رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

یاریجانیان در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران تشریح کرد

توان بالای ایران برای عرضه کالاهای استراتژیک در اوراسیا

رئیس اتاق مشترک ایران و ارمنستان فراهم کردن زمینه دادوستد و ترغیب تجار ارمنستانی به حضور در بازار ایران را در راستای توسعه مناسبات بین دو کشور مهم ارزیابی کرد.

سارا ترابی

خبرنگار
15 دی 1399
کد خبر : 36240
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق مشترک ایران و ارمنستان با توجه به احتمال کم‌رنگ شدن فشارهای ناشی از تحریم آمریکا علیه ایران بر لزوم آماده سازی زمینه‌ها برای توسعه مناسبات بین ایران و بازارهای هدف تأکید کرد و گفت: دولت ایران باید با توجه به امکان لغو تحریم‌های آمریکا علیه ایران، زمینه برقراری روابط بانکی بین ایران و کشورهای هدف را فراهم کند.

هرویک یاریجانیان، رئیس اتاق مشترک ایران و ارمنستان با توجه به این‌که بازار CIS و اوراسیا برای ایران یک بازار بومی و محلی به شمار می‌آید، تأکید کرد: تعداد رقبای ایران برای عرضه کالاهای استراتژیک در این بازار نسبت به دیگر مناطق کمتر است، از سوی دیگر با توجه به تعیین تعرفه های ترجیحی برای تجارت ایران با کشورهای منطقه، می توانیم حضور قدرتمندتری در آنجا داشته باشیم.

این فعال اقتصادی در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران نگاهی به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا داشت و با پیش‌بینی لغو تحریم‌های آمریکا علیه ایران تا چند ماه آینده، تمرکز روی احیای روابط بانکی ایران و دیگر کشورها را ضروری دانست و تصریح کرد: امروز مهم‌ترین مانع در برابر پیشرفت ایران در بازار اوراسیا و CIS نبود روابط بانکی است. به هر حال استفاده از صرافی‌ها ریسک فعالیت تجاری را برای بازرگانان بالا می‌برد و همین مسئله توان رقابت محصولات ایرانی در برابر رقبا را به دلیل بالا بودن بهای تمام شده محصول، کاهش می‌دهد.

او از ارمنستان به عنوان مرز ورود ایران به بازار CIS و اوراسیا یاد کرد و ادامه داد: برای تقویت همکاری‌های تجاری و سرمایه‌گذاری با این منطقه لازم است شرایط راه‌ها و لجستیک کشور نیز بهتر شود. ایران به دلیل هم‌مرز بودن با ارمنستان، موقعیت ایده آلی برای همکاری با طرف‌های خود در بازار اوراسیا دارد تنها لازم است مسیرهای ترانزیتی خود را تقویت کرده و لجستیک را از نظر کیفیت و کمیت ارتقا دهد.

بر اساس اظهارات یاریجانیان، تعداد کامیون‌ها و کانتینرهای یخچال دار برای حمل‌ونقل زمینی و دریایی محصولات فسادپذیر متناسب با ظرفیت صادراتی ایران نیست. او گفت: هم ظرفیت ایران برای صادرات انواع محصولات کشاورزی و مواد غذایی بالاست و هم بازار گسترده‌ای پیش روی ایران وجود دارد. بنابراین می‌توان با سرمایه‌گذاری بهینه و هدفمند روی تجهیزات و خودروهای ترانزیتی، حضور خود را در بازارهای هدف تقویت کنیم.

رئیس اتاق مشترک ایران و ارمنستان حجم مبادلات بین دو کشور در بدترین شرایط را بین 200 تا 250 میلیون دلار برآورد کرد که این رقم در بهترین شرایط به 500 میلیون دلار می‌رسد. او یادآور شد: تراز تجاری ایران و ارمنستان به نفع ایران مثبت است و با توجه به حجم ناچیز واردات این کشور به ایران، انگیزه لازم برای توسعه مناسبات دو کشور از سوی طرف ارمنستانی وجود ندارد.

این فعال اقتصادی یکی از راه‌های توسعه روابط بین ایران و ارمنستان را تعامل و رایزنی سازنده بین تجار دو کشور برای ترغیب طرف مقابل به حضور در ایران است.

او ادامه داد: از ابتدای ژانویه واردات هرگونه کالای ترک به ارمنستان ممنوع شده و این ممنوعیت می‌تواند زمینه حضور پرقدرت‌تر ایران را در بازار ارمنستان فراهم کند و در این شرایط پیش‌بینی می‌شود که سطح مناسبات دو کشور تا مرز یک میلیارد دلار نیز افزایش پیدا کند که رکورد قابل توجهی است.

یاریجانیان موفقیت در تجارت و سرمایه‌گذاری را منوط به پیش‌نیازهایی دانست که با توجه به آن‌ها می‌توان سرعت تجارت را بالاتر برد. چراکه امروز سرعت در روند تجارت نقش مهمی دارد.

او در ادامه پیشنهاد داد: برگزاری نمایشگاه‌های اختصاصی برای معرفی محصولات ارمنستان برای ترغیب تجار این کشور به حضور در ایران مؤثر است و موجب ترغیب و تشویق آنها به همکاری بیشتر با ایرانیان خواهد شد.

در همین رابطه