاذ تصمیمات مصوب به استحضار مسئولان در سطح ملی برسد.

موضوعات :
در همین رابطه