رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

رئیس اتاق ساری در برنامه تلویزیونی جهش شبکه تبرستان

دولت با ارائه برنامه مشخص صادراتی، تکلیف صادرکنندگان را روشن کند

عبداله مهاجر دارابی، رئیس اتاق ساری می‌گوید: دولت، به‌خصوص بانک مرکزی و وزارت صنعت باید برنامه مشخصی برای صادرات ارائه کنند و پای آن بایستند تا تکلیف صادرکننده روشن باشد. به عقیده او، هموار کردن مسیر صادرات و تدوین نقشه راه آن می‌تواند به تحقق هدف‌گذاری‌های انجام شده برای صادرات در استان‌ها کمک کند.

28 مهر 1399
کد خبر : 35014
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ساری گفت: بانک مرکزی، دولت و وزارت صنعت، معدن و تجارت باید یک برنامه مشخص را برای صادرات ارائه کنند و پای آن بایستند تا صادرکننده بداند تکلیفش چیست.

عبداله مهاجر دارابی در برنامه تلویزیونی جهش شبکه تبرستان، افزود: در سال جهش تولید، مقام معظم رهبری یک تکلیفی را برای بخش خصوصی، دولت و ارکان نظام مشخص کردند که اگر به‌درستی انجام شود می‌توانیم نتیجه بهتری بگیریم. در استان مازندران نیز شخص استاندار و مجموعه حوزه اقتصادی به‌اندازه کافی تلاش می‌کنند؛ اما این تلاش با نگاه و اهدافی که بخش خصوصی دارد، برای جهش اقتصادی کافی نیست.

او با اشاره به ارزش پایین ریال و تورمی که در برخی موارد 200 تا 250 درصد است، از حال ناخوش تولیدکنندگان گفت که در این شرایط بسیار سخت اقتصادی فعالیت دارند؛ اما مدیریت و نظارتی که باید از سوی دولت در رفع مشکلات و تسهیل روند صادرات و توزیع درست کالاها وجود داشته باشد، خبری نیست و تولیدکننده نمی‌تواند فعالیت خود را به‌خوبی پیش ببرد.

رئیس اتاق ساری، با بیان اینکه اکنون صادرات ما، صادرات روزمره است، تصریح کرد: در هیچ جای دنیا سراغ ندارید که صادراتی انجام بدهید که حداقل 6 ماه نتوانید تعیین تکلیف کنید یا تکلیف بپذیرید، چون در کشور هنوز زیرساخت مناسب صادرات نداریم.

مهاجر دارابی ادامه داد: مشکل اساسی دیگر این است که همیشه حرف زدیم و عمل نکردیم، توپ را در زمین بخش خصوصی می‌اندازیم و می‌گوییم که تو صادرکننده‌ای.

مهاجر دارابی با اعلام مشکلاتی که در حوزه صادرات محصولات استراتژیک مازندران مانند کیوی و مرکبات داریم، گفت: به‌عنوان نمونه، در سال گذشته 165 هزار تن کیوی از استان مازندران خارج شده است، اما صادرات ما از گمرکات استان زیر 20 هزار تن است، چون برخی از مشکلات حل نشده باقی‌مانده و حل آن‌هم در اختیار اتاق بازرگانی نیست بلکه در دست دولت است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ساری با بیان اینکه در 6 ماهه امسال 351 هزار تن صادرات در حوزه‌های مختلف داشتیم و البته میزان صادرات استان کاهش 22 درصدی داشته است، گفت: این کاهش صادرات در کل کشور را به نسبت سال گذشته،37 تا 40 درصد اعلام کرده است.

مهاجر دارابی تصریح کرد: ظرفیت‌های خوبی نیز در صنعت لبنیات در استان داریم که نیمه نخست سال گذشته 118 میلیون دلار و امسال 100 میلیون دلار صادرات داشته است که کاهش 22 درصدی ما به این سبب بوده اما کاهش وزنی صادرات نیز به دلیل سیمان است به این صورت که قزاقستان به‌عنوان بزرگ‌ترین واردکننده سیمان مازندران، واردات آن را به خاطر تأسیس شرکت‌های سیمان در کشور خودش، ممنوع کرده است.

