روز جهانی کارگر و روز معلم گرامی باد

رادیو مجازی اتاق ایران - 12 اردیبهشت 1403

مقاله علی حیدری، مدیر اسبق گروه تخصیص آب وزارت نیرو

چالش‌های تخصیص آب در ایران

مرکز ملی مطالعات راهبردی کشاورزی و آب، مقاله‌ای با موضوع «چالش‌های تخصیص آب در ایران» با هدف تدوین و استقرار نظام منسجم و مشارکتی تخصیص آب به کمک تعادل بخشیدن بین عرضه و تقاضای آب منتشر کرد. این مقاله به همت علی حیدری، مدیر اسبق گروه تخصیص آب وزارت نیرو تهیه شده است.

05 مهر 1399
کد خبر : 34706
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

پیاده‌سازی نظام مناسب تخصیص آب موضوع مقاله‌ای است که از سوی مرکز ملی مطالعات راهبردی کشاورزی و آب و با عنوان "چالش‌های تخصیص آب در ایران" منتشر شده است. هدف این مقاله، تدوین و استقرار نظام منسجم و مشارکتی تخصیص آب به کمک تعادل بخشیدن بین عرضه و تقاضای آب است که به همت علی حیدری، مدیر اسبق گروه تخصیص آب وزارت نیرو تهیه شده است.

بر اساس آنچه در این مقاله آمده یکی از راهکارهای راهبردی برای مدیریت پایدار منابع آب، پیاده‌سازی نظام مناسب تخصیص آب است. تدوین و استقرار یک نظام منسجم و مشارکتی تخصیص آب با ایجاد تعادل بین عرضه و تقاضای آب و بهره‌برداری از منابع متناسب با توان و پتانسیل اکولوژیکی یکی از الزامات مدیریت صحیح منابع آب به شمار می‌آید.

علی حیدری، مدیر اسبق گروه تخصیص آب وزارت نیرو، در مقاله «چالش‌های تخصیص آب در ایران»، پس از ارائه وضعیت مصرف و تخصیص آب در ایران و مقایسه شاخص‌های اصلی آب کشور با مقادیر متوسط جهانی و سایر کشورها، به معرفی چالش‌های موجود در روند تخصیص آب در ایران را در 5 بخش عوامل مدیریتی و مسئولیت‌های سازمانی، مباحث فنی، عوامل اجتماعی و فرهنگی، عوامل اقتصادی و عوامل زیست‌محیطی پرداخته است.

همچنین در کنار این چالش‌ها، راهکارهایی نیز برای بهبود فرآیند تخصیص آب در کشور پیشنهاد می‌کند.

برای دسترسی به متن کامل مقاله اینجا را کلیک کنید.

در همین رابطه