رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

رئیس انجمن گاوداران

نرخ شیرخام با تأمین ۱۰۰ درصدی نهاده‌ها متعادل می‌شود

رئیس هیات مدیره کانون انجمن صنفی گاوداران ایران گفت: تأمین ۱۰۰ درصدی نهاده‌های دامی با نرخ مصوب تنها راهکار متعادل شدن قیمت شیرخام و فرآورده‌های لبنی است.

08 آذر 1399
کد خبر : 35503
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس هیات مدیره کانون انجمن صنفی گاوداران ایران با بیان اینکه ۷۰ درصد هزینه‌های تولید شیرخام را نهاده‌ها و خوراک دام تشکیل می‌دهد، قیمت منطقی تولید هر کیلوگرم شیرخام را حداقل 5 هزارو ۷۰۰ تومان دانست.

سید احمد مقدسی، رئیس هیات مدیره کانون انجمن صنفی گاوداران ایران با بیان اینکه ۷۰ درصد هزینه‌های تولید شیرخام را نهاده‌ها و خوراک دام تشکیل می‌دهد، تأکید کرد: طبق کارشناسی‌های دولت، حدود ۳۳ درصد سویا، ۶۱ درصد جو و ۴۷ درصد ذرت با نرخ مصوب به دست تولیدکنندگان رسیده است و با توجه به افزایش نرخ تورم و اینکه تولیدکنندگان بخش عمده نهاده‌ها را با نرخ آزاد تأمین می‌کنند، قیمت منطقی تولید هر کیلوگرم شیرخام حداقل 5 هزارو ۷۰۰ تومان است.

بر اساس اظهارات او با تعهد دولت درباره تأمین ۱۰۰ درصدی نهاده‌های دامی، مقرر شده هر کیلوگرم شیرخام با نرخ چهار هزارو ۵۰۰ تومان به فروش برسد.

به گفته مقدسی، طبق افزایش نرخ تورم ۳۰ درصد هزینه‌ها نیز به افزایش نرخ دارو، واکسن، ریزمغذی‌ها، دستمزد کارگری، حمل‌ونقل، سوخت و انرژی و بیمه مربوط است که باید در قیمت تمام شده محصول نهایی لحاظ شود.

او خاطرنشان کرد: اگر نرخ شیرخام بر مبنای هزینه‌های تمام شده تولید افزایش پیدا نکند به طور حتم صنعت دامداری و فراورده‌های لبنی کشور از بین خواهد رفت و ایران به یک کشور واردکننده این کالاها تبدیل خواهد شد.

او با تأکید بر اهمیت حفظ تولید و صنعت کشور، تصریح کرد: در این شرایط از دولت انتظار می‌رود علاوه بر تولیدکننده با پرداخت یارانه از مصرف‌کننده نیز برای افزایش توان خرید شیر و فراورده‌های لبنی حمایت کند.

سال گذشته بیش از ۱۲۳ میلیون تن انواع محصولات کشاورزی در کشور تولید شد که ۱۵.۶ میلیون تن آن مربوط به محصولات پروتئینی دام و طیور است. سال گذشته نزدیک ۱۱ میلیون تن شیرخام در کشور تولید شده است.

موضوعات :
در همین رابطه