او درباره اینکه چرا باوجود افزایش ارزش دلار، صادرکننده رغبتی به صادرات ندارد، گفت: بخشنامه‌های متعددی در سال‌های گذشته برای صادرات آمده است که بانک مرکزی، با مصوبه دولت و وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده است که نگران صادرات زیر یک‌میلیون دلار نباشید، وزیر وقت نیز این اطمینان را به صادرکنندگان داده که به عراق و افغانستان صادر کنید و نگران نباشید. اما وقتی صادرات اتفاق افتاد، دولت از آنها خواست که اظهار مالیاتی داشته باشند که خیلی‌ها انجام ندادند به‌این‌علت که صادرکننده فکر کرد دولت یک‌حرفی زد و پایش ایستاد.

مهاجر دارابی درباره بازگشت ارز حاصل از صادرات با اعلام اینکه بانک مرکزی این رقم را 27 میلیارد دلار اعلام کرد اما تنها حدود 8 میلیارد دلار آن برای بخش خصوصی و بقیه خارج از بخش خصوصی بوده است، تصریح کرد: در مازندران 167 صادرکننده داشتیم که تعهد ارزی را کامل انجام ندادند یا صفر بوده و به‌طور میانگین 50 درصد آنها تعهداتشان را انجام دادند، با پیگیری‌های انجام شده، به نقطه‌های خیلی خوب رسیدیم و صادرکنندگان ما در حال اعمال تعهدات خود هستند.

او ادامه داد: از بین 2 هزار صادرکننده‌ای که در کشور ارز حاصل از صادرات را برنگرداندند؛ فقط 18 نفر متعلق به بخش خصوصی مازندران بودند که عدد تعهدات آنها نیز ناچیز است.

رئیس اتاق ساری با اشاره به صادرات حدود 100 میلیون دلاری مازندران در 6 ماهه سال جاری، اظهار کرد: این صادرات در شرایطی رخ داد که اگر همین حالا دولت بخواهد 10 هزار دلار ارز وارد کند، نمی‌تواند.

مهاجر دارابی با بیان اینکه در حوزه زیرساختی صادرات و اینکه نتوانستیم بازار روسیه را پس از مشکلاتی که با ترکیه داشت به دست بیاوریم، افزود: حمل‌ونقل یکی از مشکلات جدی صادرات استان است، ما هنوز یک پایانه بین‌المللی صادراتی در مازندران نداریم؛ مکاتبات زیادی را با استانداری و وزیر راه شهرسازی در این رابطه داشتیم.

او ادامه داد: از دولت انتظار داریم که اختیارات استانداران را برای حل مشکلات اقتصادی بیشتر کند، از مجمع نمایندگان استان نیز به‌طورجدی می‌خواهیم که این موضوع (پایانه حمل‌ونقل بین‌المللی) را به‌طور ویژه پیگیری کنند.

رئیس اتاق ساری با اشاره به برداشت زودهنگام پرتقال، از کشاورزان خواست که عجله را کنار بگذارند، پرتقال نباید در مرداد و شهریورماه برداشت می‌شد و حتی حالا هم‌زمان آن نیست، بگذارند قند پرتقال و مزه آن به حد استاندارد برسد و بعد وارد بازار کنند، زیرا در حال حاضر اگر پرتقال در حجم بالا وارد بازار سایر استان‌ها و خارج از کشور شود، یعنی 2.5 میلیون تن مرکبات این استان زیر سؤال می‌رود.

مهاجر دارابی در پایان گفت: بانک مرکزی، دولت و وزارت صنعت، معدن و تجارت باید یک برنامه مشخص را برای صادرات ارائه کنند و پای آن بایستند تا صادرکننده بداند تکلیفش چیست، (صادرکننده‌ای داشتیم که کالا را به فرودگاه آورد اما گفتند صادراتش ممنوع است!) اگر حمایت دولت باشد، مازندران می‌تواند فراتر از تعهد سه میلیارد دلار صادرات خود در برنامه ششم عمل کند.

موضوعات :
در همین رابطه